Hej där jag har en gammal egor kombipanna och vattenburen golvvärme i huset jag undrar om jag skulle kunna koppla in en varmvattenberedare till systemet och få större mängd (resorvoar) av varmvatten

• Typskylt på en gammal egor kombipanna med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Ja, bara att koppla in i serie med utgående varmvatten från pannan. Gjorde så med en 1000krs beredare från jula. Den är inne på sitt 10:e år nu.

Glöm inte att flytta armaturröret som normalt sitter under en beredare, den innehåller backventil/avstängning/säkerthetsventil/ VV-blandning ut till tappställe ( ca 55 C ) Blir till att montera den efter VVB , eftersom in på KV och ut på VV gör att utgående VV säkert blir kanske 80 C . och endast en termostat som reglerar värmen i den finns.

Jag tände en brasa i den för första gången nu trots att jag har bott här en 10++år och jag nojar ihjäl mig låter som att det kokar och att något ska hända,,!! Vågar man elda i en sådan panna som knappt är eldad i innan

• Gilla
Ander s och 1 till
  • Laddar…
Att den lever om , gurglar och blir helt nojig. har du tankar eller är det direkt ut till elementen. troligtvis sitter pumpen fast/kärvar så den inte snurrar. din pump har säkert en skruv/plugg som är som en gammal 50:öring i ändan.Ta bort den ( sprutar inget vatten ) sätt in en mejsel och hjälp den igång, lite överaskning blir det när den börjar snurra. lite skrammel i näven så håll inte hårt. Det kan bli lite frasande ljud från den i början men går bort.
detta är en klassiker när en pump ståt still länge..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.