1 750 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Nyinstallerat element iskallt
Ser ut såhärr. Jag vill inte ringa rörisen i onödan om det är lättfixat själv, därför jag frågar här vad som kan tänkas vara fel. Vi har alltså bytt från ett 50x70 cm element till detta för att det skulle bli snyggare. Effekten på elementen ska vara ungefär samma då detta är mycket smalare men högre.T Tompafix skrev:
Har du öppnat termostaten?K katten12 skrev:Ser ut såhärr. Jag vill inte ringa rörisen i onödan om det är lättfixat själv, därför jag frågar här vad som kan tänkas vara fel. Vi har alltså bytt från ett 50x70 cm element till detta för att det skulle bli snyggare. Effekten på elementen ska vara ungefär samma då detta är mycket smalare men högre.
[bild]
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 inlägg
Är avstängningen öppen? Under locket till vänster. Luftat?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Du öppnar på locket till vänster på kopplet och sticker in en insexnyckel. Du kommer känna direkt när det öppnar. Räkna varven så du kan komma tillbaka till utgångspunkten om du skulle vilja det.
Har provat lite. Om jag stänger av detta elementet på termostaten. Då blir hela elementslingan varmare, dvs alla andra element inklusive elementrören till detta blir supervarma nästan så man bränner sig om man tar på dom.
Om detta element står på max, så är övriga element varma utan att man bränner sig på dom. Dvs för mig normal elementtemperatur.
Om jag stänger av alla andra element på termostaten och bara har detta på max blir övriga element lite lätt varma, men ingenting händer med detta dvs det blir inte varmt utan fortsätter vara lika kallt men varma elementrör.
Det låter även lite vid kopplet på detta elemnt. Andra är knäpptysta men detta liksom susar lite just vid kopplet. Ungefär som att man tror att en vattenkran lite längre bort är påslagen.
Om detta element står på max, så är övriga element varma utan att man bränner sig på dom. Dvs för mig normal elementtemperatur.
Om jag stänger av alla andra element på termostaten och bara har detta på max blir övriga element lite lätt varma, men ingenting händer med detta dvs det blir inte varmt utan fortsätter vara lika kallt men varma elementrör.
Det låter även lite vid kopplet på detta elemnt. Andra är knäpptysta men detta liksom susar lite just vid kopplet. Ungefär som att man tror att en vattenkran lite längre bort är påslagen.
Edit jappK katten12 skrev:Har provat lite. Om jag stänger av detta elementet på termostaten. Då blir hela elementslingan varmare, dvs alla andra element inklusive elementrören till detta blir supervarma nästan så man bränner sig om man tar på dom.
Vet du om du enrörs eller tvårörs system? ta bild på ett annat element eller det som tidigare satt där.
Redigerat:
Är båda rören lika varma så går flödet förbi Du har säkert 1-rörssystem och då blir det så här. fullt öppen fullt flöde till dom andra, flödet går rakt igenom den radiatorn, troligtvis felkopplat in och ut på kopplet lite tajt mot golvet annars en sådan här https://www.google.com/search?q=rad...0i10i22i30.15431j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 eller koppla om rören. Kan även vara ett 2-rörskopplel och då blir det fel., Det brukar vara pilar för in och ut på kopplen. Som test, stäng av VP vänta tills rören är kalla, sätt på VP och känn vilket rör som varmast snabbt, blir det andra det med så är det fel. .Dags för röris att komma tillbaka ,backjobb.K katten12 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Tack för bra svar här. Det har mycket riktigt med inställningar i kopplet att göra. Både vad gäller öppen ventil och 1-rör eller 2-rör koppling. Tydligen kan omvandlingen däremellan göras genom inställningar i kopplet.
Tyvärr har vi inga så stora insexnycklar själva som krävs så det får bli nästa gång röris kommer men nu vet vi iaf problemet =)
Tyvärr har vi inga så stora insexnycklar själva som krävs så det får bli nästa gång röris kommer men nu vet vi iaf problemet =)
Klicka här för att svara