Hej Forumet!

Vi planerar att byta ut vår 18 år gamla bergvärmepump från Ivt under våren.

Bäst offert har vi fått på en utbytespump från Ivt (GEO 508).
Nu till min fråga:
Med den nya geo 500 serien från ivt kan man installera frikyla. Vi gar tagit in offert på detta, och vi tycker fortsatt att det är intressant.

I offerten har installatören offerreat en stor fläktkonvektor från evaco SLE serie som ska leverera 3,8 kw kyla. Tanken är att placera den centralt i huset. Men hur vet man hur mycket en fläktkonvektor av den storleken klarar av att kyla? Ytan som vi vill kyla ner är 125kvm.
Vi vill ju inte installera detta om det inte kommer att räcka till under de varma sommardagarna.

Tacksam för alla tips och kommentarer kring detta!
 
H
Hur långt borrhål har du samt vart i landet är huset. Du har kallare brine in från berget ju längre norrut du kommer så det styr lite granna hur kallt du får inne.
 
H H-Thomasson skrev:
Hur långt borrhål har du samt vart i landet är huset. Du har kallare brine in från berget ju längre norrut du kommer så det styr lite granna hur kallt du får inne.
Hej!

Kronobergs län.
149 meter borrdjup.
 
H
Ja det borde räcka för att slippa den värsta värmen inne under sommaren
 
H H-Thomasson skrev:
Ja det borde räcka för att slippa den värsta värmen inne under sommaren
Hej

Hur räknar du fram det?:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.