Kan inget om den pannan så bilderna säger inte mig så mycket, men det finns många här som har den kunskapen. Hur ser lågan ut under drift då? Börja med en ordentlig sotning av hela pannan. Sedan kollar du rökgastemp och låga och justerar luften vid behov. Finns det något förbigångsspjäll på dessa pannor? Det vet kanske du Daniel 109?
 
dof dof skrev:
Kan inget om den pannan så bilderna säger inte mig så mycket, men det finns många här som har den kunskapen. Hur ser lågan ut under drift då? Börja med en ordentlig sotning av hela pannan. Sedan kollar du rökgastemp och låga och justerar luften vid behov. Finns det något förbigångsspjäll på dessa pannor? Det vet kanske du Daniel 109?
Ska kolla detta nästa gång jag eldar. Sotade hela pannan förra veckan så det är klart.
 
D Daniel 109 skrev:
De ska inte vara maxade. Den ena är rökgastermostaten. Den används för att stänga av pannan när det brunnit ut.
Det andra är termostaten som stoppar fläkten om pannan blir för varm. Det finns även ett överhettningsskydd som gör samma sak.
maxad ska var fel svar, den är inställd på 140c vilket för max på det vredet sedan låste det sig.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.