Jag har en radiator som vägrar bli varm. Pinnen på termostaten fjädrar in ca 2mm om jag trycker på den. Drar jag i pinnen åker den ut och det läcker lite vatten. Misstänker att ventilen är slut och borde bytas. Eller åtminstone insatsen.

Har någon en ide om vilken modell det kan vara?

Den ser ut så här och är märkt med en gaffel på ventilhuset.
Radiatorventil med termostat märkt med en gaffel, vridbar ring med markeringar N till 7 och en fjädrande pinne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringen runt går att vrida och har markeringar från N till 7. Oklart vad den gör.
Närbild av en termostat på en radiator med en märkning som liknar en gaffel på ventilhuset.
Skapa konto
Närbild av en termostatventil på radiator, märkt med en gaffel och inställningsring.
Skapa konto

Nytt försök med bild

J jonaserik skrev:
Nytt försök med bild
Du var så väldans snabb :) Uppladdningen ville sig inte

Ringen är nog för att ställa flödet till elementet, strypning . går den att lyfta ut och vrida i luften, den påverkar en ventil i den. Den brukar rörisar i hyreshus ändra för att det inte ska bli mer än 20 C i LGH. När termostaten sätts på så jackas den in i jacken och då går det inte att vrida på mer värme, tvärstopp till ett max, du får prova ställa den på tex 5 , finns säkert ett märke på den gula delen. Det med pinnen, innanför finns en ventil som påverkas av den, knacka på sidan ( blanka delen ) med en hammare så kanske ventilen släpper, att piggen är ute säger inte något om den inre delen., dra inte ut piggen den är lös.

Johhhan
Det var ett danfoss koppel och ett mycket pinsamt fel som gjorde att radiatorn inte blev varm.

Efter att släppt trycket i stystemet, kopplat bort och pluggat rören till elementet så kopplade jag loss hela ventilen och kunde konstatera att den fungerade helt perfekt.

Kopplade på rören på radiatorn igen, fyllde upp med vatten, drog på cirkpump och höjde värmen för att se om något hände. Fortfarande kallt...

Tömde trycket kopplade bort rören pluggade kopplet. Blåste i rören för att se att det de inte var omkastade. Ingen luft kom fram. Men verkade vara vatten i rören, skumt. Rören är lagda med fall så allt borde rinna ut. Rinner dock lite vid kopplet som jag tydligen inte alls pluggat, det borde det inte göra. Blåser med tryckluft i röret för att få ut ev vatten och se om det är omkopplat. Belönas med en rejäl dusch svart elementvatten!

Funderar på om jag kan ha misslyckats koppla och kopplat ihop rören med sektionsradiatorn på våningen ovanför så att radiatorerna ligger i serie. Oklart hur det skulle gått till men testar ändå. Kopplar ihop allt, trycksätter slår på cirk. och panna och öppnar strypningen på sektionsradiatorns retur. Den har varit helt stängd eftersom radiatorn är i samma rum som kaminen och inte behövs. Nu händer det grejer! Varmt i båda radiatorerna. Kan det vara så att de är i serie i alla fall?

Stänger av allt och funderar lite. Det borde verkligen inte vara möjligt att sätta radiatorerna i serie när de sitter på samma koppel. Blöt och rätt trött på mig själv inser jag att problemet hela tiden varit jag någon klant (jag) märkt fel på kopplet. Den rören som går till den förmodat avstängda sektionsradiatorn i kaminrummet går inte alls dit utan till panelradiatorn som vägrar bli varm i sonens rum . Sektionsradiatorn hade termostaten på 2 och är dessutom rätt inbyggd så det märktes aldrig att den var varm.

Efter att stängt retur 5 och öppnat retur 4 är nu sektionsradiatorn kall och sonen kan sova med stängd dörr utan att frysa ihjäl. Blöt rätt trött på mig själv var jag ändå förtjänt av en julöl för att jag sett till att alla hela familjen kan sova utan att frysa.

Sensmoralen i den här historien är att man aldrig kan lita på den som petade med grejorna förra gången, även om det skulle vara en själv...:rolleyes:

Edit: stavning

Bra att det blev varmt. Är det 1-eörs och in/ut på kopplet blir fel så blir det så , en radd före avstängd då får inte nästa flöde och blir kallt, Är det ändrat nu eller bara har öppnat något,

J jonaserik skrev:
Bra att det blev varmt. Är det 1-eörs och in/ut på kopplet blir fel så blir det så , en radd före avstängd då får inte nästa flöde och blir kallt, Är det ändrat nu eller bara har öppnat något,
Det är två rörs system med två rör från båda radiatorerna direkt till kopplet och jag hade hjärnsläpp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.