Jag ska borra ett kritiskt hål genom fasaden till insidan, på första våningen. Problemet är att på övervåningen går radiator-rören ned i golvet precis ovanför det området jag ska borra i, men jag är osäker på rörens väg genom huset.
Och dessvärre är det ett tjockt lager puts/gips på innerväggen där jag ska borra och jag är rädd för att rören går precis där innanför (inputsade).

Är det någon som vet om denna typ av rör brukar dras längs med ytterväggar från ovan- till nedervåningar i dessa hus, eller drar man dem under trägolven?

Finns det andra tips jag kan ta till för att försäkra mig om att jag inte borrar sönder ett rör?
Har provat med Zircon-sökare men den ger så hoppiga resultat så jag vågar inte lita på den.
Stadsbyggnadskontoret har tyvärr inte heller någon ritning på värmesystemet.
Funderade på om jag ska knacka fram ett pilothål i putsen, eftersom det ändå bara är en källarvägg??

prova knacka lite på väggen med tex. skaftet på en större skruvmejsel då borde det höras om där finns rörschakt bakom putsen

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
T tergo skrev:
prova knacka lite på väggen med tex. skaftet på en större skruvmejsel då borde det höras om där finns rörschakt bakom putsen
Så ett särskilt utrymme då? Så rören är inte inputsade eller ingjutna direkt i materialet?

I mitt putsade 50-talshus ligger värmerören öppet i trossbotten ca 20-30 mm innanför innerväggen. Inte inputsade utan bara isolerade med glasull och papper. Om det nu kan vara till någon ledning.

D DarrenB skrev:
Så ett särskilt utrymme då? Så rören är inte inputsade eller ingjutna direkt i materialet?
kan vara en ränna i väggen kanske 10-15 cm bredd som där sitter nät+ 20-30 mm puts över

Sådär. Tog min trogna Fiskars rivningshammare och knackade lätt och det var bara "kex" bakom, så det gick lätt. Det var inga rör utan knackade mig fram till bärande ytterväggen där jag kunde börja borra. Blev inte så snyggt på insidan men det gör inget. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.