Värme allmänt
TryBran: Med risk för trådkapning ställer jag liknande fråga. Rum på övre plan. Isolerat bjälklag. Snedtak, 27 grader. Rummets golvyta är 16 kvadrat med väggliv på 130. Ett fönster (nytt, 3-glas Elitfönster) samt en ventil. Fönstret är 12*12. 145 isolering i väggar (dubbla skivor invändigt) samt 170 i tak. En vägg är gavelvägg, långsidorna gränsar mot kattvind och en vägg gränsar
lostinsweden: [citat] Ja men det handlar om att utesluta. Kolla du kan öka flödet genom ventilen genom att sätta på N: [MEDIA=youtube]bbwK0cd2KAY[/MEDIA] Mycket möjligt att det inte är problemet men du kan prova för att säkerställa du har gjort allt.
Per_Eriksson: 12 ska inte va några problem, körde 30kvadrat på 18 rör Köp min då......;) https://www.facebook.com/marketplace/item/1340709289601342/
EmilÖrn: [citat] På radiatorsidan Kranar: - Tillopp och retur till huset radiatorslinga.
Sahlle: Låter kanske som jag redan bestämt mig, men det jag är ute efter är någon som kan säga antingen "Kör", eller, "Ta bort det gamla golvet." Om någon gjort så & fått ett kallt rum, högre förbrukning eller ett förstört golv t.ex..
jcalfred: Hade exakt samma på vår. Hänt ett par ggr nu men inte på några veckor nu. Känns lite skumt men, *shrug*
Christer G.V.: [citat] Du är ute och cyklar!
Plupp 147304: Tjena! Sitter och funderar på vilken värme man ska välja. Har en butikslokal på ca.80kvm där väggar inte kan ha element. Där är inte heller särskilt högt i taket. I dagsläget sitter där bara en luftluft fläkt på ett ställe. Någon som har nån idé? Tänker att man måste använda taket till ev värmefläktsrör eller liknande?
Rootfridh: Hej! Jag hyr ett hus och försöker få värmesystemet att fungera. Jag tror mig ha förstått att anledningen till att pannan kokar titt som tätt är att den cirkulerar pannans vatten på en kort krets men hämtar inte speciellt mycket vatten från acctanken. Nå till frågan. Det svarta röret med en mässingsplugg i. Vad gör det? Är det en slags termostat som stryper flödet när tempen
jonaserik: Räkna kallt med att installera ca 500W per m2 för att hålla is/snöfritt och massor med isolering ( 15 cm ) under + bärlager+ sättlager+ plattor och då måste värmen vara på hela tiden med shunt som känner tempen i marken min + 5- 10 C i tillskott.
nrjoen: [citat] Japp, den var det! Kände lite på den först men vågade inte ta i. Vattenburet är helt nytt för mig så vet inte riktigt hur olika saker ser ut än ;) Tackar för hjälpen!
Strik3r: Hej! Vi håller på att totalrenovera en gästtoalett och jag har lyckats få tag i en handdukstork från Hafa i stål (ej rostfritt) som vi ska koppla till vårt värmesystem. Jag var tyvärr något för snabb att köpa den och har nu läst flera trådar där de har rostat. Jag undrar om det är vanligt att dessa rostar?
steppen7: Jag bygger ett växthus/orangeri som också är lite testbädd för energismarta lösningar och klurar på hur man ska hantera överskottsvärmen bäst. Kom gärna med smarta och tokiga ideer! Växthuset är ca 25kvm och 5-5,5m takhöjd (låglutande pulpettak). Det betyder att det kommer bli mycket överskottsvärme, ffa på lite höjd därinne. Min grundtanke har då varit att istället för att
Granström2: 16 grader är bra. Är det källarväggar utan isolering på utsidan så är ventilation på sommaren problematisk. Den fuktiga sommarluften som släpps in ger kondens och mögelrisk kring källarväggarna. Elektrisk avfuktare kan lösa problemet om man absolut sitter fast kring iden att ventilation ska det vara men den får då jobba ganska hårt för att hålla ned fuktighetsnivån då ny fukt
Rasmus504: Jag har samma bekymmer. Löste det sig för dig?
joakim_j: Ja, det låter ju väldigt märkligt att det gamla expansionskärlet verkar vara inkopplat istället för det nya... Ingen aning faktiskt vad man gör om vattenmantlingen skulle gå sönder, men billigt blir det nog inte i alla fall.
MikaelJacob: [citat] Precis. Men det känns ganska hoppfullt i och med att givaren idag inte sitter fast i golvet..
Arnodt: Det är väl egentligen inte varvtalet du vill styra, utan vattenflödet genom cirkulationspumpen? Enkel handventil och strypa flödet för hand? Annars finns, tror jag, varvtalsstyrda circulationspumpar. Det finns väl också små varvtalstyrningar(egentligen frekvensstyrning) med elektronik, alltså ingen tung och klumpig transformator. Har ni huset i norra Norrlands inland, eller kanske i
Esbjörnsson: [citat] Haha vet inte heller igentligen jag har nyss köpt en gammal kåk där ja ska ta bort o lägga gv i några rum så ja tänkte att de kanske e smidigast att ta bort allt vatten o börja från början då några av de ja ska ta bort är mitt i "slingan" om de nu är seriekopplsde villsäga:)
MDIST: Det som blir lite svårt är att du inte har någon temp på ingångsvattnet. Så en bra temperatur idag - kan vara en dålig imorgon. (vet inte hur din värmekurva ser ut)
Surgubbe: Är det här reglerventiler eller avstängningsventiler? Har har 3 slingor en-rör och dessa sitter som jag tror föra att reglera mottrycket/fördelningen i slingorna. Men jag vet inte om fullt in betyder fullt stängt.
Kuitunen: Jag har nyligen köpt ett hus som, då det byggdes på 70-talet, byggdes med värmefolie/värmeslingor (typ ESWA, men osäker på faktiska fabrikatet). Nu är det endast 2 av 9 termostater som ger något som helst utslag när de slås på, övriga verkar vara helt döda. Huset har även med åren fått andra värmesystem som gör att takvärmen bedöms vara överflödig och min fråga är helt
studiomannen: [citat] Hej, ja där fanns det ju med exakt, Utmärkt! Tack för svar
Claes Sörmland: [citat] Jag har bara ett plåtlock/huv. Stoppar regn/fukt samt håller kajorna borta.
Daniel__s: Jag förstår att man ska överdimensionera men inte med hur mycket. Har beräknat alla rum m2 x 70w Tar ett rum som ett exempel Sovrum = 11m2x70w = 770w Duger det då med 800w? Läste lite att man ska räkna på 70w med äldre hus Antar att jag måste veta vad mitt hus drar i dagsläget, men det vet jag inte då källaren är delvis uppvärmd, och den biten som är uppvärmd håller
jonaserik: Kan vara skit i kopplet, eller så är det luft i HT , brukar vara någon avluftare på topp, stäng då av returen först så flödet trycker in och fylla på. och vänta några minuter innan luftning. det även sitta luft i returen. då stänger du tilloppet och väntar kanske 5 min så ev, luft kan stiga upp.