2 580 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Dra in vattenburen värme på ovanvåning
Hej. Jag har en frånluftsvärmepump från NIBE på bottenplan med vattenburen golvvärme. På ovanplan är det dock direktverkande radiatorer vilket jag gissar inte är så energieffektivt. Jag funderar på att dra upp rör till ovanvåningen och komplettera med 5 vattenburna element fördelat i tre sovrum och ett allrum. Det finns kattvindar att tillgå. Dessa är isolerade. Jag har kontrollmätt temperaturen i kattvindarna någon gång. Det är kallt men inte under 0.
Vad ska jag tänka på i detta projekt och är det klokt att gå vidare?
Vad ska jag tänka på i detta projekt och är det klokt att gå vidare?
Visst är det ett bra projekt att fixa i längden men det beror på vilken sorts frånluftsvärmepump du har hur mycket det lönar sig. Man vill gärna att det vattenburna systemet värms av värmepumpen i första hand och inte el-patroner.
Jag skulle dra synliga rör inne i bostaden.
Sen misstänker jag starkt att frånluftsvärmepumpen idag redan går en del på elspets. Troligen så kommer FLVPn att behöva gå betydligt mer på elspets med fler värmeavgivande enheter inkopplade. Den totala elförbrukningen kommer troligen inte att gå ner särskilt mycket.
Radiatorer behöver högre framledningstemperatur än golvvärme, så om du sätter radiatorer men behåller samma framledningstemperatur så behöver det vara väldigt stora radiatorer. Men om du istället höjer framledningstemperaturen så att det passar radiatorerna så behöver du installera en golvvärmeshunt för att sänka fratemperaturen till golvvärmefördelaren.
Sen misstänker jag starkt att frånluftsvärmepumpen idag redan går en del på elspets. Troligen så kommer FLVPn att behöva gå betydligt mer på elspets med fler värmeavgivande enheter inkopplade. Den totala elförbrukningen kommer troligen inte att gå ner särskilt mycket.
Radiatorer behöver högre framledningstemperatur än golvvärme, så om du sätter radiatorer men behåller samma framledningstemperatur så behöver det vara väldigt stora radiatorer. Men om du istället höjer framledningstemperaturen så att det passar radiatorerna så behöver du installera en golvvärmeshunt för att sänka fratemperaturen till golvvärmefördelaren.
Hej!
Frånluftsvärmepumpen som är där nu är underdimensionerad för att även hantera ovanvåningen. Men jag tänker att någon gång klappar den ihop och då kan jag komplettera med en kraftfullare.
Eftersom husets ventilation hänger ihop med den befintliga frånluftsvärmepumpen tänker jag att det blir svårt med en luft/vatten eller bergvärmepump. Eller tänker jag fel här?
Varför skulle du dra synliga rör @Demmpa?
Frånluftsvärmepumpen som är där nu är underdimensionerad för att även hantera ovanvåningen. Men jag tänker att någon gång klappar den ihop och då kan jag komplettera med en kraftfullare.
Eftersom husets ventilation hänger ihop med den befintliga frånluftsvärmepumpen tänker jag att det blir svårt med en luft/vatten eller bergvärmepump. Eller tänker jag fel här?
Varför skulle du dra synliga rör @Demmpa?
Det finns bergvärmepumpar med frånluftsmodul.
Det går även att byta frånluften till tex bergvärme samt FTX-system.
Jag hade dragit synliga rör istället för att värma upp kattvinden, samt minska risken för vattenskador om värmesystemet stannar när det är kallt ute, tex vid strömavbrott.
Det går även att byta frånluften till tex bergvärme samt FTX-system.
Jag hade dragit synliga rör istället för att värma upp kattvinden, samt minska risken för vattenskador om värmesystemet stannar när det är kallt ute, tex vid strömavbrott.
Finns frånluftsmoduler med återvinning till både både luftvattenvärmepumpar och bergvärmepumpar men det räcker egentligen med bara en enkel kanalfläkt som blåser ut frånluften rakt ut utan återvinning eftersom den nya värmepumpen är så mycket kraftigare.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Sån som var modern på åttiotalet
Kallades ibland porrfläkt av elaka tungor
Lite mer design på dem nu https://www.lamp24.se/starluna-pira-led-takflaekt-3-blad-vit.html
Kallades ibland porrfläkt av elaka tungor
Lite mer design på dem nu https://www.lamp24.se/starluna-pira-led-takflaekt-3-blad-vit.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
