J jonaserik skrev:
Vad har du för VP och kur gammal är den.
Det är en Thermia Villa Classic. Tror modellnumret är 60 men är inte helt säker på det. Årgången är 2001 :)

Är det slangar kopplade mellan VP och rören som går ut till radiatorerna. Ta en magnet först och se om dom är magnetiska, var det förr och tvivelaktig kvalitet på dom då. Känn även på dom genom at röra dom i sidled, är dom stela och liksom känns att knastra så är ett hett tips att kolla dom efter så många år, kanske ide att beställa hem nya bara och byta rätt av, när dom ändå måste tas bort för att se hur dom ser ut invändigt.

J jonaserik skrev:
Är det slangar kopplade mellan VP och rören som går ut till radiatorerna. Ta en magnet först och se om dom är magnetiska, var det förr och tvivelaktig kvalitet på dom då. Känn även på dom genom at röra dom i sidled, är dom stela och liksom känns att knastra så är ett hett tips att kolla dom efter så många år, kanske ide att beställa hem nya bara och byta rätt av, när dom ändå måste tas bort för att se hur dom ser ut invändigt.
Är inte hemma just nu, men vill minnas att det är en stålomspunnen slang åtminstone för returen. Framledning minns jag inte.
Är däremot inte riktigt säker på hur det knyter an till mitt problem och frågor?

Flödet som minskar radikalt med igensatta slangar och då orkar inte pumpen med att få ut vatten i den mängd som behövs. för kanske dom radiatorer som är längst bort eller 1 trappa ner med rör i taket.

J jonaserik skrev:
Flödet som minskar radikalt med igensatta slangar och då orkar inte pumpen med att få ut vatten i den mängd som behövs. för kanske dom radiatorer som är längst bort eller 1 trappa ner med rör i taket.
Ah, du tänker så
Får kolla på det.

Var och spanade på pumpen nu och den har kopparrör som går upp från pumpen typ en 5-10 centimeter och därefter en 90 graders-böj. Efter böjen så sitter det stålomspunna slangar på både retur och framledning som går till de rör som sitter fastskruvade på väggen. Slangarna känns flexibla och gör inga konstiga ljud, så utifrån min lekmansbedömning så verkar de ok.

Men om vi ska prata flöde så har jag gjort följande iaktagelser.
Rören från värmepumpen är lite grövre, har inte mätt men skulle gissa på 22 mm. När de kommer in i huset så sitter det en övergång och T-koppling som är i dimension 15 mm. Den första stammen som går upp (höger i illustrationen) är 32 mm stålrör och från den så går 15 mm-rör ut till radiatorerna och golvvärmen. De horisontella rören som går i innertak mellan källare och entréplan är 15 mm. Från dessa så går det ut avstickare som också är 15 mm. Den avstickare som går till radiatorn i gästrummet är dock endast 12 mm. Blir lite osäker nu om avstickarna till golvvärme och konvektorelement i källaren också är 12 mm. Den andra stammen är också 32 mm stålrör och även från den går det ut 15 mm avstickare.

En idé jag haft tidigare var att öka dimensionen på rören till gästrummet för att på så vis öka flödet och förhoppningsvis få mer värme. Men reaktionerna både här och från rörmokarn som var hemma hos oss så verkar det inte vara en uppenbar lösning på problemet utan bättre att prova att justera flöden för systemet först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.