Hej. Flyttade till detta hus i somras. 2 plan, 180 kvm, byggt 2018, vattenburen golvvärme överallt. Frånluftvärmepump Nibe F370 och 2x luft-luft värmepumpar. Finns inga termostater för golvvärmen någonstans, så jag hittar ingenstans att reglera värmen per rum. För nu till problemet. Framförallt ett rum i huset är avsevärt kallare än övriga. Det är ett av sovrummen på övervåningen. Misstänker alltså att värmen inte är mindre på i det rummet. Men HUR reglerar jag det?! Finns inga ritningar eller instruktioner om golvvärmen från då huset byggdes, finns INGENTING. Se bild över ställdonen(?). Ovanpå varje finns platskorkar med + och - markeringar. Bara det att korkarna verkar inte liksom haka i nånting, så då man skruvar skruvar man bara på själva plastbiten. Är HELT lost och vet ej var man ska börja. Någon som har någon minsta aning eller vet vilken typ av fackman man kan ta dit?! Kan tyvärr inte fråga tidigare ägare då jag redan gjort det och de visste ingenting….
Hej
Dom vita med en blank skruv som sitter på respektive armatur är luftnings skruvar. Dena ena armaturen är för utgående varmvatten och den andra är för returen.
Varje slinga har en strypning under det blanka locket som skruvas bort med inseksnyckel. Under locket sitter ytterligare en skruv som skal vara injusterad inviduellt för vad varje slinga behöver. Min anläggning har en projektering gjord av thermotech där det framgår hur många varv strypningen ska vara uppskruvad.
Under dom svarta plastlocket sitter själva ventilen som slår av och på slingan. Är piggen uppsläppt så är den helt uppen och nedtryckt så är den stängd.
Om man har termostater på rummen så är dessa kopplade till motorer som ersätter de svarta plastlocken. Motorerna är anslutna till termostaterna via styrbox.
Har du kollat så du har tryck i värmebärarakretsen på pannan och luftat armaturerna?
Steg två kan vara att kolla strypningar a under dom blanka locken så de inte är skruvade i botten dvs helt nedskruvad. Om du ska känna på dom kom då ihåg hur mycket du skruvar på dom så du kan ställa tillbaka dom där dom var då alla ska ha sina inställningar.
Skruvad du av plastlocket så s tryck på piggen för att se om den fjädrar upp igen.
Mvh Z
Dom vita med en blank skruv som sitter på respektive armatur är luftnings skruvar. Dena ena armaturen är för utgående varmvatten och den andra är för returen.
Varje slinga har en strypning under det blanka locket som skruvas bort med inseksnyckel. Under locket sitter ytterligare en skruv som skal vara injusterad inviduellt för vad varje slinga behöver. Min anläggning har en projektering gjord av thermotech där det framgår hur många varv strypningen ska vara uppskruvad.
Under dom svarta plastlocket sitter själva ventilen som slår av och på slingan. Är piggen uppsläppt så är den helt uppen och nedtryckt så är den stängd.
Om man har termostater på rummen så är dessa kopplade till motorer som ersätter de svarta plastlocken. Motorerna är anslutna till termostaterna via styrbox.
Har du kollat så du har tryck i värmebärarakretsen på pannan och luftat armaturerna?
Steg två kan vara att kolla strypningar a under dom blanka locken så de inte är skruvade i botten dvs helt nedskruvad. Om du ska känna på dom kom då ihåg hur mycket du skruvar på dom så du kan ställa tillbaka dom där dom var då alla ska ha sina inställningar.
Skruvad du av plastlocket så s tryck på piggen för att se om den fjädrar upp igen.
Mvh Z
Hej. Tack snälla för väldigt utförligt svar! Eftersom jag är helt novis på detta behöver jag dock be om lite mer förklaringar, hoppas du har tid att svara. Du nämner ”de vita med en blank skruv”, är det de här du menar? (Bilden med röd ring kring den vita)?Zyb skrev:
Hej
Mvh Z
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver också ” Har du kollat så du har tryck i värmebärarakretsen på pannan och luftat armaturerna?”. Nej det har jag inte kollat, Hur gör jag det?!
Gällande piggen som ev skulle fjädra upp, gissar att det är dessa piggar (bild med inringat gult) du menar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ber om ursäkt för dumma frågor, är som sagt helt lost på detta och otroligt tacksam för minsta hjälp!
M mrsmrs skrev:Hej. Flyttade till detta hus i somras. 2 plan, 180 kvm, byggt 2018, vattenburen golvvärme överallt. Frånluftvärmepump Nibe F370 och 2x luft-luft värmepumpar. Finns inga termostater för golvvärmen någonstans, så jag hittar ingenstans att reglera värmen per rum. För nu till problemet. Framförallt ett rum i huset är avsevärt kallare än övriga. Det är ett av sovrummen på övervåningen. Misstänker alltså att värmen inte är mindre på i det rummet. Men HUR reglerar jag det?! Finns inga ritningar eller instruktioner om golvvärmen från då huset byggdes, finns INGENTING. Se bild över ställdonen(?). Ovanpå varje finns platskorkar med + och - markeringar. Bara det att korkarna verkar inte liksom haka i nånting, så då man skruvar skruvar man bara på själva plastbiten. Är HELT lost och vet ej var man ska börja. Någon som har någon minsta aning eller vet vilken typ av fackman man kan ta dit?! Kan tyvärr inte fråga tidigare ägare då jag redan gjort det och de visste ingenting….
Har du något externt kärl någonstans, mitt är t.ex. rött, på det brukar man kunna hitta en tryckmanometer som visar hur mycket systemet har i tryck, följ rören baklänges från armaturen så borde du komma rättM mrsmrs skrev:Hej. Tack snälla för väldigt utförligt svar! Eftersom jag är helt novis på detta behöver jag dock be om lite mer förklaringar, hoppas du har tid att svara. Du nämner ”de vita med en blank skruv”, är det de här du menar? (Bilden med röd ring kring den vita)?[bild]
Du skriver också ” Har du kollat så du har tryck i värmebärarakretsen på pannan och luftat armaturerna?”. Nej det har jag inte kollat, Hur gör jag det?!
Gällande piggen som ev skulle fjädra upp, gissar att det är dessa piggar (bild med inringat gult) du menar? [bild] Har isf kollat alla piggar och alla är stenhårda, dvs inte tillstymmelse till att fjädra upp eller ner..
Ber om ursäkt för dumma frågor, är som sagt helt lost på detta och otroligt tacksam för minsta hjälp!
Gällande piggarna, ta en skruvmejsel eller något annat hårt och tryck på piggarna med, inte överdrivet mycket våld och enbart uppifrån, de borde ge med sig då, sen motionerar du piggarna en 15-20ggr så borde de fjädra fint sen...annars är det bara att byta och det är ingen stor grej.
Det är plastlocken som är själva injusteringen för dig så när du fått piggarna motionerade och du kan trycka ner dem så borde du kunna skruva på plastlocken med.
Skriv då upp exakt hur mycket du behöver lossa varje plastlock tills de är helt loss, sen skruvar du alla ner i bott och öppnar upp en av plastlocken, väntar några timmar och då bör du ha fått ett golv varmt och då vet du vart den slingan går, stäng det plastlocket och ta nästa och fortsätt så tills du gått igenom alla slingor.
Skulle någon slinga inte bli varm, du märker inte att något rum får varmt golv efter att du öppnat det locket så är det säkerligen luft i den slingan och du behöver lufta systemet.
Det är väl egentligen en bra start för dig utan att öppna systemet och något man kan syssla med över en helg
Klicka här för att svara