1 071 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Undrar var radiator-rören går i lättbetong/puts-hus från 1944
Jag ska borra ett kritiskt hål genom fasaden till insidan, på första våningen. Problemet är att på övervåningen går radiator-rören ned i golvet precis ovanför det området jag ska borra i, men jag är osäker på rörens väg genom huset.
Och dessvärre är det ett tjockt lager puts/gips på innerväggen där jag ska borra och jag är rädd för att rören går precis där innanför (inputsade).
Är det någon som vet om denna typ av rör brukar dras längs med ytterväggar från ovan- till nedervåningar i dessa hus, eller drar man dem under trägolven?
Finns det andra tips jag kan ta till för att försäkra mig om att jag inte borrar sönder ett rör?
Har provat med Zircon-sökare men den ger så hoppiga resultat så jag vågar inte lita på den.
Stadsbyggnadskontoret har tyvärr inte heller någon ritning på värmesystemet.
Funderade på om jag ska knacka fram ett pilothål i putsen, eftersom det ändå bara är en källarvägg??
Och dessvärre är det ett tjockt lager puts/gips på innerväggen där jag ska borra och jag är rädd för att rören går precis där innanför (inputsade).
Är det någon som vet om denna typ av rör brukar dras längs med ytterväggar från ovan- till nedervåningar i dessa hus, eller drar man dem under trägolven?
Finns det andra tips jag kan ta till för att försäkra mig om att jag inte borrar sönder ett rör?
Har provat med Zircon-sökare men den ger så hoppiga resultat så jag vågar inte lita på den.
Stadsbyggnadskontoret har tyvärr inte heller någon ritning på värmesystemet.
Funderade på om jag ska knacka fram ett pilothål i putsen, eftersom det ändå bara är en källarvägg??
Sådär. Tog min trogna Fiskars rivningshammare och knackade lätt och det var bara "kex" bakom, så det gick lätt. Det var inga rör utan knackade mig fram till bärande ytterväggen där jag kunde börja borra. Blev inte så snyggt på insidan men det gör inget. Tack!
Klicka här för att svara