Hej alla, låter som en ganska korkad fråga men jag kan inte bli klok på hur min VVB egentligen ska fungera.
VI har ett hus i Tyskland som har ett 20 år gammalt värmesystem, till sommaren ska allt bytas så jag har inte brytt mig så speciellt mycket om det. Men nu strular varmvattnet och jag behöver få til en lösning som fungerar ett halvår eller så.
Värmesystemsinstallation med en Wilo-pump, rörledningar, avstängningskranar och en vit varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre vit ELCO varmvattenberedare i ett pannrum med synliga rör och en grön behållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en ELCO beredare med följande anslutningar Uppifrån och ner;
  • Varmvatten ut
  • varmvattencirkulation
  • Ut till pannan
  • In från pannan
  • Kallvatten in

Varmvattencirkulationen har en pump, men den är frånkopplad och kranarna över och under är stängda. Det var så när vi flyttade in och kranarna sitter fast, så jag har inte gjort något åt det alls.

VI har haft väldigt dåligt varmvatten den senaste tiden, och höjde tempen på beredaren för att kompensera (kanske inte det smartaste. men det gäller bara att ha det någorlunda fungerande till bytet) men efter ett tag resulterade det i att värmen fungerade dåligt eftersom VV hela tiden prioriterades. Elco Killen som var ute och tittade på det ställde ner varmvattnet till 55 grader, och nu fungerar husvärmen bra men varmvattnet blir inte riktigt varmt.
Jag hade en annan tråd om detta då jag trodde att en blandare som ev hade en trasig backventil och spädde VV med KV, men har inte lyckats hitta något problem med blandarna.

När jag känner bak på VVB:n så blir jag lite fundersam, röret till cirkulationspumpen är det helt klart varmaste, och för mig ännu märkligare är att det är varmt både före och efter pumpen med de stängda kranarna. Varmvattenledningen ut från VVB:n är inte speciellt varm, och i varje fall kallare än röret till cirkulationen.
Borde det inte vara tvärt om med tanke på att kranarna till cirkulationen är stängda?
Ska det vara så? Har på känn att detta kan vara orsaken till problemet, men det är bara en gissning från min sida, jag kan väldigt lite om värmesystem generellt och VVB i synnerhet.

Vore mycket glad om någon kan tänka sig bringa lite klarhet i hur ett sådant system med cirkulation fungerar och eventuellt vad det är som kan vara fel.

Blandare ?? är det i dusch eller kök du menar, det ska nog vara en blandningsventil under eller efter VVB som blandar KV och VV till ca 55 C , så det inte kommer 60 - 90 C i kranarna, den ska då gå att ställa med att vrida på ett vred till + eller minus. Finns det så prova med att vrida på den och knacka med hammare på metalldelen, den kan ha hängt sig p.g.a. ålder , skit. Svårt på distans at säga något.

Tack för svar, jag refererade till blandare som i kök eller badrum. Men hade en kille som tittade på pannan pga ett annat problem igår. När jag frågade om varmvattenproblemet så misstänkte han, som jag också tror, att det helt enkelt var så att VVB'n var igenkalkad och därför tryckte ut vattnet i cirkulationsslingan istället för varmvattenledningen.
Får nog ta hit en röris som kan byta ventiler och rensa ut lite så att hela systemet fungerar igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.