Hej!
Har ett uterum på 40 kvm, det enda hörnet där jag kan ha en kamin ser ut enligt bild
Är det möjligt att ha en kamin där eller hur långt från glasen behöver jag ha den?
Kan glaset ta skada av stor temp skillnad om det är kallt ute?
Hur lyder rekommendationerna?
Har ett uterum på 40 kvm, det enda hörnet där jag kan ha en kamin ser ut enligt bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det möjligt att ha en kamin där eller hur långt från glasen behöver jag ha den?
Kan glaset ta skada av stor temp skillnad om det är kallt ute?
Hur lyder rekommendationerna?
Hur löser ni det med skorsten.
Vissa är ju kinkiga med att skorstenen ska upp till nocken på högsta punkten (huset)
För många år sen så tror jag till och med att den skulle gå 1 m över nock.
Mycket ändras och alla tolkar inte likadant så hör med dom som ska godkänna det.
Vissa är ju kinkiga med att skorstenen ska upp till nocken på högsta punkten (huset)
För många år sen så tror jag till och med att den skulle gå 1 m över nock.
Mycket ändras och alla tolkar inte likadant så hör med dom som ska godkänna det.
Jag slumpade fram en contura kamin och den har minsta avstånd till brännbart i rygg på 100mm, så kan inte tänka mig att det blir så varm så glaset tar skada.
Men enklast är väl att fråga tillverkaren i det sammanhanget
Men enklast är väl att fråga tillverkaren i det sammanhanget
finns inga regler som säger att den ska upp till nock eller 1meter över nockA Argastesnickaren skrev:
A Argastesnickaren skrev:
Jag tänkte jag tar det i nästa steg. Men visst, skall den upp till husnocken är det 5 - 6 meter. annars nocken på uterummet är kanske 1 - 2 m.Så det blir eventuellt ett långt rör.A Aunty skrev:
Absolut, tänker mig något med en kokplatta uppepå, kanske en vedspis om den är lagom liten.Huggabuggaa skrev:
Tanken är att den skall användas som reserv vid strömavbrott för att kunna koka lite mat på.
Klicka här för att svara