MathiasS MathiasS skrev:
För att någon ska kunna säga något vettigt behöver man veta:

1. Hur djupt är borrhålet, hur långt är det till grundvatten
2. Vilken effekt ger din VP idag, tyiskt 6-9kW för små pumpar.
3. När det är kallt ute och pumpen har gått en längre stund, vilken temperatur har köldbärarvätskan på väg till pumpen?
1. Minns inte djupet just nu men har för mig det är 100 m.
2. Är inte hemma på ett tag och kan inte kolla. Men den är definitivt inte på mer än 9kW. Det är den minsta modellen som stod på ben och är inte större än en tredjedel av kylskåpsmodellerna.
3. Det finns ingen display på denna modell som visar temperaturer, vad jag kan minnas.

useless useless skrev:
Skaffa en termometer med utegivare och stoppa in givaren under isoleringen.

[länk]
Så tempen är avgörande för om det kommer att gå att byta pump eller om man måste borra djupare?
Om pumparna nu är varvtalsstyrda har det kanske ingen betydelse längre? Eller feltolkar jag?

Generellt kan du byta till en pump i samma storlek som den du har om det är en onoff pump. En modern pump är dock lite effektivare och belastar därför hålet lite mer vid samma effektuttag (mer energi från hålet, mindre från elnätet).

En varvtalsstyrd pump är lite flexiblare och har ofta/alltid styrning för att överka hålets temp.

Innan man gör en förändring kan det ju vara bra att veta hur systemet uppför sig vid belastning, därav frågorna om kb-temp. Har du idag minusgrader in eller väldigt låg temp bör man kanske vara lite mer noga när man byter.

MathiasS MathiasS skrev:
Generellt kan du byta till en pump i samma storlek som den du har om det är en onoff pump. En modern pump är dock lite effektivare och belastar därför hålet lite mer vid samma effektuttag (mer energi från hålet, mindre från elnätet).

En varvtalsstyrd pump är lite flexiblare och har ofta/alltid styrning för att överka hålets temp.

Innan man gör en förändring kan det ju vara bra att veta hur systemet uppför sig vid belastning, därav frågorna om kb-temp. Har du idag minusgrader in eller väldigt låg temp bör man kanske vara lite mer noga när man byter.
Ok, stort tack för tydligt svar

Z zingo skrev:
Ok, stort tack för tydligt svar
Jag kan också berätta hur jag gjorde när jag uppgraderade från en pump från 1997 till en ny varvtalsstyrd. Dock har jag ett dåligt hus med stort energibehov så det är ju inte exakt som dina förutsättningar.
Hade en Ivt 11 kw årsmodell 97 kopplat till ett borrhål på ca 180 m aktivt hål.
Hade i undantagsfall minusgrader på inkommande köldbärare(Nälden-centrala Jämtland). Antog dock att det förmodligen skulle behövas ytterligare ett hål när jag bytte pump så när jag såg att borraren var i byn frågade jag om han hade tid att komma till mig och borra ett ytterligare hål vilket han gjorde. Har nu sammanlagt 330 m hål som är parallellkopplade.
Gick nåt halvår så pajade Ivt:n så då lät jag installera en NIBE 1255-16.
Elförbrukningen sjönk från ca 21000 kWh/år till 16000 kWh/år och komforten ökade märkbart eftersom den nya pumpen styr mycket bättre och dessutom har innegivare.
Om man vill göra en glädjeberäkning kan man säga att det nya borrhålet kommer att nå break-egen på 4 år om man tillmäter det hela energibesparingen vilket såklart inte är sant,
Tilläggas bör också att huset drog 45-48000 kWh med elpanna och enligt förra ägaren nådde all time high med drygt 7 kubik olja under en av 80-talets fimbulvintrar.

Mvh Lars B

Z zingo skrev:
Så tempen är avgörande för om det kommer att gå att byta pump eller om man måste borra djupare?
Om pumparna nu är varvtalsstyrda har det kanske ingen betydelse längre? Eller feltolkar jag?
För en 15-20 år sedan dimensionerade man ofta för en lägre effekttäckning än i dag. Om huset t ex behöver 12 kW när det är som kallast satte man kanske in en värmepump på 8 kW (resten kommer från elpatronen).
Anledningen till det är att pumpen inte ska vara för överdimensionerad större delen av året och få dåliga driftförhållanden.
I dag lägger man sig oftast närmare toppeffekten och med en varvtalsstyrd pump kan man till och med dimensionera för 100% effekttäckning. Men för att det ska funka med en kraftigare pump måste borrhålet klara det.
Har du någon aning om hur mycket elpatronen går ett normalt år?

Är lite i samma sits. Har en ivt 4 från - 98 mao 23 år gammal.
Jag har en fundering som kanske är intressant för TS så därför postar jag hör. Kanske gör en egen tråd framöver.

Vad tror ni om att istället för att köpa en ny pump när den gamla pajar och inte går att laga istället skaffar en luft-vatten? Tänker att skillnaden i pris borde vara rätt stor? Är 45 år och bor i hus på 150+59m2 med sambo.
Nackdelen är kanske att vi för några år sedan gjorde den bästa investeringen man kan göra och kopplade på frikyla på bergvärmepumpen (el rättare sagt kopplade förbi den men tar svala vätskan i hålet) men kanske går att använda håller till enbart frikyla nu när jag tänker efter.

Kan luft-vatten vara ett bra alternativ för mig och TS?

Nej, inte om borrhålet är vettigt. En luft-vatten värmepump är betydligt dyrare i inköp än en bergvärmepump

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nej, inte om borrhålet är vettigt. En luft-vatten värmepump är betydligt dyrare i inköp än en bergvärmepump
Stämmer det verkligen?

Jag tittade lite här: https://www.rorprodukter.se/varmepu...ten_varmepump_f2040-8_-_utomhusmodul--6224087

...och det ser ut som att en sådan pump kostar mellan 30 och 55kkr. Sett till initial investering så verkar det således vara lite billigare men, beroende på var man bor, så borde driftskostnaden vara till bergvp's fördel.

Jag köper utan minsta tvekan en ny bergvp när den jag har går i bitar, men det är ju bra att ha alternativkostnaderna för sig.

MathiasS MathiasS skrev:
Stämmer det verkligen?

Jag tittade lite här: [länk]

...och det ser ut som att en sådan pump kostar mellan 30 och 55kkr. Sett till initial investering så verkar det således vara lite billigare men, beroende på var man bor, så borde driftskostnaden vara till bergvp's fördel.

Jag köper utan minsta tvekan en ny bergvp när den jag har går i bitar, men det är ju bra att ha alternativkostnaderna för sig.
Det tillkommer ju en inomhusmodul till det priset på ca 30'+ och då är du uppe i högre kostnad än en bvp. Dessutom är det en äldre modell med lite sämre cop jämfört mot t.ex. F2120

En Nibe F2040-8 + VVM320 hamnar ofta runt 65'

En Nibe F1226-8 bvp på runt 50'

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En Nibe F2040-8 + VVM320 hamnar ofta runt 65'

En Nibe F1226-8 bvp på runt 50'
Aha. Det trodde jag man klarade sig utan om man bara hade värmebehov. Isåfall håller jag med om att kalkylen inte går ihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.