Ställde lite frågor i https://www.byggahus.se/forum/threads/pex-eller-kopparroer.304214/page-5 men tänkte bryta ut nu när jag har två nya.
1) Går det att löda om (om säg 1 år) när man kommer på att man skall utöka? Tex löda av en huv och skarva på nya rör?
2) Sektionering? Löder ni ihop allt "stumt", så att om man skall ändra något måste man i stort sett riva allt? Jag tänker mig kulventil vid avgreningen från befintliga systemet, är det överkurs? Om så, sätter man en sån här den ser ut som den är lekande.

Skall man på strategiska ställen sätta in kopplingar som den här nedn tex?

3) Går det att löda förkromade rör? Även om skarven inte blir fin, så blir det fint på andra sidan govlet.
1) Går det att löda om (om säg 1 år) när man kommer på att man skall utöka? Tex löda av en huv och skarva på nya rör?
2) Sektionering? Löder ni ihop allt "stumt", så att om man skall ändra något måste man i stort sett riva allt? Jag tänker mig kulventil vid avgreningen från befintliga systemet, är det överkurs? Om så, sätter man en sån här den ser ut som den är lekande.

Skall man på strategiska ställen sätta in kopplingar som den här nedn tex?

3) Går det att löda förkromade rör? Även om skarven inte blir fin, så blir det fint på andra sidan govlet.
Det går faktiskt att löda om en mjuklödning ( tenn ) har gjort det par gånger , man får värma lite extra och ruska bort , sedan värma lite och torka av med våt trasa så det blir rent på röret , men kanske bäst med en ny muff ,
Kromat går inget bra , tennet biter inte , då måste kromen bort men av överkurs att göra så .
Det bästa är nog att sätta in en ventil även om det blir ett bar för mycket i stället för någon blindplugg
Sedan det med att kunna sektionera är det bara att tänka på var sätter jag ventilerna så det passar , ( kallas stänga in ) ventiler finns det plugg utvändig gänga på och hatt invändig gänga . dom som visar har inte rörgänga och måste bort helt vid fortsatt byggnad
Jag löder med gasol eller gas , tång kan vara bra när det är trångt i ett trähörn , ta ingen billig skitpasta för lödning , det ska vara den med tennkulor i , syns direkt när man ska på med tennet
Kromat går inget bra , tennet biter inte , då måste kromen bort men av överkurs att göra så .
Det bästa är nog att sätta in en ventil även om det blir ett bar för mycket i stället för någon blindplugg
Sedan det med att kunna sektionera är det bara att tänka på var sätter jag ventilerna så det passar , ( kallas stänga in ) ventiler finns det plugg utvändig gänga på och hatt invändig gänga . dom som visar har inte rörgänga och måste bort helt vid fortsatt byggnad
Jag löder med gasol eller gas , tång kan vara bra när det är trångt i ett trähörn , ta ingen billig skitpasta för lödning , det ska vara den med tennkulor i , syns direkt när man ska på med tennet
Uj, där hängde jag inte med riktigt på vad du menar?L Liteavvarje skrev:
Sektionera är att kunna stänga av systemet , på lämpliga ställen så arbeten kan utföras utan att allt vatten måste tömmas , tex inkoppling av andra rör , byte av trasiga delar e-t-c-
PÅ tal om det vilken värmekälla har du
PÅ tal om det vilken värmekälla har du
OK en förklaring ,ursäkta kanske uttryckte mig lite fackmässigt , stänga in är detsamma som att stänga ventiler på rören som går till tex radiatorerna om man ska byta en cirkpump eller annat .
Det är inte bra att allt vatten rinner ut ur alla delar för ett sådant jobb .
Lika med att som du sa , kanske lite mer rörjobb till Ex källare , då är det bra att ha ventiler där . bara koppla på och öppna dessa
Det är inte bra att allt vatten rinner ut ur alla delar för ett sådant jobb .
Lika med att som du sa , kanske lite mer rörjobb till Ex källare , då är det bra att ha ventiler där . bara koppla på och öppna dessa
Min erfarenhet är att det kan vara väldigt svårt att få i sär lödda prylar. Jag har lyckats ta i sär och återvinna, men det är inget jag räknar med. Men att kapa och återvinna enstaka rör eller större delar är inget problem. vill man koppla in något nytt är det bara att kapa av och sätta dit det man vill ha. Det går ju även att blanda med klämringskopplingar. Om det är svårt att löda där skarven hamnar, eller att man vill ha det lätt demonterbart.
Redigerat:
Jag skulle inte sätta dessa som du visar ,dit med ventiler , du kommer inte att ångra dig , samt kommer att bli svårt hitta motsvarigheten av gänga för att skarva på något , det är en som jag kallar en halv unionkoppling ( en koppling som är delbar )
Om sektiner menas avstängning, har jag sektionerar baserat på mina slingor, i ett av husen blev det utöver avstängning på de de två huvudslingorna även ytterligare 4 avstängningar. Detta på ca 12 element. Klämkoppling skulle jag å det längsta hålla mig borta från. Enligt en röris (och egen erfarenhet) så är majoriteten av alla vattenskador och läckage pga av dessa.
Jag har främst ventiler med rörkoppling, ej lekande, det du kallar för stumt.M -MH- skrev:
Jag skulle inte oroa mig för att det är jobbigt att ändra o flytta. Stäng av närmaste ventil, ta fram din Fein och skär av röret, grada och löd på muff.
Men för mig är planering ao när jag gjort vvs oxh värme.
Att mjuklöda ett rör med vatten kvar i är i stort sett omöjligt..
Har du ställen på stammen där du vet att du kommer utöka systemet framöver så sätt ett T med en rörsnutt i och en huv på det.
Då kan du såga av röret och löda vidare därifrån
Stumt å stumt.. Går alltid bryta å bända lite för å få på en ny koppling.
Slipa av kromet så kan du löda
Har du ställen på stammen där du vet att du kommer utöka systemet framöver så sätt ett T med en rörsnutt i och en huv på det.
Då kan du såga av röret och löda vidare därifrån
Stumt å stumt.. Går alltid bryta å bända lite för å få på en ny koppling.
Slipa av kromet så kan du löda
Jaha, prövat lite då. De grova rören 28mm var lite bökigt, tog ca 45 s med min rems hot dog att värna. Svårt att veta när det var tillräckligt med lod, droppar på undersidan men såg inte fyllt ut uppe på.
Märkte också att när det är kort mellan skarvarna så kan den man löddelar förra gången lossa medan man löser nytt. Vet inte om det förstör fogen?
Känns som det kommer läcka detta..
Koppar leder värme rätt bra (nä?), hur långt från lödstället kan man ha röret i plastklammer utan att den smälter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkte också att när det är kort mellan skarvarna så kan den man löddelar förra gången lossa medan man löser nytt. Vet inte om det förstör fogen?
Känns som det kommer läcka detta..
Koppar leder värme rätt bra (nä?), hur långt från lödstället kan man ha röret i plastklammer utan att den smälter?