kolla med de som driver fjärrvärmenätet

Den röda Thermo-briliant-grejen är en golvvärmefördelare (fast slangarna som kommer upp ur golvet är inte anslutna). Varför man har valt att mata den via en värmeväxlare är ett olöst mysterium. Fjärrvärme kräver fler prylar än bara en växlare.

Men troligen hade man andra planer en gång i tiden som aldrig blev färdiga.

• Gilla
Oldelfato
  • Laddar…
Det ser ut som flera slingor, men en är urkopplad. Slingorna ser inte ut som vanliga golvvärmerör. Finns det en uppfart framför garaget? Det kanske är markvärme för uppfarten eller gångbanor? Det är väl bara att prova?

• Gilla
useless
  • Laddar…
Svart gummislang för golvvärme förekom på 60-70-talet, så möjligheten finns. Men markvärme är nog en bättre gissning med tanke på värmeväxlaren.

Vad jag förstår är thermo briljant en holländsk golvvärme. Kommer upp mkt på holländska forum när man googlar.

Det är lite av snikinstallation, det finns ett Canadensiskt system med slangar, men dom kanske är smalare
(12 mm ) än dom du har. Dessa slangar är inte difftäta och det är nog inte dina heller. Då måste det vara en rostfri växlare mellan övrigt system som kanske är utfört i koppar eller vanligt järn. Elementen är det vanligt järn i . Är det inte en växlare så skulle element och annat rosta sönder totalt på ett par år. om inte tidigare. Som en bieffekt så samlas det en massa skit i slangarna och gör att flödet avtar dramatiskt. Ska dom användas så rekommenderas att spola igenom, för att rensa. och få ett fullt flöde

tommib
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen shuntfunktion alls. Temperaturen regleras genom flödet på värmeväxlarens primärsida. Så hela flödet på sekundärsidan går genom värmeväxlaren.

Edit: Efter att ha tittat en gång till tar jag tillbaka föregående uttalande. Det stämmer nog inte riktigt.

Det finns en påfyllningsanslutning med ingen koppling till tappvatten. Vilket får mig att tolka det som att det ska finnas någon typ av frostskyddsvätska i systemet.
Anledningen till att jag spekulerar i något slags shuntfunktion är att det annars ser otroligt konstigt ut med röranslutningarna pump-vvx-röda fördelare. På bägge röda fördelarna så sitter det en pumpanslutning nedåt och en anslutning till vvx uppåt i princip på samma ställe. Jag får inte ihop i huvudet hur flödena går i systemet och vad vitsen är med den där inkopplingen om det inte finns något slags shunt/delflöde. Det ser ut som att slingan pump-vvx är kortsluten helt enkelt.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Jag håller med dig.
Det där kan typ inte fungera. Kan ge lite värme om flödet genom växlaren är hårt strypt.

Värmesystemskomponenter med pump, rör, mätare och elektrisk anslutning i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 = troligen retur
2 = troligen framledning

Värmesystemkomponent med rör, mätare, ventiler och en cirkulationspump, monterad på vägg, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En teori jag har är att pumpen ger ett visst tryck upp i röret som sitter mitt emot pumpanslutningen och därigenom driver ett flöde genom värme växlaren. Fast det stämmer inte med flödesriktningen genom värmeväxlaren.

Det borde väl fungera? rören till vänster som går ner i golvet är den matande sidan som har sitt eget tryck, växlarens sekundärsidan får sin cirkulation från den synliga pumpen, halva flödet genom växlaren och andra halvan över slingorna, typ?

P Plutus skrev:
Det borde väl fungera? rören till vänster som går ner i golvet är den matande sidan som har sitt eget tryck, växlarens sekundärsidan får sin cirkulation från den synliga pumpen, halva flödet genom växlaren och andra halvan över slingorna, typ?
Vattnet tar alltid lättaste vägen.
Lättast väg lär vara genom växlaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.