1 237 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Värme i fritidshus
Jag har ett 6 år gammalt fritidshus med ”villastandard”. Är där cirka 1 gång i månaden under Nov-Mars, men mycket resten av året.
Har en LLVP som jag har haft på ”T8” på 13 grader och som då ger cirka 11-12 grader längst bort. Har två stycken Shelly som mäter både temp och relativ fuktighet i huset. Fuktigheten ligger på årsbasis mellan 35-60% (mest på sommaren/höst)
Nu säger svärfar att huset kommer ruttna om jag inte har minst 15 grader inne. Mao ställa LLVP på 17.
Har googlat och blev inte mycket klokare. Verkar som en del håller med att om man har plast/ångspärr i väggarna (nybyggt) så ska det vara minst 15 grader inomhus. Andra (många) säger minst 5 grader varmare inne än ute, dvs 11-12 grader är ok mesta delen av vintern (Stockholm).
Vad tycker Ni och hur gör Ni?
Finns det någon absolut fakta?
Har en LLVP som jag har haft på ”T8” på 13 grader och som då ger cirka 11-12 grader längst bort. Har två stycken Shelly som mäter både temp och relativ fuktighet i huset. Fuktigheten ligger på årsbasis mellan 35-60% (mest på sommaren/höst)
Nu säger svärfar att huset kommer ruttna om jag inte har minst 15 grader inne. Mao ställa LLVP på 17.
Har googlat och blev inte mycket klokare. Verkar som en del håller med att om man har plast/ångspärr i väggarna (nybyggt) så ska det vara minst 15 grader inomhus. Andra (många) säger minst 5 grader varmare inne än ute, dvs 11-12 grader är ok mesta delen av vintern (Stockholm).
Vad tycker Ni och hur gör Ni?
Finns det någon absolut fakta?
Det jag lärde mig när jag byggde hus är att det ska vara minst 12 °C i huset om man har plast/ångspärr. Har att göra med kondenseringspunkten vid rumstemperatur och RF 37%. Har plast även i garaget och där håller jag runt 9 °C och har inte märkt några problem men har avfuktare som får jobba efter årstid.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det stämmer ju bra, men årsmedeltemperaturen i exempelvis Lund är 7,8, så att vintertid ligga runt 8 är ganska nära utetemperaturen, längs väggar och golvvinklar är man säkert mitt på utetemperatur. Sen tror jag inte att det är någon stor fara, det måste finnas 100 000-tals stugor som stått kallställda hela vintern i decennier utan att ruttna.
Luktar stugan muggigt när du kommer dit? Luktar den instängt och fuktigt, så bör du ju göra något, annars tycker jag att du kan ge svärfar en öl och säga att du har koll.
Luktar stugan muggigt när du kommer dit? Luktar den instängt och fuktigt, så bör du ju göra något, annars tycker jag att du kan ge svärfar en öl och säga att du har koll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden