Ska lägga nytt klinker i hallen (ca 4,5 kvm). I samband med det tänkte jag lägga in vattenburen golvvärme.
Är i ett suterränghus från -79 och golvet i fråga är ett betongbjälklag på övervåningen. Har ett vattenburet element på ena väggen men tänker att jag istället kopplar golvvärmen till rören med tillhörande shunt.

På grund av ett intilliggande trägolv är jag låst till trägolvets höjd för att inte få några nivåskillnader. Att lägga rören på betongen för att sedan flytspackla över kommer inte gå då det kommer bli nivåskillnader på >15mm. Enda lösningen att få golvvärme är att fräsa ner vattenrören i betongen. Velar lite kring 8 eller 12mm rör. Om jag kör på 8mm behöver jag fräsa ner 20mm och med 12mm behöver jag fräsa ner 25mm i betongen för att sen fylla upp spåren med flytspackel (minimum 10mm). Mina funderingar jag hoppas få svar på är:

• På ca 4 kvm räcker det med 8mm rör eller är man bara dumsnål om man inte går på 12mm?
  • Finns det en överhängande risk att man kapar armeringsjärn om man fräser upp till 25mm i betongen? Vad kan konsekvenserna bli om man kapar armeringen?
  • Ska man fräsa åt något speciellt håll för att inte påverka betongen så den inte blir svagare?
  • Tänker hyra en spårfräs och dammsugare för jobbet men hur får man bäst till rundningarna i hörnen? Överhandsfräs?
  • Hur fäster man bäst rören i betongen innan man får på flytspackel? Lim, stift, klämmor...? Eller ska man fräsa något smalare än rören för att sen pressa ner dem för att ligga på plats?
  • Övriga saker man bör tänka på innan man sätter igång?
Tack på förhand.

• Gilla
Wicke666
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.