C
Chefforssell: [citat] Den verkar sitta hårt som tusan så vågar inte pilla mer nu innan middag.
13 svar · 1,6k läst
·
P
Pedahl: Tog en bild på kretskortet. Ser lite konstigt ut vid lödningarna bredvid REV 1. Det är anslutningar till trafon som sitter på kortet. Det kanske är den som har pajat? På reläna står det 24 V = DC så jag antar att det är manöverspänning till reläna? [bild]
6 svar · 1,4k läst
·
C
Chefforssell: Får inte till det med golvvärmen i sovrummet. Frågorna är följande. Vilken hastighet på pumpen är bäst? I dom så kallade flödesmätarna, hur ska flödet vara? Den högra kan jag inte justera alls? Trots att jag vrider på det blå högra vredet? Många frågor som jag hoppas få svar på. [bild]
0 svar · 573 läst
Hemmagrejjarn
Hemmagrejjarn: [citat] Fick ordning på det tillslut efter en del justerande fram och tillbaka med skruvarna.
19 svar · 3,0k läst
·
M
mogga: [citat] Tack. Det är tvårörssystem. Men fick ett tips på Flashback som verkar vara riktigt. Tipset var att radiatorerna förmodligen inte är injusterade med flödet. Jag testade iden genom att skruva ned termostaten på första radiatorn, då började de två nästkommande bli varma i hela, skruvade ned även dessa en aning och då hoppade även den näst sista igång. Och efter lite letande
2 svar · 718 läst
B
Bopåzoo: Beror ju på hur kallt du har det ute och hur bra lsoleringen är. Mitt råd är att testa en eller två dagar för att se vad du kommer fram till
1 svar · 671 läst
sam2018
sam2018: Rummet som kopplas til 2:2 är kallt även om rumtermostater är på 24 grader, Vad ska göra för att rummet få mer värme eller mer flöde i slinga i just i detta rum? -Om höjer rumtermostater till 24 grader. höjs flöde upp bara 2 enheten till (sträck MAX på bilden). -Om sänker rumtermostater till 0 grader sänks flöde två steg neråt (till sträck MIN på bilden) -Testade och tagit
0 svar · 507 läst
·
C
cpalm: Har bott i gamla hus hela livet och är av den bestämda uppfattningen att man kan glömma att använda nybyggnadsstandard som norm för energiförbrukningen i ett gammalt hus. Alltför stora delar av konstruktionen är beroende av att det läcker lite värme. Därmed inte sagt att det inte finns mer eller mindre stor potential att effektivisera. Men man får vara försiktig med vad man har för
1 svar · 686 läst
oscarwww
oscarwww: [citat] Supernöjd, håller värmen +12timmar efter avslutad eldning.
6 svar · 5,4k läst
G
Gurraaan: Skönt att det löste sig för dig och inte behövde sälja kåken haha! Förhoppningsvis har det löst sig här hemma med nu, vi fick justera och ställa in ”kv-värdet” på samtliga radiatorer och då kommer det fram värme till dom två element som var kalla. Får testa med detta till att börja med och ev justera något mer om det behövs.
50 svar · 10,9k läst
·
Herr Mango
Herr Mango: [citat] Tack för det rådet! Funkade till slut.
25 svar · 72,4k läst
·
H
HAJST: [citat] Det blev bra. Att sätta in röret räknades som en renovering.
7 svar · 3,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det är inte självklart att radiatorkretsen är rätt injusterat, finns nämligen många trådar på forumet där systemet är i obalans från början.
6 svar · 1,2k läst
F
fiskbuggaren: Ordet du söker är klickskrapa.
11 svar · 5,5k läst
·
martin7805
martin7805: [citat] Har testat men i kapitel 5.1.14 skall jag ändå välja golvvärme när jag har golvvärme + radiatorer ?
14 svar · 10,5k läst
·
sam2018
sam2018: [citat] Vi har bara golvvärme i båda våningar och inga element. Jag tror att även om sänker rumstermostater i alla rum. FLVP nibe förbruka lika mycket el men om man sänker kurvan i FLVP några grader då spara man lite el och komplettera den med använding av kamin eller LLVP
4 svar · 2,8k läst
F
FDT: Ett elektriskt element avger den effekt det tar… Så prova som sagt med det du har. Vid nyköp: Ett nytt med elektronisk termostat är smartare än gamla oljefyllda element som försökte jämna ut de längre från- och tillslagen som äldre termostater gav.
2 svar · 1,1k läst
K
Kalasmacka: [citat] har stor vvb bredvid bergvärmen där det finns till och från-rör från pannan. Har upptäckt att en pump drar igång när jag börjar elda så cirkulation är det absolut. Sen hur exakt allt funkar har jag inte full koll på
4 svar · 2,3k läst
R
Rillehouse: [citat] Jo jag vet men jag gör detta för att spara pengar. Låter det bli kallt uppe, det viktiga är att det blir någorlunda varmt (ca 20 grader) på nedre plan.
4 svar · 1,1k läst
·
M
MichaelMelin: [citat] Ok, kanske jag som har svaga nypor. Knappen rubbar sig inte en millimeter. Tack för tipset ändå.
2 svar · 1,1k läst
·
C
callelu: För att följa upp. Lyckades hitta en ventil/shunt väl gömd där jag kunde isolera systemet till bara panna och beredaren och skippa alla radiatorer. Gasade pumpen för fullt och lyckades trycka ut mycket av luften ur tanken. Inte perfekt ännu men bra mycket bättre än det var. Med lite tid ska det nog bli helt tyst.
7 svar · 2,2k läst
·
K
konne: Okay, är eventuellt inte en jättedålig idé men är ändå lite meckigt att fixa och det hela beror så klart på vad som händer med pris etc. Såg att vi gör av med ca 100kWh per dag just nu med -10 ute och dörren som sitter den aktuella öppningen är en dubbeldörr (alltså 2 st vanliga dörrar, inte dubbeldörr…) där de var för sig isolerar kasst men tsm funkar någorlunda. Ska
3 svar · 1,1k läst
dof
dof: Man brukar använda en 4 vägs shuntventil för detta.
5 svar · 1,3k läst
·
R
robihania: Devi 530 ,byte helt ny, kopplad exakt samma som gamla,men fortfarande värme ingen ting.
2 svar · 422 läst
M
matseprak: Har nu ca 2 grader varmare i det rummet än i andra delar av hemmet. Så blir att klicka hem fler radiatorer.
17 svar · 2,3k läst
J
Jaif: Du får gärna förklara vad som löste problemet, det kan hjälpa någon annan i framtiden.
12 svar · 1,2k läst
·
U
Uwe H: Jag har en sådan gasolkamin och 3 st gasolflaskor PC10. Jag använder den för att värma bottenvåningen på 75 kvadratmeter under dagen för cirka 40 kr (1,1 kg för 14 timmar) vid en temperatur på 22 grader. På natten går llvp på 20 grader. Huset byggdes 1979
4 svar · 2,1k läst
L
LouvisaG: [citat] Okej! Men så länge det inte blir minusgrader lär det vara lugnt? Tror inte att det blir kallare än 5 plus då det är 20 minus ute nu och det brukar bli max 25 minus där jag bor. Då får jag väl sätta in nåt litet element. Men om det inte klarar 5 plus vad finns för förslag att göra då utom att höja värmesystemet? Om det finns möjlighet att strypa cirkulationen dit och
4 svar · 1,1k läst
J
Jerald Stuartson: Golvfläkt eller takfläkt eller någon annan fläkt. Fläkten måste inte sitta i kaminen utan bara förflytta den varma luften kring kaminen.
3 svar · 2,5k läst
·
sam2018
sam2018: [citat] Tackar fixade den
4 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.