3 524 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Byte av bergvärmepump
Sida 1 av 2
Har sedan 21 år en IVT-bergvärmepump som fungerat felfritt (förutom byte av utegivare två gånger) sedan installation. Att den gått så felfritt beror antagligen på att den varit perfekt dimensionerad för det lilla huset (100 kvm). Kompressorn har inte behövt gå av och på ofta. Så småningom kommer den ju ändå ha sett sina sista dagar. Vill vara väl förberedd och hoppas ju att det ska finnas möjlighet att bara byta ut pumpen till en ungefär lika liten. men hur har det utvecklats de senaste 20 åren. Är det ens möjligt att göra så? Uppdatera mig gärna på möjligheter och omöjligheter.
God Jul!
God Jul!
Numera är många nya värmepumpar varvtalsstyrda och då är det lättare att dimensionera dem för hela effektbehovet.
Man behöver dock bedöma om borrhålet räcker då man kommer att plocka ur mer energi ut det.
Det finns modeller på värmepumpar som "läser av" uttaget ur borrhålet och begränsar sig själva vid behov. Detta är en bra funktion när man använder ett befintligt borrhål.
Man behöver dock bedöma om borrhålet räcker då man kommer att plocka ur mer energi ut det.
Det finns modeller på värmepumpar som "läser av" uttaget ur borrhålet och begränsar sig själva vid behov. Detta är en bra funktion när man använder ett befintligt borrhål.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Kanske just för att kunna stänga av värmepumpen men jag håller med om att det låter lustigt.Johannes Carlsson skrev:
Men kanske just ac den anledningen den har rullat på i 21år.. om det nu var TS som svarade, det var ju en annan profil. Minimal istället för Zingo. Råkade TS svara från sitt Troll-konto?
Tex nibe har i sin 1255 serie övervakning av borrhål så om borrhål blir för kallt ( beroende på inställning ) så varvar den inte upp för mycket utan kopplar istället in elpatron för att hjälpa vp att hålla värmen igång.
Du tänker på lägsta köldbärartemp. Ja det finns en sån funktion i alla pumpar. Det har även nibe 1255, men den börjar stega ner redan innan man har nått så lågt i temp, samtidigt som den låter elpatronen hjälpa till.useless skrev:
Har man kylt ner borrhålet till lägsta tillåtna temperatur så är det redan för sent, så att säga.
För att någon ska kunna säga något vettigt behöver man veta:
1. Hur djupt är borrhålet, hur långt är det till grundvatten
2. Vilken effekt ger din VP idag, tyiskt 6-9kW för små pumpar.
3. När det är kallt ute och pumpen har gått en längre stund, vilken temperatur har köldbärarvätskan på väg till pumpen?
1. Hur djupt är borrhålet, hur långt är det till grundvatten
2. Vilken effekt ger din VP idag, tyiskt 6-9kW för små pumpar.
3. När det är kallt ute och pumpen har gått en längre stund, vilken temperatur har köldbärarvätskan på väg till pumpen?
Jag har inget trollkonto men jag har två konton. Det blev så en gång när jag hade datorstrul och varken kom åt epost eller kom ihåg mitt lösenord. Läs gärna inlägg från båda kontona så ser du att det inte är någon trollverksamhet.F fsn skrev:
För att huset köptes med an kraschad oljepanna men en helt nyinstallerad varnvattenberedare. Att kasta ut varmvattenberedaren, köpa större pump och borra djupare hål hade det inte blivit mycket ekonomi i. Dessutom är det oerhört skönt att veta att man alltid har varmvatten även om pumpen skulle krascha. Huset har även braskamin som man kan värma med innan kraschad pump är fixad. Även om det på många års sikt skulle kosta mer är det värt den lilla skillnaden att ha den tryggheten.Johannes Carlsson skrev: