3 232 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Borra bergvärme i Luleå?
Hej. Funderar starkt på att borra bergvärme för att få huset varmt ”gratis”
Har just nu fjärrvärme och kan inget om sådant här. Frågar därför er som verkar väldigt kunniga.
1.Är det värt det?
2.Kan man få riktigt varmt inne på vintern med endast detta? Ca 22-23 grader om man vill? (har småbarn).
3. På sommaren har vi motsatt problem. Blir enormt varmt, har läst någonstans, att man kan installera pump som även kan kyla från berget på sommaren?!
4. Vilken totalkostnad kan jag räkna på ca?
5. Hur många år håller en pump?
6. Kan man låna upp på huset för att göra något sådant?
mkt tacksam för svar för alla som orkar läsa och ev engagera sig. tackar ödmjukast ❤️
Har just nu fjärrvärme och kan inget om sådant här. Frågar därför er som verkar väldigt kunniga.
1.Är det värt det?
2.Kan man få riktigt varmt inne på vintern med endast detta? Ca 22-23 grader om man vill? (har småbarn).
3. På sommaren har vi motsatt problem. Blir enormt varmt, har läst någonstans, att man kan installera pump som även kan kyla från berget på sommaren?!
4. Vilken totalkostnad kan jag räkna på ca?
5. Hur många år håller en pump?
6. Kan man låna upp på huset för att göra något sådant?
mkt tacksam för svar för alla som orkar läsa och ev engagera sig. tackar ödmjukast ❤️
Hej!
1. Vad kostar fjärrvärmen både kWh och fast avgift? Trodde Luleå hade bland Sveriges lägsta priser på fjärrvärme och är lite förvånad över frågan att byta till annat där.
2. Klart man kan få det extra varmt inne men det beror en del på hur nuvarande värmesystem är dimensionerat, man kan i värsta fall behöva byta till större radiatorer och rör när man byter till värmepump. När är det byggt? Hur stort hus? 1-plan? 2-plan? Fjärrvärme från början? Nuvarande framledningstemperatur när det är som kallast på vintern? DVUT för Luleå är -27,5 grader.
3. Man kan installera s.k. frikyla och låta köldbärarvätskan cirkulera genom en fläktkonvektor. Räcker inte frikyla får man installera aktiv kyla.
4. Beror på hur stor anläggning men jag gissar på åtminstone 150-160 tkr.
5. En bergvärmepump kan man säga håller ca 20 år men man ska vara beredd på att kompressorn kan behöva bytas efter 10-15 år och det kostar mycket.
6. Banker ser positivt på att låna till värmepump eftersom det också sänker driftskostnaden.
1. Vad kostar fjärrvärmen både kWh och fast avgift? Trodde Luleå hade bland Sveriges lägsta priser på fjärrvärme och är lite förvånad över frågan att byta till annat där.
2. Klart man kan få det extra varmt inne men det beror en del på hur nuvarande värmesystem är dimensionerat, man kan i värsta fall behöva byta till större radiatorer och rör när man byter till värmepump. När är det byggt? Hur stort hus? 1-plan? 2-plan? Fjärrvärme från början? Nuvarande framledningstemperatur när det är som kallast på vintern? DVUT för Luleå är -27,5 grader.
3. Man kan installera s.k. frikyla och låta köldbärarvätskan cirkulera genom en fläktkonvektor. Räcker inte frikyla får man installera aktiv kyla.
4. Beror på hur stor anläggning men jag gissar på åtminstone 150-160 tkr.
5. En bergvärmepump kan man säga håller ca 20 år men man ska vara beredd på att kompressorn kan behöva bytas efter 10-15 år och det kostar mycket.
6. Banker ser positivt på att låna till värmepump eftersom det också sänker driftskostnaden.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 381 inlägg
Lite beroende på var i Luleå du bor kan det vara hyffsat långt till berg. Fjärrvärmen är väl ganska billig där?
Bergvärme räcker absolut till att värma till önskad temp, det handlar bara om rätt dimensionering av systemet. Det hjälper leverantören dig med.
Frikyla funkar bra, man drar som sagt en ledning till fläktkonvektor som man placerar där det är lämpligt. Men innan detta bör du kolla över solavskärmning för att undvika övertemperatur.
Räkna med 150-200' för en komplett installation. Du bör kunna låna upp på huset för detta, prata med din bank.
Bergvärme räcker absolut till att värma till önskad temp, det handlar bara om rätt dimensionering av systemet. Det hjälper leverantören dig med.
Frikyla funkar bra, man drar som sagt en ledning till fläktkonvektor som man placerar där det är lämpligt. Men innan detta bör du kolla över solavskärmning för att undvika övertemperatur.
Räkna med 150-200' för en komplett installation. Du bör kunna låna upp på huset för detta, prata med din bank.
suterränghus som först hade direktel. Finns givare i varje rum.J Josth skrev:Hej!
4. Beror på hur anläggning men jag gissar på åtminstone 150-160 tkr.
5. En bergvärmepump kan man säga håller ca 20 år men man ska vara beredd på att kompressorn kan behöver bytas efter 10-15 år och det kostar mycket.
huset ligger på bergnäsetså Berg bör det vara nära tycker jag. Men vad vet jag.Johannes Carlsson skrev:
Lite beroende på var i Luleå du bor kan det vara hyffsat långt till berg. Fjärrvärmen är väl ganska billig där?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 381 inlägg
Okej. Då är det nog inga problem. Kontakta några olika företag för offert på vad du är intresserad av så får du riktiga siffror att gå på. Om du vill ha frikyla fundera på var du vill sätta dessa fläktkonvektorer. Det finns takmonterade och de som ser ut som ett vanligt element. Dessa har separata ledningar mot dina vanliga element
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Att få det varmt på vintern måste vara enklare med fjärrvärme.
I praktiken kan man komma upp till 45-50 graders framledning med värmepump.
Fjärrvärme kan hålla upp till 120 grader fram till värmeväxlaren, sedan beror det på växlaren hur varmt det blir i huset.
Har ni kallt i huset kanske det är mer lönsamt att isolera.
Protte
I praktiken kan man komma upp till 45-50 graders framledning med värmepump.
Fjärrvärme kan hålla upp till 120 grader fram till värmeväxlaren, sedan beror det på växlaren hur varmt det blir i huset.
Har ni kallt i huset kanske det är mer lönsamt att isolera.
Protte
Hur gick det med uppvärmningen? Jobbar nämligen med fjärrvärme i Luleå och av det jag har lärt mig på jobbet så får du ingen billigare fjärrvärme någon annanstans i landet, (se Nils Holgersson). De nya husen som byggs på moderna sätt använder sig nästan aldrig av fjärrvärme. Bor du i ett äldre hus är det nog värt att ha fjärrvärme. Sätt då hellre in en luftvärmepump på väggen som kan köras som AC på sommaren.
Tack för ditt svar.
Ja vi står kvar på fjärrvärme, huset är byggt 82 och är ett suterränghus.
Vi tog hit en rörmokare som bytte lite fördelare i huset och nu är det betydligt bättre.
Pratade med honom om fjärrvärme också och han tyckte det var smartast att ha kvar det.
Om det är bra och relativt billigt, varför har inte nybyggda hus fjärrvärme då? Eller missuppfattade jag ditt svar
Med vänlig hälsning, Linn
Ja vi står kvar på fjärrvärme, huset är byggt 82 och är ett suterränghus.
Vi tog hit en rörmokare som bytte lite fördelare i huset och nu är det betydligt bättre.
Pratade med honom om fjärrvärme också och han tyckte det var smartast att ha kvar det.
Om det är bra och relativt billigt, varför har inte nybyggda hus fjärrvärme då? Eller missuppfattade jag ditt svar
Med vänlig hälsning, Linn
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 381 inlägg
Det har varit fall där man från fjärrvärmeleverantörens sida inte velat dra in till områden för att det är för låg förbrukning för besväret och med förluster i ledningarna.
Klicka här för att svara