D
Hej alla!

Detta är min första fråga här på forumet. Det är en radiatorkoppel fråga.

Jag har radiatorkoppel som ser ut som bilden nedan.
Radiatorkoppling med synliga rör och termostatventil vid vit vägg och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt vad jag fått fram så ska tillopp sitta på vänstersida på dessa radiatorkoppel vilket det verkar göra. Det vänstra röret blir varmt först när jag öppnar termostaten efter att stängt av en stund. Men det som händer sen är mycket märklig. Jag känner tydligt att den nedre delen av radiatorn blir varm först och efter en liten stund den övre delen samt retur röret, det högra röret varmt. den bortre delen av radiatorn är mycket kallare än dom första 15cmerna. Har ja ett omkastat radiatorkoppel där höger är tillopp eller kan radiatorkopplet vara trasigt på nåt sätt. Det är installerat 1990. Pannan har byts ut av tidigare ägare 2013 till luft/vatten.

Hur kan det vara så här?

Enligt bilden så är det ju en pil in på högra och pil ut på vänstra. Låter rimligt att vänstra röret då ska reagera efter en stund och bli kallare efter att termostaten varit på som du skriver.
Kan det vara så enkelt att du behöver lufta systemet, alternativt öka vattentrycket i pannan?
Mvh Novis hemma fixare

D
Jag har provat att lufta, men det kommer ingen luft ut. Jag har cirkulation på högsta läget nu när det är så kallt. Jag har trycket i pannan på 1 bar.

Men jag känner tydligt att röret som går till höger in i nedre delen av radiatorn blir varmt direkt efter det att jag öppnat termostaten. Är inte det konstigt?

Det verkar som att vv går in på undre delen av radiatorn. Så är det nog inte tänkt. När sedan vv kommer in i radiator vill den ka upp såklart, utn att vilja gå till den bortre delen av radiatorn.
Om vv istället skulle komma in i övre inlopp så fyller den hela övrfe delen innan den så sakterligen tränger bort det kalla vattnet i nedre delen på hela bredden.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
D
Ja det verkar onekligen så. Men enligt rörmokare och manualerna jag hittat på Google så ska tillopp på detta koppel vara på vänster sida, så som detta koppel är kopplat idag.

Kan det vara så att det är trasigt så vattnet går åt alla håll i kopplet?
Eller kan det vara ett ovanligt koppel där tillopp ska sitta till höger?

Jag har 3 radiatorer med likadana koppel som alla beter sig likadant.
Jag har en nyare radiator med MMA koppel som fungerar som den ska, överdelen av radiatorn blir varm först.

Redigerat:
  • Gilla
Anders Stigsson1
  • Laddar…
Om kopplet är omställbart mellan 1- och 2-rörssystem så kan det vara felinställt.

D
Kan jag se det på nåt sätt?
Det sitter en skruv till vänster, som enligt Danfoss manualer ska vara avstängning. Men den sitter stenhårt fast och går inte att rubba, på alla 3 radiatorer. Det är också instansat siffran "2" på kopplet.

Tidigare ägare kanske satte 1rörs koppel när det ska vara 2rörs. Har du 1 eller 2 rörs system?

Gissar iofs bara nu, men med lite snabb googlande så hittade jag ett sådant problem.

• Gilla
Jarlen
  • Laddar…
Har någon bytt cirkulationspump? Det har hänt att de har satt den åt fel håll.
Då brukar bara en del av radiatorn bli varm och värmen kommer i fel rör på samtliga raddar.
Har upptäckt detta på några fastigheter. Bara att vända på den i så fall

D
Jag har 2rörs system. Det står en 2:a på kopplet vilket borde betyda för 2rörs. Annars skulle det läka igenom lite mellan inlopp och retur hela tiden tycker jag mig förstå av Google. Vilket det inte gör.

Cirkulationspumpen sitter nog rätt. Den sitter efter arbetstanken och trycker ut vatten från den. Är det rätt?

Instämmer att 2an ska betyda 2rörs. Så långt bör ju allt vara rätt då.

Enda jag kan tänka mig då är att koppla om rören, men samtidigt ska det ju funka med felaktigt flöde också fast då med sämre effekt.

Invänta tills @Krilleman ser tråden så kommer du få raka svar av ett proffs

D
Ok. Får vänta på honom. :)

Jag bör tillägga att jag har upptäckt att radiatorerna i den äldre delen av huset faktiskt är felkopplade. Där går värmen in i underkant av radiatorerna. Detta har jag kunnat verifiera genom att följa rören i källaren. Dessa radiatorer har inte koppel utan är in kopplade men rör uppe och nere.

2 radiatorer har jag verifierat sitter rätt, i den nya delen. Det är 2 nyare med MMA koppel. Men dessa äldre koppel vet jag inte hur dom borde sitta.

Den stora frågan är om det mesta är felkopplat, så jag kan vända vid pannan eller om bara den äldre delen är det.

Redigerat:
Det är väl snarare så att värmepumpen är felkopplad. Elementen lär inte ha varit felkopplade från början.

D
Nja, felet uppstod förmodligen när man bytte ut värme pannan. Men frågan är om allt blev felkopplat eller bara den äldre delen då. Som jag skriver i första inlägget så kommer värmen in i den vänstrasidan på kopplet vilket ska vara rätt. Men radiatorerna blir fortfarande varma i botten först...

Rören från pannan sitter med ett T-rör där det går till nya delen åt ena hållet och gamla delen åt andra hållet.

D Daniel101 skrev:
Nja, felet uppstod förmodligen när man bytte ut värme pannan. Men frågan är om allt blev felkopplat eller bara den äldre delen då. Som jag skriver i första inlägget så kommer värmen in i den vänstrasidan på kopplet vilket ska vara rätt. Men radiatorerna blir fortfarande varma i botten först...

Rören från pannan sitter med ett T-rör där det går till nya delen åt ena hållet och gamla delen åt andra hållet.
Men vänstra har ju en pil ut? Då är det ju där felet sitter. Korskoppling och saken bör vara biff.

• Två vattenventiler med markerade pilar som visar flödesriktning för felanalys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.