Värme allmänt
Josth: 15 °C tycker jag räcker bra, åtminstone om man inte har det som torkrum också.
Maxwells demon: Jag har 3 st Skystar SK22 i 3 st sovrum från Eveco samt en Krone WLT 88 EC (Tysk) som betjänar vardagsrum/kök. Den är på 9kW då utrymmet är 64m2. https://www.breeze24.com/klimaanlagen/innengeraete/innengeraete-wassergekuehlt/wandgeraete/wlt-88-ec-kaltwasser-wandgeraete-geraet-mit-2-wege-ventil Menar vattenrören. Så du kan upprätthålla ett högt flöde. Konvektorer vill ha rejält med
Tomture61: [citat] Om din nuvarande värmeanläggning är dimensionerat för en hög framledningstemp , vilket olja , ved och elpanna kan producera så är ett byte till värmepump ngt du bör fundera lite extra över . Kan innebära ett byta av samtliga vattenradiatorer i ditt hus , en värmepump brukar hålla sig kring max 55-60 gr i värmevattnet (utan hjälp av elpatron)
th3stinger: [citat] Gamla dosor. Följ bruksanvisningen o se du får igång den. Men de kan vara trasiga oxå. Tydligen ger de upp efter x antal år Hade ett par likadana som slutade fungera . Golvvärmen i Övre badrum kunde vara varm en dag o kall dagen efter. Totalt värdelös dosa så jag har bytt ut alla mot nya dosor! Funkar klockrent!
daniel224162: Hej Jag är lite fundersam hur jag ska göra. Jag renoverat och byggt ut ett gammalt hus som nu är på ca 75+60m2. Gjutit platta med golvvärme i både gamla huset och nya delen, till det har jag grävt ner jordvärme. Har fram tills nu använt en mitsubishi ln35 värmepump och hade en tanke att flytta den till övervåning när jordvärmesystemet kom igång. MEN jag gillar inte ljudet,
Nikorasu: [citat] Jag tror du behöver något stort = tungt för att det ska bli bra. En rejäl kakelugn eller täljstenskamin, ca 2000kg. Jag har två våningar 100kvm och en Tulikivi täljsten på 1.5 ton, 30KWh. När det är kallt ute eldar jag brasa morgon och kväll, den avger en mjuk värme över ca 10 timmar. Har det som primärkälla och FLVP som matar golvvärme. Använder aldrig eltillskott.
Oskipaski: Hej! Jag har ett litet golvvärmesystem för två rum. Det blir mycket varmare i det ena rummet än det andra, så jag har försökt justera med skruvmejsel på den vänstra ventilen på bilden för att få ner värmen lite i det rummet och mer värme i andra. Det är större dimension på golvslingan i rummet som blir varmare och jag antar att det är därför samt att rummet är större. jag
Isakare: Du ska fråga föreningen hur du ska göra. Läs föreningens stadgar, troligtvis är det inte ditt element, även fast det sitter i din lägenhet. Om du anlitar en rörmokare för att ta bort det, om det är föreningens, gör både du och rörmokaren fel. Rörmokaren ska ha OK från föreningen att han får ta bort elementet.
StenQL: Såg nu, efter att ha gjort en kompletterande beställning att jag hade hjärnsläpp när jag länkade till adaptrar i tidigare inlägg, syns på bilderna att det inte är samma som jag monterat. Här är länk till rätt adapter: https://www.vvsobygg.se/ta-adapter-m28-m30.html Jag tror däremot inte att det kommer hjälpa dig då de sitter på ventilen på samma sätt som den jag tidigare
Krokkodriljo: Ska lägga golvvärme och undrar hur jag ska använda mina vänd-/spårskivor på bästa sätt för att de ska räcka. En vändskiva (LK Systems) har tre spår parallellt med långsidan men i det ena hamnar den vändande slangen så det är två kvar för matning. På ett ställe har jag 5st matningar så jag behöver alltså ytterligare tre.Hur gör jag? [bild] Spåren har en "perforering" i
javlaandersson: Sotar ut pannan 2 gånger om året ?? jäflar va har du för panna och brännare ? jag får sota ur min var 14e dag, annars tappar den effekt Helst en gång i veckan för att den ska gå snålt [citat]
erito: En slinga går kall så jag tänkte kolla ventilen, men hur får jag bort handvredet?
Vector: Den har två konvektorplåtar och är 60cm högt och 1400cm långd å brukar heta i rörspråk 22 614
Per.berge00: Det sitter ett mekaniskt vridreglage ovanpå pannan och förbundet till ett rör som går från pannans topp ( vart vet jag inte) Reglaget är graderat 1-6. Står nu på ”3” Kan det vara detta? Det finns ytterligare ett rör som går till pannans topp. Inget reglage men en termometer, tror att det är reuren från element då tempen är ca 30 grader då jag har pannan på 45 grader. Är det
pioneer: [citat] Jag ser gärna bilder på detta ja förstår va du menar med dubbla balkarna ja förstodd inte först vad som hände när ja borrade igenom de var lite bökigt Golv värmen är helt klar i uterummet och ligger 4 slangar fram under huset under fördelar skåpet, jag har köpt en shunt grupp så ja tänkte dra ner 2 slangar och därifrån 2 grupper då jag har 2 slingor i uterummet
Cjwik: Tack! Gick hur lätt som helst när man vet vilket håll att knacka lite försiktigt på. Så nu är den öppen.
NoOne2k: [citat] Det jag menar är att de allra flesta ställer in temperaturen en gång och ändrar den inte så mycket. Däremot kan det ju vara bra om man tillfälligt vill sänka temperaturen i sommarstugor och liknande. Men då skulle jag rekommendera att styra på värmepannan istället. Som sagt det fungerar bra över lag. Jag fick en display billigt när jag köpte mitt system där man kan ändra
praame: Min första plan var vvb + en liten elpanna till golvet. Uppgradera till lv-pump längre fram. Men tanken slog mig att det (1) kanske är lika bra att gå på lv-pump direkt, samt (2) att det kanske finns något smart sätt att kombinera systemen.
AndersS: Vi har gjort fast strypning på vårt sovrum så det håller lite lägre temp, det fungerar också.
GoForIt: Ja, pellets är inte underhållsfritt. Med tanke på att ni bor i Skåne föreslår jag också att ni sneglar på en luft/vatten värmepump.
nickebult: Hej! Första inlägget på detta forum. Skall försöka få med så mycket information som möjligt redan från början, så vi inte startar som de flesta andra trådar som handlar om detta ämne "Vart bor du?, hur stort hus har du? Vilken färg på håret?" osv, så gott det går! Jag och sambo utan barn, bor sedan i Oktober i ett Hjältevadshus i Norrland (utanför Luleå) och har sedan dess
Emilj92: Håller på att installera en lyfco luft/vatten värmepump, och fick veta att det ska vara en vattenflödesbrytare. Men hittar ingenstans hur den ska kopplas ihop med vattenledningen? Pumpen är en lyfco 12,3kw luft/vatten värmepump. Såhär ser den ut. [bild] [bild] Tips någon?
Pamona: Du kan ju alltid göra en kalkyl på värsta fallet; båda dina element går hela tiden under sex månader. De drar då 180 dagar x 24 timmar x 1,6 kW = 1152 kWh. Räkna med faktor 3 i effektivitet för en LVP, den skulle då förbruka 384 kWh, du sparar i bästa fall 768 kWh.Räkna om i kronor med ditt elpris, men lär ta många år att betala tillbaka.
Jeppson: När skruven är borta, känn med en liten mejsel om axeln roterar när den är igång.
Patzie: Värmerör är ok att skarva doldt, även om de bästa är att undvika de:D att skarva ytterröret går också men lämnar du en meter tappar du ju halva funktionen att läkage ska rinna ut ur ytterörens myningar som är vid panna som står i ett rum med brunn och inte ut i väggen.
oveåfasa: [citat] Spännande ... ska läsa in mig på det lite.
Leif i Skåne: Oftast lägger man ett tunt 3mm galvat armeringsnät ovanpå värmerören. Jag hade lagt ut elvärmen och fäst den med tunna strips under nätet. Det följer med i förpackningen för golvvärmetråden. Golvvärme året runt i badrum. Du kan utan problem skippa handdukstorken i stället! Jag har haft min avstängd i 18 år fast jag har en elektrisk som handdukarna hänger på även en dubbelvikt
mojjen: Hur gör ni när ni har flera golvvärmefördelare. Jag har idag 3 Fördelare och ihop med att jag skall bygga ut med fler slingor, så tänkte jag höra hur man bäst gör. Jag kommer fortsatt ha 3 fördelare. men en mindre byts ut mot en större. Är det ok att bara sticka av matningen, parallellt, eller måste man ha förfördelare/injusteringsventiler etc för att det skall bli bra?? Systemet