975 läst ·
3 svar
975 läst
3 svar
Vattenburen golvvärme och LLVP
Hej.
Har idag vattenburen golvvärme och fjärrvärme. Har tänkt sätta in en luft/luftvärmepump dels för kyla då det är varmt men även för höst/vår då det sega golvvärme systemet gör så huset känns kallt.
Min fråga är då, vi har ca:20grader i huset vintertid. Kan man spara energi från golvvärmen genom att även värma med LLVP?
Min ”killgissning” är att ifall rummet redan är 20grader varmt så går det inte så mycket energi från golvvärmen eftersom rummet redan är uppvärmt.
Sen är ju självklart fjärrvärmen billigare att värma med än strömmen (tror jag) men jag vill att dom ska kunna komplettera varandra kanske o spara lite pengar, eller är jag helt ute o cyklar och blir detta bara en dyr AC?
Tacksam för svar
Har idag vattenburen golvvärme och fjärrvärme. Har tänkt sätta in en luft/luftvärmepump dels för kyla då det är varmt men även för höst/vår då det sega golvvärme systemet gör så huset känns kallt.
Min fråga är då, vi har ca:20grader i huset vintertid. Kan man spara energi från golvvärmen genom att även värma med LLVP?
Min ”killgissning” är att ifall rummet redan är 20grader varmt så går det inte så mycket energi från golvvärmen eftersom rummet redan är uppvärmt.
Sen är ju självklart fjärrvärmen billigare att värma med än strömmen (tror jag) men jag vill att dom ska kunna komplettera varandra kanske o spara lite pengar, eller är jag helt ute o cyklar och blir detta bara en dyr AC?
Tacksam för svar
Nu är ju el-priset högt men det beror ju på om ni bor i Norrland eller inte. Med väldigt högt el-pris blir det tufft för en LLVP att konkurra med fjärrvärme för kanske 90 öre/kWh. Om golvvärmen har rumstermostater så kan man ju vrida ner dessa i alla rum som istället nås av värmen från LLVP.
Jag bor i Norrland och har bundet elavtal under kronan med allt.J Josth skrev:
Jag har gått igenom lite fakturor med fjärrvärmen och elen och jag kan tänka att det man kan göra för att testa att spara något är att stänga av fjärrvärmen för annat än varmvattnet redan i maj kanske.
Såg nu i juni då det vart kallt så kosta fjärrvärmen ändå 1,5kr/kWh mot för i januari då det bara blev 70öre/kWh. Samtidigt använder man ju väldigt lite energi under sommaren ändå, så man är ju inte så spara så mycket pengar ändå.
Kanske blir LLVPn bara en dyrare AC, och en komforthöjare. Har ett FTX aggregat oxå som hjälper till att spara lite.
Du måste jämföra fjv rörliga priset. Jag är säker på att det rörliga priset för fjärrvärme inte är 1.5kr/kWh.
COP för en llvp blir ju inte så imponerande när det är kallt ute, men visst skulle det säkert finnas timmar då det lönar sig med en llvp och fjärrvärme, även i Norrland.
COP för en llvp blir ju inte så imponerande när det är kallt ute, men visst skulle det säkert finnas timmar då det lönar sig med en llvp och fjärrvärme, även i Norrland.
Klicka här för att svara
