1 434 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Värmereglering
Jag är inte bevandrad i det med WIFI och det övriga tekniska på den sidan, kanske lite av del ullen att jag vill ha enkla och robusta saker. Kanske andra här på forumet vet mer om det. Hittade det här om diverse saker och någon som vet kan kommentera.
Sök på "" termostat on/off wifi ""
Sök på "" termostat on/off wifi ""
Medlem
· Blekinge
· 12 218 inlägg
Stopp här. Frico TBKS10 är en bimetalltermostat som kopplar on/off. Om den används för att styra simpla elektriska element så kan den ersättas av denna:
8580016.pdf (aeservice.se)
som reglerar genom att pulsa ut effekt till radiatorer allt efter behov. Det fungerar med s k ohmska laster.
Om Frico TBKS10 styr annan utrustning som oljebrännare, elektroniska komponenter eller fläkt så fungerar det dock inte.
som reglerar genom att pulsa ut effekt till radiatorer allt efter behov. Det fungerar med s k ohmska laster.
Om Frico TBKS10 styr annan utrustning som oljebrännare, elektroniska komponenter eller fläkt så fungerar det dock inte.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för detta!T Thomas_Blekinge skrev:Stopp här. Frico TBKS10 är en bimetalltermostat som kopplar on/off. Om den används för att styra simpla elektriska element så kan den ersättas av denna:
Hos mig sitter Frico`n direkt kopplad till gruppcentralen och reglerar 3 värmegolv med egna sk smarta termostater. samt ett antal oljefyllda med jag antar, egna separata bimetalltermostater. När jag är borta över längre tid drar jag ner den till ca 10 grader.
Det är 1. helheten jag är ute efter. Att liksom med luftvärmepumpen kunna slå på alla systemen inför hemkomst, ev även fjärrreglera tempen efter huvudgivarens indikation. 2. Att kunna utnyttja kombinationen värmelagring i golven och lägre elpris nattetid.
Jag hade något liknande fabrikat med samma formfaktor på landet och ersatte regleringen av radiatorerna från bimetalltermostat till dessa. En box per radiator, 400V. De fungerade otroligt bra jämfört med tidigare.T Thomas_Blekinge skrev:Stopp här. Frico TBKS10 är en bimetalltermostat som kopplar on/off. Om den används för att styra simpla elektriska element så kan den ersättas av denna:
Du har troligen en kontaktor i/vid gruppcentralen, termostaten styr då kontaktorn som i sin tur kopplar till/från ena gruppcentralen.B Bjos skrev:
Med andra ord är det inte många watt som går genom termostaten.
För någon som undrar hur det gick så satte jag Shelly PM1 efter kontaktorn tillsammans med en tilläggsmodul och tempgivare. Nu styr jag alla anslutna golv och div element med Wi-Fi och har koll på tempen. Tyvärr ser jag med denna koppling bara hur mycket ström kontaktorn drar, så ett mindre kompetent relä hade gjort jobbet lika bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden