4 957 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Värde i gammal panna
Tjena!
En anhörig till mig har en gammal panna som står och samlar damm och undrar om den har nåt värde? Pannan byttes ut för några år sedan pga kortslutning så elpatronen är därmed antagligen skrot. Jag tänker om ev kopparrör/kärl inuti pannan kan ha nåt värde eller om pannan är att betrakta som helt värdelös. Det är ju ett visst projekt att avlägsna pannan så att bara bli av med den vore en vinst för hen.
Tack på förhand.
En anhörig till mig har en gammal panna som står och samlar damm och undrar om den har nåt värde? Pannan byttes ut för några år sedan pga kortslutning så elpatronen är därmed antagligen skrot. Jag tänker om ev kopparrör/kärl inuti pannan kan ha nåt värde eller om pannan är att betrakta som helt värdelös. Det är ju ett visst projekt att avlägsna pannan så att bara bli av med den vore en vinst för hen.
Tack på förhand.
Jag sålde min som skrot. Fick trehundra, för den.J Johncarpenter skrev:Tjena!
Tack på förhand.
Staffan
Ok!Staffan2000 skrev:
Av ren nyfikenhet: undrar hur mycket koppar det finns inuti denna panna och om det är nåt värde i det - lite rör och nåt kärl. Det går förstås att plocka isär och undersöka saken - om man har tid. Men jag undrar mest om vi pratar åtskilliga kilon eller bara oansenlig mängd/vikt?
Ett par kilon kanske om det är en genomströmningsvarmvattenberedare och antagligen ungefär detsamma med en förådsdito. Med lite tur, kanske koppar för en hundring. För allt i världen. Montera isär den, så får du se. Dessutom blir den lättare att få ut ur källaren när allt löst är borta.
Staffan
Staffan
Pannan är en Diom 2-hundra O815 från 1996, för övrigt.J Johncarpenter skrev:
Oj har inte sett det. Bara skruva ner framsidan och se om det sitter en pump och värmeväxlare innanför, då går VV på hetvatten och inget magasin eller slinga. Att då såga ner den i bitar är bara för att lättare hantera vikterna som är. Finns ingen koppar i den.
Edit , kolla var KV och VV -rör går in och ut , på topp av pannan säkert slinga eller tank
Edit , kolla var KV och VV -rör går in och ut , på topp av pannan säkert slinga eller tank
Jag räknade med ca: trettio kr. kilot. Men det var mer en gissning, än vetskap. Men nu verkar det som om det nestan inte finns någon koppar alls i den.J jonaserik skrev:
Staffan
Klicka här för att svara