Värme allmänt
Torpgubben: Jag ska dra nytt vatten och vattenburenvärme till ett badrum. Värme: Jag tänkte dra combipex från pannrummet upp via ett befintligt hål i taket/golvet, hugga iin den i golvbetongen fram till vägg ( totalt 50 cm) sen i upphuggen ränna i lättbetongvägg.ca 1.5 meter.fram till ett förråd. Där placeras shuntgrupp koppling till golvvärme och handukstork. Vatten: Combipex på samma sätt,
Krokben: Det borde gå bra, om till och med elfirman säger det så är der ju inget snack om saken!
MathiasS: NU till våren är det dags att göra jobbet. Börjar återigen bli sugen på att ha en egen maskin medan detta görs. Hyra kostar en tusing per helg....vilket gör att köpa och sälja när man är klar inte är så tokigt. Vilka maskiner bör man hålla utkik efter? Jag ser diverse olika REMS-maskiner, med och utan batteri samt Geberit/ACO/Novopress 102/202. Är det något mer man borde hålla
Bolian: Hjälpte det verkligen att skruva in den? Enligt LK ska man skruva ut den för värmare retur.
Ovation: [citat] Det ska inte vara några problem, bara du är försiktig med våldet.
pathal: Hej, Det här med att vänta med att starta golvvärmen efter flytspackling. Gäller det även om man har lagt våtrumsmatta istället för klinkers? P
inxs74: [citat] Okej, Ska se vad jag kan få fram, är inte hemma nu. Vridomkopplaren sitter på ett mindre kretskort inne/ bakom en plåt, väldigt svårt att komma åt. Jag tänkte mer på att borra ut den delen av pinnen som sitter kvar och trycka dit en ny eller annat som kan ersätta pinnen. Kanske inte går.
KjellTimell: Ett Kvs värde, är den förmåga en ventil har att släppa igen vatten, fullt öppen vid 1bar = 100 kpa = 10mvp. Ett kv värde är alltså ett beräknat värde där ventilen skall släppa igenom det flöde du vill ha. Men i det här fallet fortfarande vid 1bar. Det är ju ganska logiskt eftersom det är omöjligt att veta vilken pump du har, eller vilka rör och tryckfall du har. Så med andra
Josth: Svårt att säga. Kanske bidrar den ökade framledningstemperaturen att godset i cirkulationspumpen utvidgas en aning och det minskar friktionen och oljudet?
jonaserik: En sådan här går utmärkt att pumpa med, blir några ggr att pumpa men det är inte så mycket luft som ska i kärlet https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/mini-compressors-and-foot-pumps/fotpump-604196/
etompau: Sannolikt matas termostaten och ställdon med växelspänning. Är mätinstrumentet inställt på det?
sunqan: Skillnaden mellan dem är att i ett ettrörsystem är elementen seriekopplade, och i ett tvårörsystem parallellkopplade. I ett ettrörsystem har radiatorkopplet en ventil där du styr hur mycket av flödet som ska gå förbi elementet, och elementen är i regel större mot slutet av slingan eftersom vattnet blir kallare. Det ser ut som att du har ett tvårörsystem, men jag är inte 100.
Biffen47: [citat] Blev av med knackande nu när jag provade höja cirkulationspumpen till högsta hastighet, med följdeffekten att varmvattnet nu formligen sprutar rakt in i vattentanken. Ett behagligare ljud då det är lite jämnare oväsen, men ändå oväsen. Borde jag stänga av cirkulation och vänta till kallvattnet fyllt upp tanken? Kallvattnet ligger ju på hela tiden så det borde väl inte
useless: Beroende på hur stort expansionskärlet är kan det ta en liten stund. Det är några liter vatten som ska fyllas på.
Trimjohan: [citat] Vad roligt :) jag har en rasberry liggande, då kan man ju göra något kul med det också. Motorn är billig, men den hade tydligen inte lagt av. Den står i botten, trots det är det för varmt i sovrummet, som ligger på bottenvåningen... måste forska i det. Ursäkta segt svar, var tokrisig i helgen. Influensa eller något annat spännande. så fort jag får lite tid så ska jag
Ovation: [citat] Jag vet faktiskt inte hur denna Push fungerar, Men det finns chans att du har för hög cirkulation på golvvärmen. Alltså du skickar vattnet runt i kretsen bara. Som test känn på slangarna och stäng av pumpen på Pushen. Om vattnet blir varmare i tilloppsröret så cirkulerar vattnet för snabbt i slingan så det varma från systemet ej går in i Pushen..
Ovation: Du kan plocka bort varmvattenberedaren ur pannan, men då måste du ersätta den med en VVB. Förmodligen inte så smart med den eventuella lilla tryckökningen ni får för tillfället.. När det spolar ur säk konstant har ni problem..
imported_Benno: [citat] Så här ser märkskylten ut, så den verkar vara avsedd för alla tre faser. [bild]
Casafixarn: [citat] Det är mer lite nyfikenhet om det skulle kunna vara en idé då jag redan har en beredare för varmvattnet, och om det gick att komplettera med en till radiatorerna. Men då blir nog en L/V system ett billigare alternativ på sikt! Eller som du sa, några elelement som kan vara välplacerade. Jag för ert engagemang och tankar och råd!
andersal: Tack. Ja, att radiatorerna blir stora spelar inte så stor roll och det är som sagt inte komforttemperatur som önskas utan 15+ grader. Jag vet inte hur jag kan kolla om värmepumpen "gillar" låg returtemperatur. Daikin pumpen reglerar flödet väldigt dynamiskt så konstant flöde kan jag inte direkt se heller.
Holpers: [citat] A sorry menade koppar, vanliga såna billiga okromade kopplingar. Bocka ett rör. Osv. Men jag tror nog jag kör på MMA slottsvred. Hela kitet. Å sen koppar-rör.
Widarsilje: Hej Vi bor i ett stort gammalt hus som är byggt 1880 med stora handblåsta 2-glasfönster (en gammal skola). Huset är på 240 m3 fördelat på 2 våningar +100 m3 källare och en takhöjd på 3.40 meter. Använder oss av gamla gjutjärnselement och vi har inga problem att hålla värmen. Värst är när det blåser ute då kan det dra lite runt fönstren . Vi grävde jordvärme för ca 3 år
Jalletjalle: [citat] Hej! Ja förr gången så löstes problemet genom att vredet till höger om pumpen fick vridas från ett till tre. Nu ligger båda vreden på fyra men verkar inte hjälpa något alls. Laddar upp bild som visar framlednings temp .
Muuuuurtin: Tack för era svar! Den är med största sannolikhet från 97 efter vad ni säger och vad jag sett på bilder när jag googlar. Började skruva isär lite för ett enkelt få bort rökröret och plugga med isolering, eldar inget längre och det läcker en del värme ut i skorstenen. Det satt fast helt dock så det blev till att ta bort hela röret ur murstocken ändå.
Oldfart: Jag har idag ett värmesystem bestående av en luftvattenvärmepump med inne- och utedel. Det är en splitmodell med köldmedie i mellan och ytterdelen är alltså enbart en kompressor och värmeväxlare. Hur innedelen fungerar intern har jag ingen aning om. Utanför den finns en ESBE shuntventil med inne- och utegivare samt en Grundfoss cirkulationspump. Jag har tre saker jag potentiellt skulle
Scopulus: [citat] Tack för snabbt svar! Här kommer två bilder på avluftningen. Kan tillägga att när man skruvar dit pluggen hamnar den snett och vattnet sprutar ut.