2 082 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tappar tryck golvvärme
Hej,
Bor i ett nybyggt hus (inflytt 1/4) med vattenburen golvvärme. Har en Nibe 1155 med separat varmvattenberedare. Haft golvvärme på från november.
Två veckor efter att vi flyttat in gick övertryckslarmet i värmepumpen och det visade sig att allt tryck försvunnit i expansionskärlet.
Efter detta har vi fortsatt haft problem med att trycket långsamt minskar, på 4 dagar går trycket ned från 1 bar till ca 0,6.
Vi har haft rörmokaren här som kontrollerat expansionskärlet och det verkar inte vara något fel på det så nu funderar jag vad problemet kan vara?
Om det varit en läcka i någon golvvärmeslang borde vi sett det på betongen och någon av mätningarna av fukt i plattan innan vi la in golvet?
Vi har inte borrat eller skruvat ner en enda skruv i plattan.
Någon med liknande erfarenheter som hittat en oväntad trycktjuv?
Bor i ett nybyggt hus (inflytt 1/4) med vattenburen golvvärme. Har en Nibe 1155 med separat varmvattenberedare. Haft golvvärme på från november.
Två veckor efter att vi flyttat in gick övertryckslarmet i värmepumpen och det visade sig att allt tryck försvunnit i expansionskärlet.
Efter detta har vi fortsatt haft problem med att trycket långsamt minskar, på 4 dagar går trycket ned från 1 bar till ca 0,6.
Vi har haft rörmokaren här som kontrollerat expansionskärlet och det verkar inte vara något fel på det så nu funderar jag vad problemet kan vara?
Om det varit en läcka i någon golvvärmeslang borde vi sett det på betongen och någon av mätningarna av fukt i plattan innan vi la in golvet?
Vi har inte borrat eller skruvat ner en enda skruv i plattan.
Någon med liknande erfarenheter som hittat en oväntad trycktjuv?
Finns där en luftventil för förtryck? Den kan läcka, prova med såpbubbelvatten.
Annars är det tyvärr en koppling som läcker någon stans bara att leta.
Har du en genomskinlig exp-kärl för då kan man se om nivåer sjunker.
Annars är det tyvärr en koppling som läcker någon stans bara att leta.
Har du en genomskinlig exp-kärl för då kan man se om nivåer sjunker.
Tack för svar!L Leif i Skåne skrev:
Jag är helt ny på detta så vad menar du med ventil för förtryck?
”En koppling”- menar du då i fördelarskåpen eller i kopplingarna från värmepump/expansionskärl osv?
Klicka här för att svara