N nybyggarn3 skrev:
Jag misstänker att prognosstyrning kan vara lite knepigt att få till eftersom det är några kritiska timmar på förmiddagen som avgör hur det varmt det blir inne. På eftermiddagen kan det vara hur soligt det vill utan att det har någon större betydelse.
Och det var därför jag förslog att sätta utegivaren till öster långt upp så att den känner av tidiggt om dagen blir varm.
Men de flesta installatörer följer slaviskt rekommendationer som passar kanske för de flesta fall men inte dit.

T Thomas_Blekinge skrev:
Och det var därför jag förslog att sätta utegivaren till öster långt upp så att den känner av tidiggt om dagen blir varm.
Men de flesta installatörer följer slaviskt rekommendationer som passar kanske för de flesta fall men inte dit.
Jag tror också att det vore bättre att sätta givaren så att den värms upp av förmiddagssolen. Kändes bara drygt att flytta den. Sitter på del sida av huset och det tar emot att dra en synlig kabel på fasade.

Sen undrar jag om inte sänkningen av framledning skulle komma lite sent. Sker väl någon slags medelvärdesbildning i samband med beräkningen?

B Byggnovisen skrev:
Vi upplevde samma ”problem” och kör sedan något år tillbaka Ngenic. Vi upplever att det funkar väldigt bra. Har dessutom elhandeln via Tibber på timpris och systemen pratar med varandra, lite tidigt dock att säga något om faktisk besparing med tanke på senaste årets rekordlåga elpriser.
Intressant. Hur fungerar det? Kan dessa prylar prata med niben?

N nybyggarn3 skrev:
Intressant. Hur fungerar det? Kan dessa prylar prata med niben?
Ja, man ”kopplar in sig” på utegivaren. Systemet har en gateway, en innesensor och använder utegivarens värde. Till pumpen skickar den sedan ett manipulerat värde som då tar hänsyn till innesensorn som lämpligtvis sitter där solen värmer upp som mest. Allt styrs via en app där också historik finns. Vi kör systemet i två olika hus. Ett fritidshus med elpanna och en villa mer bergvärme. Funkar lika bra i båda husen. Jämn och fin värme.

B Byggnovisen skrev:
Ja, man ”kopplar in sig” på utegivaren. Systemet har en gateway, en innesensor och använder utegivarens värde. Till pumpen skickar den sedan ett manipulerat värde som då tar hänsyn till innesensorn som lämpligtvis sitter där solen värmer upp som mest. Allt styrs via en app där också historik finns. Vi kör systemet i två olika hus. Ett fritidshus med elpanna och en villa mer bergvärme. Funkar lika bra i båda husen. Jämn och fin värme.
Aha, så den styr bara efter tempgivare? Ingen prognos?

Min nibe har ju redan en inne- och en utegivare. Känns knasigt att tjuvloppla in ett annat system som bygger på styrning med samma typ av givare.

N nybyggarn3 skrev:
Aha, så den styr bara efter tempgivare? Ingen prognos?

Min nibe har ju redan en inne- och en utegivare. Känns knasigt att tjuvloppla in ett annat system som bygger på styrning med samma typ av givare.
Ja, det låter kanske inte så high-tech men funkar otroligt bra. Vi har också innegivare till vår pump men den är inte i närheten av att kunna ge samma effekt. Dessutom är den kopplad till pumpen med sladd till skillnad från Ngenic som du kan placera precis var du vill. Vår förbrukning har sjunkit med bibehållen temperatur sedan vi skaffade Ngenic.

Då var har vädret lagt om till det bättre efter en period utan solsken. Denna gång var jag snabbt på "förskjutningen" som finns på startsidan på nibens display. Ändrade från -1 till -10, viket ger en framledning på 20 grader under rådande förutsättningar. Till min förvåning är huset fortfarande varmt och skönt två dygn senare. Verkar som att det går fint att värma huset med förmiddagssolen redan i slutet på februari.

Det går ju att lura utomhusgivaren med ett tidrelä och koppla in ett motstånd som säger att nu är det varmare med rex + 5C än vad det är, enklare kan det inte bli, behövs inga jättegrejer för att få till det

J jonaserik skrev:
Det går ju att lura utomhusgivaren med ett tidrelä och koppla in ett motstånd som säger att nu är det varmare med rex + 5C än vad det är, enklare kan det inte bli, behövs inga jättegrejer för att få till det
Svårt att se hur det skulle lösa problemet. Nu går vi alltså runt helt utan uppvärmning sedan två dygn tillbaka. Utan sol är läget ett annat.

Redigerat:
Nu blir det lite OT men jag har börjat fundera på hur mycket el värmaren i FTX aggregatet drar och till vilken nytta. Har ett swegon casa r5 (tror jag det heter). Har aldrig funderat speciellt mycket på inställningarna men gick in i serviceläge och stängde av värmaren samtidigt som jag ställde ner kurvan på bergvärmen.

Vi körde ca en vecka helt utan värme när det var soligt väder. När vädret blev sämre startade jag bergvärmen men inte värmaren i aggregatet. Där efter har det varit rätt kallt. Ordentligt minus på dagarna och ända ner mot 25 minus på natten. Enligt min känsla, inte mildare än var det var sista veckorna innan vi stängde av värmen.

Vi har inte märkt av att det skulle dra kallt från ventilationen efter att vi stängde av värmaren i aggregatet. Däremot tycker jag mig se en tydligt skillnad på elförbrukningen, som gick mer markant när vi stängde av all värme men inte alls gick upp lika mycket när vi startade bergvärmen på nytt.

Jag stängde av all värme i slutet av februari och återstartade bergvärmen runt den 5e mars. Kan det vara så att swegonaggregatet bränner nästan en tredjedel av all el vi förbrukar under vintern? Utan att bidra med något märkbart?

• Histogram över daglig elförbrukning i kWh för februari 2021 på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Histogram över daglig elförbrukning i kWh under början av mars från användarens elbolag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.