E
EWM: Kollade cirkulationspumpen nu. Den stod i läge 1 slog om den till läge 3 (Max) och då blev elementet varmt. Följdfråga: Finns det någon nackdel att köra cirk-pumpen med högre varvtal?
5 svar · 894 läst
·
T
Torpgubben: [citat] Tack! Var kan man läsa om detta så jag förstår funktionen och ser hur man ser skillnad på ett och tvårörs blandningsventiler?
2 svar · 720 läst
Belmlu
Belmlu: Toppen, tack!
3 svar · 1,3k läst
T
TobiasK233: [citat] [citat] Ja det är ju det, men det känns dragigt så kallraset är rätt stort från fönstret som saknar radiator och där är huvudänden på sängen. Möblera om är inte möjligt men du har rätt att det är bättre med svalare i sovrum. sätter in en radiator på 800w så blir det nog bra tack för svar
2 svar · 773 läst
J
jonaserik: [citat] Skrev det med , men kommer inte ihåg nu om strypen sitter under pluggen eller om det bara är rakt ner i hålet. TS får prova
7 svar · 3,3k läst
·
L
lordi: Den har inte gått mycket på tillskott. Endast 452 timmar kontra 59324 timmar vp-tid. Spontant så tycker jag varmvattentemperaturen är lite hög, om inte den precis kört legionellahöjning. Jag skulle också kolla växelventilen till att börja med eftersom den inte klarar att hålla värmebörvärdet. Hur kallt har ni utomhus?
25 svar · 3,7k läst
·
M
martin_74: [citat] Tack för bra information! Och naturligtvis är det ett handvred, ingen termostat! :crysmile: Bra tips för framtiden men inget jag gör i helgen. ;)
2 svar · 1,9k läst
·
A
Alexn72: Har du en kondenstumlare så har du rent vatten utan mineraler från den. Dumt att köpa isåfall...
13 svar · 3,8k läst
H
Higgsino: @hempularen Det låter som att det ska se ut så här? [bild] Gällande isolering kommer jag överlåta det till en elektriker som får installera det (hoppas de har koll på det?), jag vill bara förbereda dragningarna i väggen.
6 svar · 1,3k läst
·
S
Anonymiserad 122206: [citat] Bra, att jag nämner det är för att det händer att folk sätter det, av obetänksamhet.
4 svar · 844 läst
·
Schwen92
Schwen92: Hej! Har en bvp i kall källaren, ett element finns inne hos bvp, men jag funderar ska jag ha dörren stängd till rummet där bvp står eller öppet? Klimatet i det lilla rummet blir behagligare och varmare, medan övriga källaren blir lite kyligare såklart, finns det någon poäng alltså att ha stängt in till bergvärmen? Har bara tvättstuga och matförråd i övrig del med en
0 svar · 1,3k läst
T
Tobias Björndahl: [citat] Fixat;)
2 svar · 2,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det var så lite, så.:giggle: Staffan
13 svar · 2,0k läst
·
L
Leif i Skåne: Prata med flera VVS Experter, ring direkt till LK och UPPNOR och diskutera med säljarna dessa är experter men vill också sälja in sina produkter. Jag hade (har) tagit merkostnaden på ett par tusen och sluppit risken med framtida obalans. https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-minishunt-m60n/
1 svar · 1,7k läst
Becca123
Becca123: [citat] Jaha okej då va de löst.. tack.
59 svar · 10,8k läst
useless
useless: Jag gissar att ett kärl är till värmesystemet och ett till köldbäraren? Värmesystemet fylls på genom att öpnna en kran på en ledning mellan tappvattnet och nåt värmerör. Köldbäraren är lite svårare om du har ett slutet tryckkärl eftersom man måste pumpa in vätska. Lägg upp lite mer överskådliga bilder så får du säkert fler tips.
1 svar · 1,2k läst
·
F
Frallan88: Generellt föredrar man alltså att inte blanda radiatorer och golvvärme på samma shuntgrupp vad jag kan läsa mig till... Eftersom shunten sitter på pannan blir det svårt att sätta in en till shuntgrupp, onödigt dyrt just nu åtminstone. Antar jag. Har stora radiatorer, rätt gott om dom, så med lite smart styrning kan jag nog ha rätt låg framledning i dom. Kanske skulle kunna prova
1 svar · 1,4k läst
M
milimani: [citat] Det var en stängd koppling. Löste problemet!
6 svar · 1,8k läst
S
snowjim: [citat] Den radioator som finns där idag räcker inte riktigt till, pannan måste putta ut väldigt hög temp för att rummet ska få rimlig temp. Eftersom vi ska byta till luft/vatten behöver vi ner tempen på pannan och det betyder också att radiatorn måste bli effektivare. Det jag räknat ut är kubikmeter så det borde vara rätt?
2 svar · 2,0k läst
A
Amrich: Jag har fått in lite offerter för ny pump. Det slog mig även att jag kanske ska komplettera med ett borrhål (mer jordvärme går ej) för att ta höjd för att kunna värma framtida garage m.m. Då blir det också annan pump. Jag fick en offert på borrhål 140m + 30m foderrör inkl. installation genom vägg osv på ca 75000kr efter ROT från samma firma som byter pumpen (den kostnaden inte
30 svar · 8,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Som du säget, finns det gummipackningar som blir gamla och hårda. Dessutom håller inte termostaterna i evighet heller. Generellt är jag emot att kasta saker i allmänhet och fungerande i synnerhet. Men dessa, vete tusan om jag skulle installerat. Nya radiatorventiler är dessutom billiga. Staffan
5 svar · 1,5k läst
·
B
BSOD: Jag drog rör till element genom köksskåp som sitter i tvättstugan. Det är väl inga direkta problem med det, tar lite tid bara. Det är ju inte så att man försvagar skåpen markant och får hållfasthetsmässiga problem. Och skulle en skarv börja läcka i köksskåpet så lär man snabbt upptäcka det. Men visst ser det lite udda ut (i mitt fall måste man ligga på knä för att se
47 svar · 10,1k läst
·
K
Kane: Nej, om kompressorn är från 2006 så äter nog åldersavdraget upp det mesta. Mina byten har kostat mig ca 10k per styck om jag minns rätt.
6 svar · 3,2k läst
Vikingatroll
Vikingatroll: Hej ! Har haft en rörmokare som hjälpt till men nu tycker han att det är bra. Och vi tycker problemen kvarstår. Det vi vet Pumpen är bytt för några veckor sedan Tillvärme ca 50 grader. Vi kan manuellt justera tillvärmen då det var något fel rumgivaren. Retur 20 grader Alla piggar är motionerade och går fint Problemet. Endast några slingor till vänster är varma. Ca 4 st. Resterande
0 svar · 1,1k läst
·
D
danne_08: [citat] Precis, det är ju bara den minskade kostnaden för inköpt energi. Om den besparingen räcker till ränta och avskrivning på investeringen är tveksamt. Men även pelletsanläggningen hade ju behövt förnyas någon gång.
8 svar · 3,3k läst
J
jimmyboy_666: [citat] Ja var mest för och uppdatera så kanske den håller 10-20 år utan större bekymmer samtidigt som vi fräschar upp i tvättstugan. Är det något som brukar ge sig på dom som är bra o veta? Det skiljer sig lite i teknik mot den gamla som är separat tank för elpannan ju.
6 svar · 1,1k läst
K
Keld: Jag har fläktkonvektor i garaget, det funkar bra. Ser man på tempen så svänger den, som du säger, efter pumpens start o stopp, dock inget jag märkt eller störs av [bild]
4 svar · 2,8k läst
·
N
Niklasssssssss: [citat] Tack för tips! Jag ska sätta dit en en äldre modell radiator som vi har i alla andra rum förutom i just detta rummet där det suttit en platt radiator (sekelskifte hus). I den gamla som ska dit är det M28/G15 anslutning och i det som satt M22/G10 så tänkte flytta över böj och koppling så jag slipper byta retur och termostat (i princip nya). Tänkte sätta bussningar i radiatorn
2 svar · 1,1k läst
·
M
MMC: @Hjulbent hur gick det med installation?
3 svar · 4,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det är två eller tre skruvar som håller fast röret i kopplingen. Om jag inte kommer ihåg fel så är skruven lite spetsig (om än trubbig).
8 svar · 3,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.