Byggahus.se

Beredare i tank 2?

1. Monkort
    Hobbysnickare · Sverige · 23 inlägg

Monkort

Hobbysnickare
    Hej. Jag har en gammal acktank på 500l med 200l varmvattenberedare. Beredaren verkar ha gjort sitt, men acktanken är bra. Min fråga är kan jag koppla in en tank till med varmvattenslinga efter den med uttjänt beredare?

Finns det både för och nackdelar att göra så? Anledningen att jag frågar är att jag skulle spara en massa jobb, att slippa ta ut den gamla tanken ifrån pannrummet då det är så fruktansvärt trångt där att få ut den.

/Mats Nilsson

2. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
  3. Monkort

Monkort

Hobbysnickare
  4. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Blir som en fjärrvärme enhet troligtvis, måste förstås kopplas in till tank med cirkpump

5. J
    Medlem · 7 009 inlägg
    Jepp det går bra. Varnt vatten tas ut från tankens topp till växlaren och går tillbaka i botten. KV kopplas in och VV ut , Du måste ha en pump som som pumpar värme genom den och den startar med en flödesvakt på KV eller VV , när du öppnar en VV-kran så startar pumpen att ladda växlaren. Det finns eller fans något som kallas för ryggsäck som sattes dit på G:a oljepannor när VV-delen gick sin väg

6. J
    Medlem · 7 009 inlägg
    Monkort var i landet är du, kanske det finns begagnade S,k ryggsäckdelar i värmland

7. Monkort

Monkort

Hobbysnickare
    Jag bor i Västernorrland.

8. J
    Medlem · 7 009 inlägg
    OK du har PM

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.