Hej!
Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet som har vattenburen golvvärme
I denna tittade jag in i skåpet (se bild), och tänkte tömma/lufta ur systemet, och därmed fylla på igen
Den röda ventilen (på toppen uppe till vänster, kopplad till röret ner i merflaskan) tömde systemet, och nu hittar jag ingen ventil för att fylla på
Tidigare hyresgäst hävdar att genom att hålla merflaskan fylld så sköter systemet sig självt,
Om detta stämmer så är detta ett nytt system för mig
Är detta en vanlig lösning? Och hur ser man isf till att det sköts på bästa sätt?
Mvh

I denna tittade jag in i skåpet (se bild), och tänkte tömma/lufta ur systemet, och därmed fylla på igen
Den röda ventilen (på toppen uppe till vänster, kopplad till röret ner i merflaskan) tömde systemet, och nu hittar jag ingen ventil för att fylla på
Tidigare hyresgäst hävdar att genom att hålla merflaskan fylld så sköter systemet sig självt,
Är detta en vanlig lösning? Och hur ser man isf till att det sköts på bästa sätt?
Mvh
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Svårt att se, men är det inte en kran som sitter under expansionskärlet.
Varför tömde du systemet? Man tömmer aldrig ett värmesystem.
Varför tömde du systemet? Man tömmer aldrig ett värmesystem.
Som sagt var så ska man inte tömma systemet. MER-flaskan är en spillkopp för att fånga upp de vattenskvättar som eventuellt kommer från säkerhetsventilen under drift. Det finns ingen anledning att hålla den fylld. Snarare tvärtom om man vill undvika vattenskador.
Varför ska man inte tömma systemet?useless skrev:
Finns det någon risk med detta?
Vad har du för anläggning som värme vattnet?T Thribban skrev:Hej!
Mvh
[bild]
Det sitter inte en påfyllningskran vid eventuell panna eller värmepump?
Klicka här för att svara