Hej, nu kommer jag med en fundering igen. Vi bor i ett enplanshus, med platta på mark och kallvind. Vi har dessutom direktverkande el.

Jag funderar nu hur man gör rördragning utifall man skulle konvertera direktverkande el till vattenburet system. Hur måste/bör man dra rören för enklast/billigast och snyggast montage?

Går man via kallvind (tänker att det finns risk för stor energiförlust) eller måste man dra rören jäms med innertak (absolut inte estetiskt snyggt) . Längs golv är det nog svårare då det finns altandörrar, som spärrar en kedjeinstallation.

Inputs mottages tacksamt

Vi har inte samma typ av hus men i motsvarande läge drog vi uppifrån vår vind (uppvärmd) då ser man "bara" rören och kan möblera närmare vägg. Estetiskt helt ok.
På en kallvind får man isolera rören så klarar man det.

Ja, det bästa vore naturligtvis att dra på vinden, så rören försvinner helt och hållet, sen bara gå ner till elmentet uppifrån. Men det alternativet var just det med värmeförlusten jag tänkte på. Var det länge sedan ni konverterade eller?

N Nygge72 skrev:
Ja, det bästa vore naturligtvis att dra på vinden, så rören försvinner helt och hållet, sen bara gå ner till elmentet uppifrån. Men det alternativet var just det med värmeförlusten jag tänkte på. Var det länge sedan ni konverterade eller?
Nej men som sagt var så har vi dragit via vinden där rummen är uppvärmda.
Har du fått prisuppgifter mm?
Kan ju säga att man blir troligtvis väldigt nöjd. Jämnare värme och högre värme (bergvärmepumpen drar närmare 60 % mindre) och inte den där känslan av "laddad" luft.

Nej, inga prisuppgifter. Detta ligger bara i tanke än så länge. Har svårt att räkna hem investeringen oavsett vilket system jag ev skulle använda. Däremot är ju komforten av betydelse med och i det läget väger tyngre.

N Nygge72 skrev:
Nej, inga prisuppgifter. Detta ligger bara i tanke än så länge. Har svårt att räkna hem investeringen oavsett vilket system jag ev skulle använda. Däremot är ju komforten av betydelse med och i det läget väger tyngre.
Nja. 200 000 för borrning, pump och konvertering ger ca 500-1500 sparade per månad. ca 10-15 år innan man går "plus" (y)

Så är det, beroende på förutsättningar. Förbrukning/brukning osv

Hur ser planlösningen ut, det kanske är bättre att satsa på en eller två luft-luft värmepumpar?

• Gilla
PerwasWurpa
  • Laddar…
Går i samma tankar fast på ovanvåningen. Har vattenburet där nere med frånluftsvärmepump. Jag funderar på att dra ledning i kattvindar. De är isolerade men kalla. Funderar också på energiförlusten men även om det finns risk för kondens...? Någon som vet?
''

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.