Har en vedkamin i stora rummet med en ventilationskanal precis ovan till övervåningen, till vintern vill jag ju sprida kaminens värme så mycket som möjligt och har funderat på att seriekoppla 2st 140mm datachassi fläktar på varsin sida i denna kanal med sugande fläkt ovanför kaminen och blåsande fläkt på övervåningen.
Dom har ju kapacitet för ca 120-150 m3/h beroende på fabrikat, detta borde väl räcka för att transportera luft mellan våningarna hyffsat bra?

T
T The_Smurf skrev:
Har en vedkamin i stora rummet med en ventilationskanal precis ovan till övervåningen, till vintern vill jag ju sprida kaminens värme så mycket som möjligt och har funderat på att seriekoppla 2st 140mm datachassi fläktar på varsin sida i denna kanal med sugande fläkt ovanför kaminen och blåsande fläkt på övervåningen.
Dom har ju kapacitet för ca 120-150 m3/h beroende på fabrikat, detta borde väl räcka för att transportera luft mellan våningarna hyffsat bra?
Du tänker något sånt här fast bygga själv? https://www.friskahemsverige.se/products/airmove-2-0

Den verkar fungera tvärt emot vad du skriver, istället för att tvinga UPP varm luft så skapar den undertryck uppe, ”Vintertid flyttar luftförflyttaren kall luft från övervåningen och skapar på så sätt ett undertryck på övervåningen. Den varma luften rör sig naturligt mot undertrycket och den kalla luften som kommer ned till nedervåningen värms snart upp av din luftvärmepump eller braskamin.”

T The_Smurf skrev:
Att flytta varm luft upp genom bjälklaget behöver du nog starkare fläktar för. Bara att testa men sen ska det spridas runt på övervåningnen också va?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.