Hej,
Bor i ett nybyggt hus i Norrland, med bergvärme,ftx och rejält med isolering. Pumpen, en nibe S1255, styr framledningstemp uteslutande mot utegivare, vilket har fungerat fint hela vintern. Provade i början att även använda innegivaren men det fungerade inte alls. Värmen svängde alldeles för mycket av sig själv, för att inte nämna hur knäppt det blev när vi eldade i kaminen.
Nu har vårvintern kommit tidigt och det blir flera grader varmare dagar som solen lyser in genom våra många stora fönster mot sydost. Det lär ju inte bli bättre när vi kommer längre in på året.
På något sätt skulle jag vilja parera detta genom att minska energin som går ut i plattan. Funderar på om man manuellt kunde minska energin som pumpen levererar dagar som denna. Vet dock inte hur man smidigast skulle uppnå detta.
Kanske någon som har en idé?
Bor i ett nybyggt hus i Norrland, med bergvärme,ftx och rejält med isolering. Pumpen, en nibe S1255, styr framledningstemp uteslutande mot utegivare, vilket har fungerat fint hela vintern. Provade i början att även använda innegivaren men det fungerade inte alls. Värmen svängde alldeles för mycket av sig själv, för att inte nämna hur knäppt det blev när vi eldade i kaminen.
Nu har vårvintern kommit tidigt och det blir flera grader varmare dagar som solen lyser in genom våra många stora fönster mot sydost. Det lär ju inte bli bättre när vi kommer längre in på året.
På något sätt skulle jag vilja parera detta genom att minska energin som går ut i plattan. Funderar på om man manuellt kunde minska energin som pumpen levererar dagar som denna. Vet dock inte hur man smidigast skulle uppnå detta.
Kanske någon som har en idé?
Att sänka tempen till plattan gäller då hela huset, eftersom det är ett trögt system så kan golvet kallna ner och sen tar det tid att få upp den igen. Din GV , har du fördelare till GV och inga ställdon med termostater. Tror det är enklast då att sätta ställdon för dom rummen och termostat för att reglera just dessa solvarma delar i huset
Det gäller att skaffa riktigt stora motorstyrda markiser som skärmar av solstrålningen mot de stora fönstren så den extra värmen inte kommer in i huset. En del reflekteras dock i snön så det är svårt att skärma av allt. Markiser av kvalitetsfabrikat behåller i alla fall färgen efter många soltimmar.
Hela huset blir varmare av solen då vi har byggt huset mot utsikten. För visso har vi rumsgivare som kan strypa till enskilda rum, men inte till det största rummet där pumpens givare sitter.J jonaserik skrev:Att sänka tempen till plattan gäller då hela huset, eftersom det är ett trögt system så kan golvet kallna ner och sen tar det tid att få upp den igen. Din GV , har du fördelare till GV och inga ställdon med termostater. Tror det är enklast då att sätta ställdon för dom rummen och termostat för att reglera just dessa solvarma delar i huset
Känns ju lite dumt så här års när det är ca 10 grader kallt i snitt över dygnet. På sommaren är det en annan femma men då går solen högt och lyser mindre in i huset.J Josth skrev:Det gäller att skaffa riktigt stora motorstyrda markiser som skärmar av solstrålningen mot de stora fönstren så den extra värmen inte kommer in i huset. En del reflekteras dock i snön så det är svårt att skärma av allt. Markiser av kvalitetsfabrikat behåller i alla fall färgen efter många soltimmar.
Vad menas med pumpens givare, är det en termostat som startar/stoppar pumpen, så gjorde man förr för att reglera tempen på värmen till element , men inte i dag då det blev skållhett på element och kallt om vart annat.N nybyggarn3 skrev:
Och absolut inte till bergvärme eller annan värmekälla.
Ja, en givare som är kopplad till pumpen. Går att ha med den u beräkningen av framledningstemp ut från pumpen men det har jag inaktiverat bort.J jonaserik skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 266 inlägg
Problemet är att givaren mäter luftens temperatur vilket inte är representativ för energitillskott genom instrålning. Jag har för mig att man brukar sätta givaren på norrsidan för att undvika att uppvärmningssystem stänger av när solen ligger på. Men i ditt fall är det ju kontraproduktiv för du vill ju uppnå just detta.
Jag skulle prova att sätta utegivaren på östsidan högt upp. Om det blir en solig dag så märker utegivaren det tidigt och kan reglera ned VP.
Jag skulle prova att sätta utegivaren på östsidan högt upp. Om det blir en solig dag så märker utegivaren det tidigt och kan reglera ned VP.
Nu reder vi ut det med givare, den går till pumpen, är det till VP eller cirkpumpen framkom inte riktigt vad. Framgår inte heller om det är GV eller radiatorer, men troligtvis det sista i kalla nord. Enklast är nog att ställa in vreden/termostater på en temp som passar rummet, när solen kommer in så börjar en termostat att sänka flödet och värmen till just dom radiatorer/na i det rummet. Finns nog inge genvägar i ditt fall.
Redigerat:
Det är golvvärme i plattan. Har ett stort rum på ca 50 kvm med kök och vardagsrum. I det sitter en givare som det strå nibe på. Den är ansluten till värmepumpen. I början var den inblandad u att beräkna tempen som gick ut från pumpen men det har jag konfigurerat bort eftersom efter samråd med nibes support.T Thomas_Blekinge skrev:Problemet är att givaren mäter luftens temperatur vilket inte är representativ för energitillskott genom instrålning. Jag har för mig att man brukar sätta givaren på norrsidan för att undvika att uppvärmningssystem stänger av när solen ligger på. Men i ditt fall är det ju kontraproduktiv för du vill ju uppnå just detta.
I alla andra rum sitter givare som det står LK på. Dessa går till ställdon i golvvärmeskåpet.
Det blir varmt i hela huset men mest i det stora rummet för där är fönsterna störst.
Huser är dels välisolera och dels väldigt värmetrögt eftersom väggar och tak är blåsta med cellulosa. Packad hårt i väggar och är sjukt tungt gämmfört med skivor.
Att flytta utegivaren känns inte aktuellt. Sitter enligt instruktion på skuggsidan.T Thomas_Blekinge skrev:Problemet är att givaren mäter luftens temperatur vilket inte är representativ för energitillskott genom instrålning. Jag har för mig att man brukar sätta givaren på norrsidan för att undvika att uppvärmningssystem stänger av när solen ligger på. Men i ditt fall är det ju kontraproduktiv för du vill ju uppnå just detta.
Problemet som jag ser är att det blir ett väldigt stort och snabbt energitillskott de förmiddagar solen skiner. Är antagligen omöjligt att undvika att det blir tvärvarmt men det skulle vara fint om man kunde ta vara på delar av värmen genom att sänka förbrukningen på bergvärmen
Svarade vist på fel inlägg tidigare...J jonaserik skrev:Nu reder vi ut det med givare, den går till pumpen, är det till VP eller cirkpumpen framkom inte riktigt vad. Framgår inte heller om det är GV eller radiatorer, men troligtvis det sista i kalla nord. Enklast är nog att ställa in vreden/termostater på en temp som passar rummet, när solen kommer in så börjar en termostat att sänka flödet och värmen till just dom radiatorer/na i det rummet. Finns nog inge genvägar i ditt fall.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Man ska ju försöka reglera på kurvan, först tänkte jag att ha några rumsgivare i sovrummen som styr just den slingan, men numera tänker jag reglera på kurvan och ha några termostater där solen värmer mycket, så får de strypa slingorna där vid sol strålning.
Jag har alla sovrum på norrsidan (skuggsida) på norrsidan sitter även utegivaren.
Har i nya huset en F1255 och det följer med två givare, en som placeras inne och en som placeras utomhus. Jag använder bara innegivaren som temperaturmätare, reglerar inte på den, alltså.
Jag har alla sovrum på norrsidan (skuggsida) på norrsidan sitter även utegivaren.
Har i nya huset en F1255 och det följer med två givare, en som placeras inne och en som placeras utomhus. Jag använder bara innegivaren som temperaturmätare, reglerar inte på den, alltså.
Redigerat:
Jag har ju vetat i flera dagar att det skulle bli soligt idag så reoretiskt skulle jag ju kunnat sänka kurvan och låtit den ligga lägre tills vädret blir sämre. Hade säkert fungerat bra eftersom systemet är så trögt. Problemet är att det är för omständigt. Hade garanterat slutat med att det blev kallt om några dagar när det är mulet igen.Snailman skrev:
Man ska ju försöka reglera på kurvan, först tänkte jag att ha några rumsgivare i sovrummen som styr just den slingan, men numera tänker jag reglera på kurvan och ha några termostater där solen värmer mycket, så får de strypa slingorna där vid sol strålning.
Jag har alla sovrum på norrsidan (skuggsida) på norrsidan sitter även utgivaren.
Dom slingor som ligger i golvet för det stora rummet, är det ett termodon till dom eller är det raka spåret från VP och VP reglerar den tempen mot utetempen. Då går det inte att göra så mycket åt saken med övervärmen i stora rummet.