Någon som har lyckad lösning för att ha ersatt sin bimetalltermostat typ Frico TBKS10 med en smartvariant för styrning av värmegruppcentral?

Det är en ren ON/OFF - termostat och övrig reglering är byggd för att ha en sådan, så det blir lite svårt om inte omöjligt att få dit något som kallas smart.

Aha. Trodde man kunde ersätta bimetallstermostaten med en digital som kunde Wi-Fi övervakas/styras

Kan gå om den nya termostaten är en ON/OFF och WIFI, annars inte.

J jonaserik skrev:
Kan gå om den nya termostaten är en ON/OFF och WIFI, annars inte.
Ok. Wifiutrustat självfallet men vad ska man leta efter i produktbeskrivningarna? Uttrycks det i allmänhet som on-off, eller?

Jag är inte bevandrad i det med WIFI och det övriga tekniska på den sidan, kanske lite av del ullen att jag vill ha enkla och robusta saker. Kanske andra här på forumet vet mer om det. Hittade det här om diverse saker och någon som vet kan kommentera.
Sök på "" termostat on/off wifi ""

• Gilla
Bjos
  • Laddar…
Ja men då är vi där jag för egen maskin tog mig för ett tag sedan. Kroknade när jag såg att Frico-staten har en 10 amp limit och funderade på hur mycket ström som går genom denna on off brytning. Här slutar min amatörkompetens

Stopp här. Frico TBKS10 är en bimetalltermostat som kopplar on/off. Om den används för att styra simpla elektriska element så kan den ersättas av denna:

8580016.pdf (aeservice.se)

som reglerar genom att pulsa ut effekt till radiatorer allt efter behov. Det fungerar med s k ohmska laster.
Om Frico TBKS10 styr annan utrustning som oljebrännare, elektroniska komponenter eller fläkt så fungerar det dock inte.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Stopp här. Frico TBKS10 är en bimetalltermostat som kopplar on/off. Om den används för att styra simpla elektriska element så kan den ersättas av denna:

som reglerar genom att pulsa ut effekt till radiatorer allt efter behov. Det fungerar med s k ohmska laster.
Om Frico TBKS10 styr annan utrustning som oljebrännare, elektroniska komponenter eller fläkt så fungerar det dock inte.
Tack för detta!
Hos mig sitter Frico`n direkt kopplad till gruppcentralen och reglerar 3 värmegolv med egna sk smarta termostater. samt ett antal oljefyllda med jag antar, egna separata bimetalltermostater. När jag är borta över längre tid drar jag ner den till ca 10 grader.

Det är 1. helheten jag är ute efter. Att liksom med luftvärmepumpen kunna slå på alla systemen inför hemkomst, ev även fjärrreglera tempen efter huvudgivarens indikation. 2. Att kunna utnyttja kombinationen värmelagring i golven och lägre elpris nattetid.

ClasseClas
T Thomas_Blekinge skrev:

Jag hade något liknande fabrikat med samma formfaktor på landet och ersatte regleringen av radiatorerna från bimetalltermostat till dessa. En box per radiator, 400V. De fungerade otroligt bra jämfört med tidigare.

B Bjos skrev:
Ja men då är vi där jag för egen maskin tog mig för ett tag sedan. Kroknade när jag såg att Frico-staten har en 10 amp limit och funderade på hur mycket ström som går genom denna on off brytning. Här slutar min amatörkompetens
Du har troligen en kontaktor i/vid gruppcentralen, termostaten styr då kontaktorn som i sin tur kopplar till/från ena gruppcentralen.
Med andra ord är det inte många watt som går genom termostaten.

Tack, kontaktor! Då bör jag kunna skaffa en mer avancerad modul jag tittat på som klarar 6amp. Jag gillar särskilt tanken på att kunna värma golven nattetid.

För någon som undrar hur det gick så satte jag Shelly PM1 efter kontaktorn tillsammans med en tilläggsmodul och tempgivare. Nu styr jag alla anslutna golv och div element med Wi-Fi och har koll på tempen. Tyvärr ser jag med denna koppling bara hur mycket ström kontaktorn drar, så ett mindre kompetent relä hade gjort jobbet lika bra.

Ska du få reda på hur mycket som det kostar i kW så måste du ha en kW-mätare kopplad för alla värmegrupp. du har visst 2 centraler och en för värme. Då sätts mätaren in mellan dessa

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.