Värme allmänt
ClasseClas: Jag skulle börja med att se över värmen på övervåningen. Du har ett nyare hus så jag gissar du har lågtempsradiatorer med egen cirkulationspump i värmepump. Jag kan inte din Nibe så jag kan inte berätta i vilka menyer du ska göra inställningar. 1. Börja med att lufta samtliga radiatorer på öv. Om du känner på radiatorerna så kan det finnas kalla fläckar. Det är där det finns
hackatall: Jag har provtryckt kulvertrör och sugledning till en brunn tidigare. Kulverten provtrycktes med vatten enbart. Sugledningen med luft enbart. båda gångerna hade jag en manometer som visade trycket (jag har för mig att jag hade 3kg). Detta fick sitta i 24 timmar utan tryckfall. Så båda metoderna fungerar bevisligen. Men finns det några fördelar eller nackdelar som jag inte tänkt på?
UlOr: Hej. Till mitt golvvärme system har jag en relek elpatron som inte värmer. Kan det vara luft i systemet eller kan överhettningsäkringen löst ut? Har kollat överhettningsäkringen och försökt återställa men vet inte om den löst ut, känns grymt stum när jag provar att pressa lite. Någon med erfarenheter? Med vänlig hälsning, UO
Norgren2: Finns det någon som sitter på en servicemanual eller liknande för RDKB? Den blinkar bara på avfrostning och förvärmaren vägrar köra (kommer inte spänning till den så det är inte värmesäkringarna som gett upp). Måste ju finnas någon som jobbat eller kanske till och med utvecklat den här :)
Nalleboda: [citat] Dessa med elektronisk termostat reagerar snabbare på förändringar i temperaturen än oljefyllda och ger mjuk och fin värme tycker jag.
Hallerudsbo: Nej vet inte direkt. Jag har kört master för de har fungerat bra på jobbet. Kört det på jobbet i ca 12 år. Sen har vi haft bra pris på dom via jobbet. såg Malmbergs hade drive 1800 plus moms. Men vet inte va bra dom är
humla75: Har ett märkligt problem med värme i ett element och en handuksvärmare. En slinga, SE BILD, i huset går från vinden till vån 2 (ett element och en handuksvärmare) och vidare till vind. (Ett element). Handuksvärmaren har alltid varit kall men den har även elvärme så inget större problem. Däremot har ett element som tidigare varit varmt blivit kallare i samband med att värmepumpen
Mary7308: Tack för er input Panna och radiatorer blev luftade och luftningsnyckrl införskaffad
Centano: Om det är betongbjälklag kan det vara det som fungerar som en köldbrygga, beror dock på hur den detaljen ser ut. Skulle även kunna vara otätt mellan bjälklaget och ytterväggen. Om du känner med baksidan av handen i golv-vägg-vinkeln drar det luft där då?
jonaserik: Med en innedel eller direkt mot systemet inne. viss skillnad på driften, prova det som sägs i tråden, många varianter finns men endast ett par är rätt för dig, sammantaget kan info verka med varandra.
monken90: [citat] nä börja brinna har jag med svårt att tro ;) nä det e det jag funderar på, om den verkligen tar skada? Men verkar inte va nån som testat.. får kanske chansa lite...
lordi: Bor du i hyreshus så ska du inte pilla med förinställningarna själv. Bor du i eget hus så är de troligen redan fullt öppna, om inte någon värmenörd (som jag :geek:) har bott i huset tidigare. Om det är så att du bor i eget hus, och vill justera detta, så får du strypa där det är varmast för att få över flödet på de kallare radiatorerna. Eventuellt kanske du behöver höja
Vector: Lägg golvvärmenslangen tätare eller ev sätt också en fläktkonvektor eller förbered för en sådan. Då får ni ut mer watt per kvm. Då har in större chans att klara er...
Krypstocken: Löst... Den är ju gängad... vilket jag borde ha kommit ihåg :-/
Modoh: [citat] Hade du problem med temperaturvisningen ? Var den svår att byta? Mvh Mattias Norlén
Brushuvud: [citat] Det är precis det jag behöver hjälp att förstå, hur jag gör utan att vattnet från elementen rinner ut. Jag är rädd för att det kommer massa vatten från röret mellan radiatorslingan och påfyllningsventilen när jag tar bort den.
Granström2: Tror inte det går att få tag på något från tillverkare. Pelletseldningen sköter sig själv med egen styrning och oljebrännare lär du aldrig sätta in. Stäng av strömmen, lossa på frontpanelen och titta vart sladdarna går. Tillverkaren hette Jäspi Mäkinen OY. Skulle tro att din panna heter Jämä Junior 0-25B eller Jäspi Junior 0-25B eventuellt någon äldre modell. Företaget hette
Plutus: Kopplet har en bypass i sig, hur man ändrar termostatventilen (eller egentligen ventilen under) får du kolla med tillverkaren, ibland är det en hylsa som ska flyttas (vridas), ibland behövs ett verktyg
prototypen: Bara spänningen på nya är 230 volt, ström och effekt är inte så noga, inom samma härad så funkar det. Kan ju vara bra att den gör ungefär 6 varv per minut också om skruven som på min går ett antal sekunder på varje start oavsett hur mycket som matas fram på varje start. Anslutningen är nog bara att koppla rakt av. Protte
Ovation: Och köp ingen VVB fören en elektriker kollat över elementen i elpatronen. Ring den före rörisen Vissa pannor har en effektgräns som kan ställas upp via omkoppling av plintarna.
Alexunden: Tänkte bara berätta att tekniker var här, i ca 3h. Det var många inställningar som var fel, vattnet gick ibland på fel håll, många olika konstiga saker. Det slutade med att han uppdaterade mjukvaran och nu verkar de ha blivit rätt. Han tror eventuellt att felet har varit där sedan den installerades för 4-5 år sedan, i mjukvaran alltså. Jag gissar att jag inte märkt det av några
Juniordahl: Vad jag kan se i min meny så finns ingen nedre elpatron att välja på.
jonaserik: Svar nej det behöver du inte, undrar hur dom har kopplat det, en till pump OK med den kabeln, men kan du se vart den andra kommer ifrån. Någon dosa/vägguttag/ eller in genom en vägg till vägguttag/dosa, inte fel att veta och då får man leta
Mawwe87: [citat] Är strypventilen den muttern på höger rör? Där jag då skruvar den översta mutter, och där ska antagligen sitta en insex skruv?
Avemo: Det man skall ha som utgångspunkt när det gäller varmvattenberedare är att de drar mycket ström när man använder mycket vatten. Standbyförbrukningen är kanske inte försumbar. Men absolut inte ruinerande. Hur är den inkopplad? har du möjlighet att koppla in en elmätare på den så att du får facit?
Plutus: Varmt bara i toppen tyder på dåligt pumptryck från huset, har du tur kan det sitta en strypning i botten på elementet som går att öppna, själva ventilen ser inte ut att ha någon justering, annars är det bara mer fart på vattnet som hjälper, och det måste i så fall fastighetsägaren hjälpa till med
SPQ78: [citat] Tack för svar. Har inte separat meny i värmepumpen, det går att justera värme, kurva, fläkt etc, men det är bara en inställning och inte två så att säga. Det har varit helt OK tidigare och inte så stora skillnader, tills det blev riktigt kallat sista veckan här. [citat] Ja, jag gissar också på att vi behöver justera in värmesystemet, Ska få hit någon som kan kika på det