L
lostinsweden: Jag kör en Nibe VP med shuntstyrd tillsats (tillbehörs kort AXC40). Acktankarna laddas med vedpannan och när temperaturen i tankanrna är uppe över pumpens beräknad framlednings temp så öppnas shunten från tanken. När tempen sjunker så stängs shunten och pumpens värme skickars förbi shunten direkt ut till systemet. CTC måste har nåt liknande.
15 svar · 4,3k läst
G
g.kraft: Tack för alla svar. Att bergvärmen lever på lite lånad tid inser jag men samtidigt kan den med lite tur tugga på 10 år till med lite kärlek. Luftvärmepump låter kanske som det bästa just nu. Direktverkande el känns efter denna vinters elpriser inte så attraktivt. Kan även vara en fördel att kunna få med luftrening och ac/fläkt även om jag kanske tänkt ha även en separat
10 svar · 2,4k läst
Bernieberg
Bernieberg: Till värmen är det enligt branschregler tillåtet med inbyggda skarvar men det är inte att rekommendera. För tappvatten är det däremot inte tillåtet enligt branschregler.
7 svar · 1,0k läst
L
longtimelurker: Hej igen! Inte varit så aktiv i denna tråd pga det uppstod lite bränder att släcka (eller mer specifikt mögel upptäcktes i källaren). Så den mer visionära och långsiktiga delen av hus-planerna fick ge plats åt mer konkreta och kortsiktiga åtgärder. Jag har låtit svaren ovan landa under veckorna som har gått och har landat i ett antal insikter. - jag sörjer inte längre
31 svar · 4,2k läst
·
L
lostinsweden: Kolla MP panel radiator. Dem kan beställas från 20cm långa och 70 höga
17 svar · 5,6k läst
·
IngeVille
IngeVille: Det var allt, funderingen är om man kan få lägre pris? Tror nog att plocka ihop delar själv är dyrt och tar mycket tid.
63 svar · 16,0k läst
·
B
b50gud: [citat] trådskaperen vill ju slippa skotta väntar man till maj r det löst också.
56 svar · 15,0k läst
IngeVille
IngeVille: Jag har tagit in anbud på golvvärme i både det gamla och tillbygget från Golvvärmebutiken. Vilka erfarenheter har ni av dom och deras material?
0 svar · 916 läst
M
maria01: Vad är det för nåt?
7 svar · 746 läst
B
BSOD: [citat] Ja om du gör nära 100% av arbetet själv.
4 svar · 638 läst
V
Villervalla72: Skam den som ger sig! https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/expansionskarl/expansionskarl-2liter-inklusive-faste Tanken är så stor att den på millimetern när INTE går in. Det är minst sagt förvirrat med måttangivelserna på nätet och i manualen: https://www.spxflow.com/assets/pdf/IB-201_Acctank%20R05%20web.pdf men uppmätt i verkligheten är diametern över svetsen 116 mm.
4 svar · 870 läst
E
etompau: Röret är ett kapillärrör som gör att själva temperaturavkänningen kan ske på en bit från själva termostaten. I röret finns det en gas som sedan påverkar ett membran och gör så att termostaten öppnar/stänger för värmetillförseln. Vanligt även i kylskåp.
1 svar · 806 läst
·
pokasd
pokasd: [citat] det är en pelletskamin som går rakt ut genom väggen, om man inte har skorsten. https://kmp-ab.se/lilla frö.html denna ska också gå enligt personal på bauhaus. https://www.bauhaus.se/pelletskamin-aduro-p1-svart
14 svar · 5,8k läst
Stommen
Stommen: [citat] Vet inte hur det är med nivell/granab lösningen. Men det borde ju funka frågan är ju hur stor renovering det är kvalitet på väggar osv. Kanske blir det bättre och lika enkelt att ta bort allt. Beroende på vad som skall göras för övrigt. Men platon/fuktspärrtekniks lösningen med ventilerad platonmatta med mekanisk ventilation går att lägga rum för rum. Det kan man
151 svar · 63,0k läst
·
J
jonaserik: Vanliga bockverktyg kanske inte bra , kan bli veck i kurvan , en bockfjäder som träs i gör att det inte blir veck. Är det långt in så sätter man ett starkt snöre/rep i öglan så den kan dras ut. Blir samma som att bocka elrör , bockar lite över 90 grader och knäcker tillbaka lite så lossnar den.
22 svar · 5,8k läst
·
G
goldfish1977: Vi håller på att uppgradera vårt värmesystem och ska byta ut 1-rörssystem mot 2-rörs. Tyvärr blir det inte snyggt med kopparrör, så jag fick tips i en annan tråd om alu-pex. Är det någon som har riktiga foton/bilder där ni använt Alu-pex (LK PAL) så man kan se resultatet? Vita rör skulle passa in fint hemma hos oss för de synliga delarna. LK har en datorfixad bild och där tycker
0 svar · 3,2k läst
·
P
paranders71: Tack för all hjälp och information. Nu har jag pratat med fabrikanten och precis som ni ságer så är det 50 mm som gäller som avstånd till brännbart. Det framgår även på förpackningen, om än lite oklart för en ickeexpert på området. Som sagt, tack för råd!
13 svar · 2,0k läst
·
Ulltand
Ulltand: [citat] Ja det räcker förmodligen om du fotograferar det som låter i pannrummet så kan folk här berätta vad det är. Ljud kan fortplanta sig längre sträckor i rörledningar av metall.
4 svar · 957 läst
surris
surris: [citat] Ja alltså det finns ju styrsystem så du kan styra innetemperaturen på fjärr via en app. Ngenic är ett sytem som enligt mina erfarenheter funkar bra och är prisvärt. https://ngenic.se/
7 svar · 1,1k läst
Johhhan
Johhhan: (y)
12 svar · 2,2k läst
·
O
osterman: Tackar för svaren. Thermotech bekräftade att det går att beställa artikeln hos valfri återförsäljare. Så på mitt tredje försök fick jag tag på en butik (Bad&Värme, Täby) som efter att ha fått artikelnummer på handratten kan ta hem dessa. 50 kr/st.
3 svar · 2,0k läst
·
G
gaia: Du kan försöka att elda med större bitar av ved och max 2 år gången ( när du fått upp brasan ) då begränsar du att det är en stor yta av ved som brinner samtidigt och hysterisk som på film. Det set ut som eld hos smeden eller filmen är i något snabbare tempo än i verkliga livet??
9 svar · 2,5k läst
·
J
JJL - Ljungen 4: [citat] Ok! Då hänger jag nog med tror jag, tack för all info!:D
10 svar · 1,7k läst
Bernieberg
Bernieberg: För värmesystem är det enligt branschregler tillåtet med dolda skarvar. Däremot är det inte att rekommendera. Här ser det ju ut att vara svårt att göra något annat om man inte vill göra ett stort omtag. Risken är att kopplingen börjar läcka och då blir det jobbigt att åtgärda.
1 svar · 887 läst
·
B
BSOD: Om det är 1.5bar så är det ju rätt om du har högsta elementen ca 12m upp. Är nog lite högt förtryck skulle jag tro, om du har en normal villa. Att tempen faller när du förbrukar mycket värme låter väl rätt normalt? Möjligtvis är det något steg på elpatronen som inte riktigt fungerar som det ska, men så länge som du har varmt inne och vattnet alltid räcker till varmvatten
4 svar · 2,3k läst
J
jonaserik: Det går att byta den delen som maxtermostaten sitter på och sätta dit en 2-vägs shunt, blir samma som det som sitter där men reglerbar. En ESSBE med motor som innehåller regleringsautomatik och en telefonkabel 2 X 2 EKKX till en utegivare och du har inga problem med värmen på GV under flera år
3 svar · 855 läst
V
växelventil: Hemmatema.se har 50%rabbat på LK 525 och ventil hus och skulle jag välja så skulle jag ta den.Bara mäta om du har 22mm rör eller 28mm.
10 svar · 2,8k läst
·
J
jonaserik: Återgår till vad termostaten är inställd på , samma som ett längre strömavbrott
1 svar · 1,2k läst
StefanBlom
StefanBlom: [citat] Vet ej, hur ser man det? Jag har ett vanligt skortsensspjäll och ett på kaminen som reglera tilluften underifrån.
8 svar · 1,5k läst
·
N
nybyggarn3: Så här uttryckte poolsäljaren till mig: "I 9 fall av 10 är det en billigare totalinstallation med material och arbetskostnad att installera en värmepump än att koppla på sig på befintlig bergvärme. Värmepumpen är drygt dubbel så energisnål som bergvärmen också" När jag tänker på det verkar det vettigt att en luftvärmepump skulle vara effektivare på sommaren. Luften är ju då
5 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.