Värme allmänt
Josth: Finns risk att alla rör med vatten i fryser om det blir ett riktigt långt strömavbrott. I själva värmesystemet kan man dock blanda i glykol om man ser en extra stor risk för frysning. Men rör för tappvatten måste tömmas.
Thomas Holmgren: Behöver få tag i ny spännmutter till fjädern på slottsvred.. Det står 25 på t-koppling och märkt med AHA. Det är väl sk fingänga på dessa
Sankt Sebastian: Om jag fixar en värmeväxlare med grundtanken att värma badtunnan via bergvärmens radiatorkrets När jag då eldar och värmer upp badtunnan och får varmare vatten än i radiatorkretsen, skulle jag då värma upp vattnet i bergvärmepannan via värmeväxlaren? Tror ni de skulle funka så?
janwide: Sant. Allt kan hända. Men det är inget som skulle hindra mej från att lufta elementen. Efter att ha bott i hus i många år är jag van att spana efter fel och läckor mest hela tiden ;)
jahallåja: Stort tack, och bra länk till verktyget att dimensionera med!
Nyttkonto: Problemet har nått sin lösning. Jag har åtta element i huset. De två element som jag mätte på så hade två säkringar gått. Översta lådan i proppskåpet har 5 säkringar till el-elementen, till vänster. Bytte en säkring som hade gått. Problemet var att det fanns ytterligare en säkring lägst ner vänster som hör ihop med elementen som var trasig. Tre av säkringarna går till
Alva10: 2022 förbrukning 19286kwh flöde 365.10 dt 45.4 ska bli intressant och se detta år när man kör 1 helt år med injusterat. Har även ställt in börvärde på 19 och tänker köra på de veckorna jag ej har barn, då jag knappt är hemma dom veckorna. 6% lägre förbrukning än 2021 blev det (1289kwh)
Jonathanr: [citat] Tack för svar Paralun, de sjunger absolut på sista versen :)
vcx: Dyhrs garage på Youtube installerade en dieselvärmare, kanske kan ge lite tips. [MEDIA=youtube]ytj30Uwst8w[/MEDIA]
Titagurgi: Räcker detta för att dra skorsten rakt upp genom 2 våningar + vind https://www.bauhaus.se/skorsten-4m-safepipe-grundpaket-svart-o150mm https://www.bauhaus.se/skorstenshuv-safepipe-70-150-cm-komplett-svart Då jag behöver mer rör för att komma ut genom taket ska man då använda helisolerade rör?
Lagranges: Okej, då vet jag det. Tack så mycket! Får försöka klura ut vad jag mer behöver då.
Tomture61: [citat] Har inte stål som kan rosta i min anläggning (golvvärme) Har däremot koppar / mässing som oxiderar . Värmesystem kan vara olika .
Pontus95: Hej gott folk, och gott nytt år! Sitter och planerar för kommande projekt, jag har en kökspanna som jag vill koppla till en acktank och sedan ha en eller två stycken fläktkonvektorer. Om jag inte tänker fel så tror jag att en vanlig setup med shuntautomatik kan bli tokig om den ska försöka hålla en temp och att sedan fläktkonvektorn, som ju också har inbyggd termostat som styr fläkt
frankie4: [citat] Okej. Jag har testat att motionera men får samma resultat med en läckande ventil. Men nu såg jag att ventilen slutat läcka och tappat 0,2 bar under ca. 1 veckas tid. [bild] [bild] [bild] [bild]
basseman: Vad är det för hus, enplan, två plan, källare? Berätta vad ni planerar att göra med befintlig del av huset, om ni skall riva upp golv är det lättare att hitta en lämplig lösning för dragning av värmeledningar.
Demmpa: Med uteluftkanal till kaminen så kyls inte rummen av lika mycket men samtidigt så kommer kaminen att avge lite mindre värme. Anledningen är att den energimängd som det åtgår att värma upp förbränningsluften från utetemperaturen till rumstemperatur är lika mycket som det åtgår att värma upp den inkommna friska uteluften till rumstemperatur. Energimässigt är det nollsummaspel. Med
Norrtull: Uppe i Sthlm så är det exergi som driver fjärrvärmen. Det är ett rent investeringsbolag i botten, bara ute efter att tjäna pengar. Just nu höjer dom priserna med 8,5% för 2023. I vår brf så hade vi inte något val än att snällt ta denna ökning. Ett relativt vanligt sätt för några år sedan är att borra bergvärme i centrala Sthlm. Något staden satte stopp för helt. Föreningar
sunqan: Mitt föräldrahem, byggt 1946, hade vattenburet från start, först koks, sedan olja och på 70talet kompletterat med elpatron. Det är en flexibilitet man inte får med el-element, vilket de som nu istället vill installera fjärrvärme eller bergvärme upptäcker.
exerg: [citat] kaninbutikerna brukar ha färdiga "tuber" med klet.Annars kan du blanda lite talk eller täljstenspulver med vattenglas (natriumsilikat) . Har sprickan just uppstått brukar det räcka med att limma ihop bitarna med enbart vattenglas.
Huddingebo: Var det sotning eller brandskyddskontroll som skulle göras? Hur länge har ni bott där? Förra sotaren kan ju ha varit mer snäll än tillåtet eller så fanns det någon form av lucka förra gången brandskyddskontrollen gjordes.
frede: Trebema Calmar pannan Opex och när jag läser bruksanvisningen står det att det är en 4-vägsshunt.
Krilleman: Skyddsröret är en mekanisk barriär, det har ingen större betydelse funktionsmässigt för själva mediaröret.
Gunnar Johansson69: [citat] Jag kör samma, fast tvärt om. Fullt blås (tom tagit bort termostaterna) på nedervåningen och nedjusterat på ovanvåningen. De ligger i separata slingor från fjvm-centralen så får samma temperatur, men då värme stiger blir det olidligt att sova där uppe om vi inte justerar ner de raddisarna. Har därför funderar på att byta till digitala termostater uppe. Lutar åt Aqara
addee: [citat] Ok så då sitter den rätt, svarta pilen till höger på röret indikerar riktningen
JOlsson91: [citat] Okej! Ja, det är T Kopplingar från VPn till radiatorslingan och sedan till golvvärmen, gäller både fram/retur. Däremot är ju pex slangarna grövre än till radiatorslingan. Hatten mitt emot maxtermostaten är helt öppen (max till motsols). Du menar att golvvärmen "suger" för mycket vatten nu? Vet inte heller om jag vågar pilla på saker och ting då jag inte vet vad man ska ha
Ponch66: Halloj, första gången jag skriver här. Har sökt på forumet och på nätet efter svar på min fråga men har inte lyckats hitta det, därav detta inlägget. Jag ska sätta in en kamin i min öppna eldstad i fritidshuset, har aldrig gjort det förr, och jag är lite osäker på vad som gäller med kaminrör och spjäll osv. Spjället i min eldstad är rektangulärt och mäter ca 10x20cm.