B
bengus60: Jag hade gott kunna tänka mig att köra på fjärrvärme MEN har inget vattenburet system i huset, känns väldigt dyrt att installera och sedan installera fjärrvärme på ”toppen”
3 svar · 1,3k läst
Anders Stenhammar
Anders Stenhammar: [citat] Ja det vore ju bäst. Tyvärr så är det inte så lätt eftersom pannan med tankar har en kulvert som kommer in i badrummet och sen går rören genom gästrummet och sedan in i köket där köksspisen står med rören som går upp på ovanvåningen. Kan kan ha kvar köksspisens cirkulationspump i nödfall och sätta en ny pump i pannrummet.
9 svar · 1,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] diffen på Kb är lite liten, man kan prova att sänka farten ett snäpp på cirkulationspumpen för köldbäraren. Det är den pump som sitter lite längre bak. Det är dock inte det som ställer till problem för dig. för Vb vill vi veta Vb fram och retur samtidigt.
13 svar · 1,8k läst
·
B
Buhring: Hej, jag tänkte byta ut ett elektriskt element och det är ett master element (ett element som styr andra element med sin termostat) men kan inte hitta några. Är det någon som vet något fabrikat? Henrik
0 svar · 578 läst
A
Axiotrade: [citat] Tack. Vet inte än men jag skall kolla upp vad detta är och hur det är inatällt. Termostaterna fungerar iaf så att värme kommer ut på elementen. Men det kanske skulle vara värt att se över dem mer noga.
2 svar · 1,1k läst
jannekjuyckken
jannekjuyckken: Jag har kört vattenmantlad kamin nu ett tag Parallelt med fjärrvärme. Det fungerar ok. Men det tar ett tag att lära sig få till perfekt förbränning. Det är svårare att elda rätt i en vattenmantlad kamin jämfört med en hyfsad vanlig kamin. Ligger veden direkt mot (väggen) vattenmanteln så blir det direkt tjära. Men effektern är samantaget att jag kan halvera fjv om jag eldar 5h
1 svar · 1,2k läst
galento
galento: Jag har haft ett vanligt konvektorelement i ett utrymme med mc och färger i 30+ år . Är dock noga med att alla lock etc är påskruvade . Men inget damm där.
2 svar · 1,3k läst
Per Johansson8
Per Johansson8: [citat] Ditt svar måste förtydligas .För det dödar Som väll är hoppas ja alla gasolkaminer är utrustade med koldioxid vakt ..som stänger av när syrenivån blivit för låg Många har somnat in i husvagnar och husbilar pga koldioxid .. den är tyngre än luft och fyller därmed nerifrån .. samtidigt så blir det dåligt med syre så blir det dålig förbränning.. det ger kolmonoxid.. ja
37 svar · 18,9k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Normalt är radiatorvattnet för varmt att leda ut i golvvärmeslingan så man brukar sätta en shunt mellan med egen cirkulationspump. Kostar en slant extra.
1 svar · 941 läst
Gaskåpa
Gaskåpa: [citat] Det kommer bara vara radiatorer och så har jag 2st luft/luft värmepumpar som sköter grundvärmen när jag inte kommer vara hemma och kan elda. Kåken är på 80kvm
5 svar · 1,1k läst
M
mattisch: Det verkar som att det finns en preferens kring tvättstuga av olika anledningar. Trots att tvättstugan blir väldigt trång. Tack för feedback.
14 svar · 3,8k läst
·
J
Josth: Koden S2 XX i F2025 display betyder "Kompressor blockerad på grund av larm." om det är den du tänker på? Då måste man läsa av fler felkoder på kanal S1 osv. Kod 18 på S1 betyder: "Fel rotationsriktning. OBS! Vid snabbstart, se till att hetgastemperaturen sjunkit till ca 40 °C innan start."
7 svar · 4,4k läst
J
Josth: Den sammanlagda värmeeffekten blir sämre med en duo-split och installationen kan bli krångligare så normalt rekommenderar man två single-split istället om utrymme finns för två utedelar. Mitsubishi electric har dock kommit med en duo-split som har HyperHeating och ger 7 kW vid -15 °C ute.
1 svar · 1,2k läst
M
MWHN: Jag har en acc-tank på 500 liter, en gammal on/off jordvärmepump som ger 7,5kW värme, samt vattenmantlad kamin på 10,5 kW (7kW till värmesystemet). Jordvärmepumpen är inkopplad i botten på tanken och kaminen i övre delen av tanken. Men jag har en separat vvb (50 liter) som förvärms med slinga i tanken. Även för mig är värmepumpen underdimensionerad då tanken är att elda de få
3 svar · 905 läst
·
C
CirruZZ: Det är felkopplat, tillopp/retur, hade exakt lika. Kolla den här tråden också.... https://www.byggahus.se/forum/threads/felkopplad-radiator.476277/
2 svar · 803 läst
·
I
Ironside: [citat] Huset är redan ganska rigsigt så jag gissar på att det blir friskrivningsklausul men vad vet jag. Som tur är behöver jag inte blanda mig i den biten.
42 svar · 6,3k läst
J
Josth: Hej! En termostat som jag tycker är riktigt bra är:
1 svar · 1,5k läst
Henrik.woll
Henrik.woll: [citat] Fast då ska det vara NO normalt öppet ( alltså vid ej påverkat läge är ställdonet öppet)
5 svar · 2,5k läst
·
Eriksgatan
Eriksgatan: [citat] Japp, folklivsforskare som studerat Norrköpingsborna sedan medeltiden har länge förvånats över hur enkelt det tycks vara för just dessa att hamna i brunst och föröka sig... :giggle:
91 svar · 11,2k läst
·
J
Josth: Vanlig golvvärme ger ca 50 W/m² vid normal förläggning. Har man t.ex. högt till tak och/eller ett lite äldre hus kan det vara för lite. Ökar man framledningstemperaturen ska man vara försiktig med parketten. Yttemperaturen på golvet ska ej gå över 27 °C.
3 svar · 795 läst
Tomtom79
Tomtom79: Det kan dessutom vara så att om pumpen mäter 22 grader i rummet och den är inställd på 22, så går innefläkten på lågvarv och du får ut varmare luft än om den är inställd på 24 grader och fläkten går på högre varv (för att försöka värma upp rummet). Det kan ju vara så att styrningen gör att den försöker vara tyst när rätt temp uppnåtts, men blåser på rejält när
6 svar · 3,8k läst
Demmpa
Demmpa: Golvgivare är temperaturgivaren i golvet. Termostaten har tappat kontakten med givaren. Det kan vara; kabelbrott, glappkontakt i anslutningspunkten på termostaten, termostaten kan ha gått sönder, givaren kan ga gått sönder. Kan prova att göra termostaten spänningslös i några minuter.
1 svar · 8,4k läst
GK100
GK100: Har du möjlighet kan du börja med att minska pumpens kapacitet och om det behövs sen strypa på någon ventil du har där.
4 svar · 3,2k läst
·
D
Derbyboy: Hej, Min golvvärme (T2 blå) i badrummet blir inte varm. Termostaten är en Raychem senz wifi. Jag ställer upp tempen i appen men symbolen för att slingan värms tänds inte. Jag antar och hoppas att det är termostaten som givit upp. Kan jag byta termostat till en Ebeco therm 500? Raychem har klurigt att leverera termostater.
0 svar · 3,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag knackade försiktigt på ett sånt där stift som satt fast i intryckt läge vilket resulterade i att det hoppade loss och började fungera igen. Får man lägga en droppe olja på det eller sabbar det packboxen?
4 svar · 3,1k läst
·
M
-MaH-: Från höger till vänster, som pilen höger om ventilen visar.
1 svar · 1,9k läst
·
K
kurlakarl: [citat] Alltså ursäkta men hur sjutton läser du? Tror du får gå igenom någon liten guide om hur luftvärmepumpar fungerar och hur man tolkar siffrorna innan du ger dig på att försöka förstå produktspecifikationerna.
4 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: Bilder på pannan och dess rörinstallation behövs för att kunna ge svar. Är det öppet eller slutet expansionskärl? Troligen öppet expansionskärl. Gällande varmvattnet så verkan pannan ha en varmvattenslinga i sig. Här är en manual, https://jseducation.se/files/pages/ctc_260-2.pdf
1 svar · 978 läst
Demmpa
Demmpa: Vad är det för radiatorkoppel? Är returen varm eller kall? Om returen är varm så är det antingen enrörskoppel eller om det är omställbara koppel så är det inställt för enrörssystem. Hela radiatorkretsen behöver injusteras rätt så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator. Injusteringen görs med förinställningen i varje radiatorventil. Man
2 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.