B
ByggareBåb: [citat] Tack, nu fick jag bort den. Jag knäckte plasten när jag tog bort den, men det får det vara värt, jag är trött på att gå omkring och frysa.
4 svar · 13,5k läst
·
C
Contura856: Ja det känns så, men nu har jag monterat en värmeflyttare genom golv så får ja se vad som händer känns som det är mer undertryck på övervåningen av någon anledning
3 svar · 1,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Du har jobbat lite i onödan men bättre med dubbla kondomer som Churchill aldrig sa...
3 svar · 3,8k läst
·
J
jonaserik: Om tar en kompressor eller fotpump och pumpar ( den ventilen som är inringad ) precis som att lufta bildäcken. tills manometern står på ca 0,3 - 0,4 bar så räcker det. med råge
5 svar · 2,9k läst
·
D
DrPersson: [citat] Ja och alltid mycket bra hjälp att få.
9 svar · 1,3k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Ett litet hus kallnar fortare än ett stort, pga större yta i förhållande till volym.
4 svar · 828 läst
·
L
Louise1986: Dum fråga men var sitter filtret? Borde ju servicekillen kollat. QUOTE="Kvastekulla, post: 4079120, member: 393232"]Antar denna då redan kollat filter och avluftning? Har denna kollat köldmedie status?[/QUOTE]
8 svar · 5,3k läst
T
Tornhill 2: Vad grejerna har för nationalitet vet jag inte. Tänkte att en termostat justerar man en gång och sedan stänger man pannan på sommaren. Krypa i grunden EN gång kan jag göra... / Hälsningar Fredrik
6 svar · 2,2k läst
·
D
dunderhonung: Jag fundera på att skaffa en värmepumputan utedel då vi på nedervåningen får det fruktansvärt varmt på sommaren. Tanken är inte att det ska bli kylskåpskallt men att det blir svalare. Modellen ser ut så här Någon som har en sådan och kan säga generellt hur bra de funkar. Fattar att de inte går att jämföra med en som har utedel
0 svar · 2,8k läst
·
B
Boko57: Jag har en liten toalett på ca 4 kvm där föregående ägare installerat golvvärme som varit inbygg bakom en lite box av kakel. Är kanske inte den bästa lösningen. Mitt problem är att golvet inte är särskilt varm trots att vattnet in från bergvärmeanläggningen är varmt. Det verkar vara dåligt flöde i golvslingorna och jag ser att det finns två strypventiler men har ingen aning om
0 svar · 2,0k läst
·
9
9Victoria2: Hej! Jag bytte värmesystem och då påtalade VVS-montören att min vattenburna golvvärme var ”felmonterad” till mitt badrum. Detta då alla golvvärmeventiler satt i källaren så sa han att golvvärmeslingan i badrummet kan man inte avlufta då man måste göra det på högsta punkten. Ventilen till den slingan borde varit monterad på det våningsplanet. Efter bytet av värmesystem har
0 svar · 1,1k läst
·
J
jonaserik: [citat] Brukar inte finnas på minigrejerna, finns flera fabrikat om dom är lika, skit att behöva vattna med slang
12 svar · 3,4k läst
·
S
slurppe99: Kontakten med ett gammalt stämmer inte mot ett nyare. Så där är det lite upp till dig och kunskapen. Då ett nytt element på 400 volt ska egentligen monteras av en elektriker. Om den nu klarar av det. Då en del har lite problem hur LVI ska kopplas. Då det finns kopplingsschema för fyra sladdar. Men det räcker att använda de tre som sitter i dosan i väggen. Om du inte har en
1 svar · 1,7k läst
S
slurppe99: Förmodar att du har ett som heter MEC. Vill du ha värme så ska du ha den i läge sol. Använder du månen så sänker den 3.5 grader. Oavsett vad du har ställt in för temperatur. Vrider du däremot värmereglaget i botten så blir elementet inte kallare än frosttemp 7 grader. Ovanför har den en klocka som ska användas om du skulle ha haft en ledning till med central styrning. Någon
11 svar · 4,6k läst
B
batsan: Verkar bökig att byta elpatron på: Elpanna Autotherm combi200/300 VX Någon som gjort det, som vill dela med sig ?
0 svar · 693 läst
S
Slirkan: [citat] Det är inga problem med värmen där inne. Jag behöver veta vilka detaljer jag behöver köpa, samt hur jag ska göra det.
14 svar · 1,9k läst
·
Z
Ztepho: Pumpen stod redan på läge 3. Jag har tagit bort styrdon 1 och ökat trycket till den röda nålen så får vi se hur det är imorgon. Vet ni vad nyckeltal till vänster om styrdon 1 är till för. Den är lös.
7 svar · 1,5k läst
·
D
danielte: Det blev en plåt.
2 svar · 862 läst
·
S
Stenper: Hej och tack för tipset Granström! Jag ska absolut mäta mina, Biltema verkar tyvärr inte ha 3/4". Blir jag tvungen att köpa en kortare ventil kanske man kan lina röret utav he...te och inte gänga på så långt?
3 svar · 802 läst
·
Adrian73
Adrian73: Är varmt fram till ventilen och den fungerar. Är varmt fram till luftningsventilen. Ingen värme ner vid pumpen.
1 svar · 1,4k läst
·
Vispen74
Vispen74: Har fått behov av att styra en golvvärmeslinga enskilt som i dag ligger tillsammans med styrningen för ett annat utrymme. Det blir väldigt svårt att dra kablar efteråt till en rumsgivare från Thermotech reglercentral, så nu undrar jag om det finns någon trådlös stryrning av en enskild slinga med bara en ventil/ställdon? Någon som har ett tips på lösning?
0 svar · 597 läst
N
N.E.W: Hej Hur kopplas 2st-3st LVI 2 fas mot en pulser. Kan man använda : Central —>pulser—>1.a LVI slavkopplat —>2.a LVI slavkopplat—>3.e LVI slavkopplat. Om inte, hur ska man koppla? Något mer att tänka på med en pulser? Den styrs från Fibaro HC3 med zwave mot en qubino dimmer 0-10 volt in i pulser.
0 svar · 794 läst
T
tergo: [citat] hur många lampor som lyser beror ju på hur kallt det är ute, där borde oxså finnas belastningsvakt på pannan lampan längst till vänster blinkar om vakten går in
39 svar · 5,0k läst
·
kvirre
kvirre: i vår förening har vi golvvärme med nåt liknande system. Där är ventilerna helt öppna när antingen de vita styrdonen är avtagna (som på din bild) eller när man brutit strömmen till dem (hos oss genom att helt dra ut en stickpropp till strömförsörjningen) Då skall flödet vara max och alla slingor bli varma. Men vi har fått ha rörmokaren här av och till för att byta ventilerna
5 svar · 845 läst
·
Jonathanr
Jonathanr: [citat] Underbart, tack. Själva skalet har jag koll på tog av det för att få fram spisen och putsade upp den. Så här blev spisen efter lite kärlek :)
2 svar · 630 läst
·
J
jonaserik: [citat] Du får mäta höjden i dag och se vad som finns, en ny dörr+karm kommer att bli lägre, finns i 20 = 200cm höga och 21 = 210 cm höga och dom måtten är med karmen. Går även att beställa de mått du vill ha.
4 svar · 1,3k läst
D
David_Berglund: Jag bygger till i två plan med varm platta i källaren och varm platta i garage i våningen ovan (markplan). Jag har satt min Uponor fördelare för båda plattorna (2 kretsar i vardera platta) i källaren och när vi provtryckte påtalade rörisen att det kunde bli problem med luft i systemet genom att ha så stora höjdskillnader på kretsarna. Att cirkulationen är så låg i en
0 svar · 827 läst
Larsa
Larsa: Nej det har jag inte funderat på. Däremot står mitt hus till 75% direkt på berg. Sista 25% skapa fuktproblem så jag öppnade golvet i ett rum och grävde ur ordentligt, sen gjöt vi en kaka under. Berget är ju däremot svalt, så på sommaren kondenserar den fuktiga luften. Skulle behöva få till ngn isolering. Leca verkar en del köra med, men mitt berg lutar så så det blir krångligt
7 svar · 3,3k läst
J
Josth: Termostathusen kan också bli dåliga med åren och någon kan vara fel på från första början. Livslängden brukar anges till 15 år men tror de klarar några år till om de är av känt fabrikat.
3 svar · 1,3k läst
·
A
axn: Jättebra fråga - jag vet inte. Rörmokaren försvann innan det var färdiginstallerat, så primärsidan fick jag ansluta själv. Jag tycker dock att om det är luft i sekundärsidan borde det leta sig upp i golvet med dålig värme till följd. Alternativ om det är luft i de böjda slangarna så borde den leta sig upp i pumpen, men där finns ingen luft. Vad gäller värmen finns inget att
2 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.