9 142 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Äntligen ska vi skaffa braskamin, men vad ska vi börja med i? Hur skulle du gjort?
exakt, eller en Vermont med katalysator.F fribygg skrev:Om man ska ha eldstaden för annat än dekoration är det snarast en täljstensugn eller kakelugn man ska titta på.
Den 'moderna' kakelugnen står sej väl än i dag drygt 250 år efter att Cronsted tog fram ritningarna och med en effektivitet på ca 80% och avsvalningstid på ett dygn är den fortfarande konkuranskraftig och behöver nog komma i dagligt bruk hos många framöver för att spara elenergi.
Näldens värmeindustri har en skorsten som även tillför förbränningsluft.
Vet inte om det fungerar men det får man väl hoppas att de testat.
Stort urval av färger och lösningar har de iaf.
https://www.nvi.se/page/skorstenar#
Vet inte om det fungerar men det får man väl hoppas att de testat.
Stort urval av färger och lösningar har de iaf.
https://www.nvi.se/page/skorstenar#
Tror alla märken har sådana skorstenar. Finns även skorstenar man sätter på väggen och som knappt blir varma.L lob skrev:
Skulle rekommendera en skorsten i något massivt material som kan agera som värmebatteri också, i alla fall den första biten inomhus. En annan sak är att se till att skorstenen når över nocken, annars kan det bli jobbigt då vinden vänder fel, går inte å elda och det blåser in i huset. Hände mina föräldrar och dom måste förlänga skorstenen.
FTX system kan göra en kamin mera effektivare. Det är ju annars ganska sunkigt att direkt värma luften istället för att värma en massa som avger värme långsammare. Men om man har FTX bra placerat med en utsugsventil nära kaminen så kommer den att fördela värmen runt hela huset och den återanvänder del av energin. På det viset kunde jag få hela huset varmare genom att elda bastukaminen.
FTX system kan göra en kamin mera effektivare. Det är ju annars ganska sunkigt att direkt värma luften istället för att värma en massa som avger värme långsammare. Men om man har FTX bra placerat med en utsugsventil nära kaminen så kommer den att fördela värmen runt hela huset och den återanvänder del av energin. På det viset kunde jag få hela huset varmare genom att elda bastukaminen.
Jag har en contura i ett fem år gammalt tätt hus , omöjligt att tända utan att öppna fönstret. Så luft lär alla kaminer oavsett märke behöva ha för att funka braJohan1975z skrev:Varför tilluft. I andra trådar skriver de att tilluft är en myt. En modern kamin använder väldigt lite luft.
de bästa kaminerna är Vermont castings, men de passar in på torp. En bahaus kamin är iaf bättre på pappret och lika snygg som en av de vanliga märkena. Aduro är en storsäljare som får högsta betyg på alla kommentarer.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 368 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 368 inlägg
Hur är ventilationen funtad i huset ?StefanEriksson skrev:Hej!
Har tänkt att äntligen ta tag i vår önskan om en braskamin.
Vi har det lite förberett av Eksjöhus för braskamin samt bygglov som är ca 15 år gammalt.
Med förberett menar jag egentligen att det går ett hål genom väggen upp till vinden, har ingen skorsten eller hål i taket eller någonting sånt.
Vad är första steget, hur skulle ni gjort?
Hitta en säljare av braskamin som även kan installera?
Vilka märken är populärast i Sverige?
Tackar så mycket för hjälpen!
Står huset på en betongplatta med ingjuten värmeslang ?
Eller har du vattenradiatorer ?
Ett himla pyssel att fixa all installation själv , bygglov + ritning till kommunen , bygga ihop kaminen är det enkla / roliga , montera skorsten kan bli komplicerat beroende på husets konstruktion / kaminens placering .
Klicka här för att svara