Hej!
Hoppas det finns någon här som kan kasta ljus över mina funderingar..

Köpte mitt nuvarande hus för lite drygt ett år sedan och det är utrustat med en då fullt fungerande elpanna med vattenburna element..
Dagen innan jag skulle skriva på tillträdet la pannan av och en firma konstaterade att kretskortet gett upp.. Säljaren lovade vid skrivningen att byta detta och det blev gjort men efter det fungerar inte pannan som den ska.. Vad jag än gör får jag inte ner tempen under 24 grader.. Har under hösten haft en handfull firmor här som tittat men ingen kan begripa vad det beror på..
I vintras väntade jag i tre månader på att de som bytt kortet skulle komma hit men trots mängder av samtal dök de aldrig upp och till slut var det ju dags att stänga av värmen och det är ju svårt att kolla sånt här under vår/sommar..
Pannan är från mitten av 90-talet, kan det då vara så att kretskortet inte styr pannan på rätt sätt..?
Säljaren och jag har en muntlig överenskommelse om att han skulle stå för en ny panna om jag står för jobbet men när jag nu vill göra slag i saken vägrar han..

Är det någon som vet hur detta fungerar..? Vad har jag för rättigheter..? Är en muntlig ök lika mycket värd som en skriftlig..?

Tacksam för all hjälp jag kan få..

Vad har du anlitat för gökar som inte lyckas lokalisera felet?

Bland annat en återförsäljare för IVT som dessutom är de som tagit hem och bytt kretskortet..

Muntliga överenskommelser är lite trickiga i fastighetsaffärer.

Grundprincipen för avtal, är att även muntliga avtal gäller. Men det kan dels bli svårt/omöjligt att bevisa vad som avtalats. Risken är också väldigt stor att avtalet, även om det kan bevisas blir väldigt otydligt. Detta då generellt om muntliga avtal.

När det gäller fastighetsaffärer, så är muntliga avtal per definition ogiltiga. En säljare kan lova i princip vad som helst mintligen, och erkänna "jag sade så, men jag ljög". Det muntliga är inte giltigt.

Ett sådant här löfte om utbyte av pannan. Om vi nu antar att du kan bevisa att det är avtalat, på ett tydligt sätt. Då blir lite frågan om det är en del av fastighetsköpet, i så fall är det det muntliga avtalet ogiltigt.

Oavsett är det väl dags att byta värmesystem? Måste kosta multum med dessa elpriser?

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Du har köpt ett hus med en cirka 25 år gammal elpanna för vattenburet värmesystem. Ett kretskort har pajat, och säljaren lät sätta dit ett nytt, vilket får betraktas som schysst av säljaren. Nu funkar visserligen inte kretskortet som det ska, men du har ingen grund att kräva säljaren på en helt ny panna, för det är inte det du köpt och betalt för.
Gamla grejer i ett begagnat hus kan gå sönder när som helst för att de är utslitna, utan att det är något fel begånget av säljaren. Det är något en bör räkna med. Teknisk livslängd, brukar besiktningsmän kalla det när de vill friskriva sig från ansvar.

Vad du ska göra? Byta till en mer ekonomiskt lämplig värmekälla! Och låt säljaren vara.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Som ovan. Pannan är förbrukad. Skaffa nytt och bättre och gå vidare, du har inget att hämta från säljaren.

Jag håller med om att säljaren har gjort vad som kan förväntas när han betalade den första reparationen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.