B
Boan: [citat] är med på det och tacksam för input, då det inte är en nyprojektering så är det lite hopplock, vill bara begränsa så det inte blir varmare än nödvändigt, termostater fungerar på några av radiatorerna så det gör en del, men i vissa fall behöver det vara högre framledning för att ett annat utrymme ska få upp temp och då uppstår behovet av att begränsa hela paketet så
9 svar · 1,9k läst
J
Josth: Finns ju frånluftsvärmepumpen Comfortzone RX65 med tilluftsaggregat T12 men jag tycker ni bör satsa på FTX-ventilation och luftvattenvärmepump som förmodligen sparar betydligt mer energi än en frånluftsvärmepump i ett så stort enplanshus.
1 svar · 1,2k läst
M
Mjärn: [citat] Synd. Allt är så satans dyrt idag.
3 svar · 915 läst
H
henkeamatör: [citat] Har testa men så fort jag slår på pumpen så kommer bubblorna. Det varjera ibland när jag slår på båda å ibland bara den över som är för eliment. Fick bort bubblorna men sen kom dom tillbaka hörde på toan. Har stängt av pumparna och luftat elimenten men de bara vatten som kommer ut.
16 svar · 1,7k läst
·
S
sunqan: ok, så det låter som att det är istället för en F470 :-) och det innebör ju då att det är vattenburen värme via tilluften. intressant lösning. så då är det inte så märkligt ändå. när gamla pumpen byttes fanns väl redan luftvärmeaggregatet där, så då hade det blivit onödigt dyrt att sätta dit en F470 (till/frånluftspump), eftersom ventilationsrören då skulle behövt
26 svar · 2,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: Du verkar ha TA RVT F Modell 1, tillverkad under sex månader, dec -81 till maj -82. Fast just själva termostathuset är annorlunda på bilden nedan. [bild] Hittar inte direkt någon utbytsinsats i MMA:s ROT-BOK ska denna kunna passa "direkt": Möjligtvis skulle TA/RVE-15, RVE S-15 kunna passa då själva termostaten är likvärdig på bilden, men det är inget jag vet, det är en gissning. (sid
3 svar · 1,5k läst
·
J
Jens33: [citat] Mycket bra samling av nyttiga länkar Bosse, tack för det.
138 svar · 35,1k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: Ingen brandrisk. Byggmarknaderna skulle nog vägra ha rörisolering öppet i sitt lager om det antändes vid 60 grader, eller ens 100 :)
1 svar · 756 läst
yonna
yonna: Fortsätt kör på 15°. Ansvarsfull säljare som ska bekosta uppvärmningen fram till ert tillträde.
4 svar · 2,1k läst
Magrand
Magrand: Old Wirsbo push 2 http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_Golvvarmesystem/wirsbopush2och3_9109.pdf
8 svar · 2,3k läst
j.f.s
j.f.s: Har en C7 från samma år eller iaf nära i årtal och ett 158kvm tvåvåningshus från -47 som är bristfälligt tilläggsisolerat. Vi har också källare men ouppvärmd. Började förra året med att försöka justera in pumpen och som det är nu klarar den ned till ca 8 minus utan elpatron vilket får anses som bra då pumparna dimensionerades annorlunda när den installerades jämfört med
6 svar · 1,6k läst
P
Anonymiserad 284245: [citat] Jo, jag har hört det. Har inte testat faktiskt, men pannan står på samma plan så det kanske inte är ngn idé?
5 svar · 1,2k läst
jannekjuyckken
jannekjuyckken: Det är inte helt nekelt att få till en manuel shuntmotor som ska välja mellan två värmekällor och ska ut på systemet. Makualerna är för folk som är vara rörmockare. Man får ge det tid.
21 svar · 24,4k läst
·
MatthewCampbell
MatthewCampbell: Håll i potatisen....kavitation och en manual. Ringde en vän som kunde navigera mig genom samma bilder och gissningsvis har pumpen drabbats av kavitationen. Lösningen var att vrida på skruven i mitten av pumpen för att släppa ut luft. Vatten rinner ut samtidigt (dvs var beredd med behållare under) men man hör tydligt utflygande luft i olika tryck. Kräver väldans tid att tömma 2 slingor
6 svar · 1,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Om LLVPn är ställd på att hålla 18⁰ och det är 18⁰ "överallt" i rummet så måste LLVPn blåsa ut så pass mycket varmare luft så att energimängden som LLVPn levererar är lika mycket som försvinner ut geom husets klimatskal.
2 svar · 704 läst
blackarrow
blackarrow: Än finns pumpen ,” LM9A drivsida”, som reservdel och den sitter på en laddomatmodell till. Sen är det väl Grundfoss som tillverkar dem. Svår att gissa om den legat med lite vatten i eller varit monterad och helt vattenfylld när den frusit. Tycker det är lite konstigt att pump och gjutjärnshus ser så helt ut om den skulle frusit full med vatten? Tycker pumpen/motor borde poppat loss
11 svar · 1,7k läst
·
useless
useless: På marginalen funkar det. Väggen blir lite svalare så att mindre energi försvinner ut. Den praktiska nyttan är dock ganska liten då lite mindre förluster på några enstaka kvadratmeter vägg knappt är mätbart på ett normalt hus med 2-300 kvadratmeter klimatskal. Det funkar säkert bättre på sydliga breddgrader där man inte har isolering i väggarna...
4 svar · 2,5k läst
useless
useless: Ja, det gör skillnad. Har du 20 grader halva dygnet och 18 andra halvan så blir medeltemperaturen 19 grader och du sparar några procent jämfört med om du haft 20 grader hela tiden.
1 svar · 889 läst
U
UkJay: Hejsan Jag vill köpaen Curant Vattenburen Radiator CK22 Kompakt eller en Purmo Thermopanel V4 Finns det som har dem? finns det skillnad? Mvh Slim
0 svar · 820 läst
E
ElFeo2: Efter lite mer googlande så verkar det vara som jag tror jag ska beställa. Kolla tex på https://www.hpb.se/index.php/faq/43-info/237-rordelar-dimension Hur de kom på namnet 15 vete sjutton. Men om någon vet så kan det ju vara kul att veta
1 svar · 942 läst
·
J
jcedborger: [citat] Som tur är så är det gammal åkermark, så mycket lerjord, inte optimalt kanske, men bättre än berg :D Stort tack för dina svar! :) Jag har lite tid att fundera, men det lutar ändå åt alternativ 3 :) Vore intressant att höra från någon som valt alternativ 1 eller 2 också :)
6 svar · 1,6k läst
I
InsidersUnited: Stäng av cirkulationspumpen tills rören är kalla, sätt på igen, känn med en hand på varje rör vilken som blir varm först.
3 svar · 984 läst
·
A
Alexander Nyman: [citat] Okej nu har det blivit plusgrader, hade vp satt på 44 men shuntade bara in 35 igår vid+6. Då uppkom ett problem jag blev varnad för, pumpen går 7-8min och sedan stänger den av sig i 10.. ställde ner tempen lite men jag kan ju inte justera pumpen så fort de blir temperatur ändringar.. de är verkligen en dum pump
15 svar · 3,6k läst
·
K
kissemisse: Hej Har lite samma problem. Byggde om uterum tidigare i år och detta var första året så var osäker på hur pass väl det fungerade. Tyvärr så gick det ner lite väl mycket när jag hade runt -18 grader två dagar i sträck. Frostvakt sitter till höger längst ned, 200w. Mätare 1 närmast dörren på motsatt sida om frostvakt var nere på -2 grader. Mätare 2 längre in, något högre upp
6 svar · 4,2k läst
·
M
MagicFingers: [citat] du kommer inte billigare undan än att stoppa i en eller 2 i befintlig panna..., du kan ju kolla bortsänkes på marketplace eller blocket, det är ju en standarspryl så det finns ju på andra pannor folk slänger ut... nästa steg är en värmepump enligt mig, om du inte har en acc i systemet så en sådan med att docka till nuvarande system så du kan bygga ut..., ... många slingor
6 svar · 4,5k läst
·
F
fb35523: Det måste vara ventilerna som krånglar. Går det att tömma systemet delvis för att kunna skruva bort eller byta en ventil? Jag lyckades få igång en supergammal radiator med silikonspray. Jag tog bort packboxen (den med pinnen i) och sprayade in lite silikonspray mot insatsen i ventilhuset. Jag hade inte förnäntat mig att få igång den men det fungerade faktiskt. Om pinnen fjädrar
3 svar · 1,6k läst
·
Caroline543
Caroline543: [citat] Tack. Intressant tanke, än har vi hyfsat låga priser här uppe men ska absolut ta de i beaktning om de skenar igen. Vi hade nyligen 6-8kr/kWh i några dagar. Då var jag glad över att jag inte hade igång värmen än!
4 svar · 1,3k läst
Gnomeboy
Gnomeboy: Dom flesta automatiska luftarna ska stå öppna i runda slängar 14 dagar efter driftsättning och sedan ska man stänga ventilerna som man sätter luftningarna i ;) Har varit på allt för många jobb där dom automatiska luftarna läcker då dom saknar avstängningsventil innan och att dom tuffat på en tid. Inte så kul. Visst använder jag själv automatiska luftare, men enbart i större
7 svar · 5,0k läst
A
Alexn72: Om ni har fundering på att lägga golvvärme längre fram i tiden så hade jag snarare tittat på om de går att tidigarelägga detta. Eller är det totalt renovering som krävs för detta? Jag vågar nästan påstå att ett rum med golvvärme klår 3st element i vad du vill åstadkomma.
3 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.