1 779 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Effektuttag vattenburen golvvärme
Jag hittar inget bra svar på den här frågan, var jag än kollar så hittar jag 50W/m2. Men jag vill byta ut radiatorer till golvvärme och då behöver jag upp till 80-100W/m2. Mitt hus är gammalt och ungefär lika vindtät som hönsnät (jag ska ta tag i det sen) jag har även installerat mekanisk frånluft eftersom jag inte eldar ofta. Kan man få ut 100w/m2 ur säg 20mm golvvärme, finns det något sätt räkan på det? Det verkar för övrigt vara mycket lättare att hitta beräkningsprogram till radiatorer...
Jag kan svara åt mig själv, 50w/m2 är mer eller mindre det man tycker är rimligt med tanke på flöde slinglängd och framledningstemoperatur. Det går, men det är inte helt rimligt att få till 100w/m2 enligt den rörisen jag pratade med. Golven skulle förmodligen behöva bli så varma att tex parkettgolv skulle börja ta skada, och klinkergolv vill man nog inte ha i hela huset.
Nu kom jag på en till fråga, kan man köra dubbla slingor? Jag menar om jag tex har 20mm slang i CC 300, kan jag då ha en parallell slinga mellan? Då skulle jag hamna på cc150 med 20mm slang. Det betyder såklart att jag förmodligen måste fräsa alla spår och hitta på något där slingorna vänder. Är det någon som provat detta?
Klicka här för att svara