ARJU
ARJU: Jag får larm och konstiga (mycket låga) värden för kompressor temp sedan någon vecka. Försöker hitta på specifikationen för termistorn som sannolikt sitter där utan framgång. Tänker att styrningen REGO 637 måste ha en dokumentation men kan inte hinna något på nätet. Någon som vet vart man kan tänkas hitta den? Greenline HT plus C6 Har bytt kompressor något år sedan och tänker
0 svar · 1,7k läst
C
cpalm: [citat] Du menar att alla 5 olika termometrar skulle råka visa exakt lika mycket fel? Sannolikhetsläran talar emot det, men nej, jag har inte kalibrerat dem. P.s. dock kostade ingen av dem under hundringen.
18 svar · 6,5k läst
P
Petsa: Tack! Menar du 5-56 på/kring piggen, för att se om man får den att återgå till rätt läge? Och sedan polygrip kring vredet till returvattnet? [citat]
2 svar · 1,7k läst
·
M
MickePernheden: Jag tror jag hittat grundfelet. Två av framledningarna är kopplade på returen. Input tack. [bild]
8 svar · 2,6k läst
·
M
Mesho Oo: [citat] Vi har bytt till timpris och kopplat pumpen till Smart price Adaption dock drar pumpen fortfarande så mycket energi när det är kallt ute.ingen aning vad det är för fel jag gör, idag minskade jag förskjutningskurva till -1 i hopp om att den drar mindre. Har nibe F750. Har även AC med värmefunktion, är det någon idé att sätta igång den? Fick höra att den drar mindre o får
3 svar · 1,5k läst
M
Marcus04: Flyttade in för en månad sedan i vår nybyggda villa med enbart vattenburen golvvärme. Villan är uppmurad med lättbetong. Har ett FTX och en Nibe luft/vatten, allt detta borde ge komfortabel inomhusmiljö. Styr nu vp med inomhustermostaten istället för utgivaren då temperaturen senaste dagarna varierat med 10 tals grader och det har känts fel att i det läget höja framledningen bara
0 svar · 753 läst
hobbs
hobbs: [citat] Stämmer väl med mina erfarenheter. Installerade en Senko C-20 inför förra vintern och gissar att den ger kanske en tredjedel av de specade 20kW till vatten. Hur öppna spjäll vi än kör med så tar den sig bara igenom cirka 3kg ved på en timme. Tror att verkningsgraden stämmer rätt bra mot utlovat, men den är långsammare. Jag tycker att det är väldigt trevligt att ha en eld
24 svar · 9,1k läst
·
A
Andkan: [citat]
2 svar · 1,2k läst
·
A
2 svar · 1,2k läst
·
S
Skarls: [citat] Hej! Menar du denna? Jag märkte igår att det var just denna som lät. Vridhjulet hade fastnat men jag lyckades dra ut det en halv mm, och plötsligt började den rotera och lät inte längre! Om det sparar pellets kan jag inte svara på tyvärr, vi är relativt nyinflyttade och har ingen erfarenhet av pellets sen innan. Tack för hjälpsamt svar!
6 svar · 1,1k läst
·
K
Kristofferarvid: Lyfter tråden: Vad blev valet och hur är erfarenheterna?
1 svar · 1,9k läst
A
Ace83: [citat] Årets julklapp, Gnosjö element, utflykt till skroten på köpet.
32 svar · 39,8k läst
·
C
cpalm: [citat] Ah, förstår vad du menar, har exakt samma situation här. Man pillrar inte gärna med vissa ventiler om man inte är inställd på att behöva packa om tätningen. :)
13 svar · 3,7k läst
Anna_H
Anna_H: I och med att det är i en källare spelar det ingen roll. Pappas källare har elementen inne i hörnen, se skiss. Röda kvadraten i pannrummet är pannan, de röda rektanglarna är radiatorer. (I vissa av dessa hus är antingen tvättstuga eller hobbyrum istället garage) [bild]
2 svar · 1,2k läst
·
C
carl_land: Hej! Det veduppvärmda vattenburna systemet har två ackumulatortankar, var av den ena blandar det kalla och varma vattnet, det är också från den som vattnet åker till och från elementen. Vad kan vara fel?
0 svar · 677 läst
Demmpa
Demmpa: Två rör/slangar går vidare till andra radiatorer/golvvärmeshuntar.
3 svar · 2,3k läst
·
E
Emanuel01: Har ni ändå fullt på alla termostater känns det ju inte vär det. Drar ju bara extra el.
18 svar · 3,6k läst
·
P
powercell: Hann aldrig testa termostaten igen, kom igång av sig självt nu på morgonen. Happy days.
14 svar · 2,4k läst
·
L
Listahasse: [citat] Hjälper det om jag kopplar ihop topparna på tankarna?
8 svar · 1,3k läst
·
K
kuse: Kan tyvärr inte svara på det, men att byta sladd å dosa å hela kittet verkar lite onödigt. Om du skruvar av locket där så ser ut en komponent (ntc resistor?) det räcker att hitta en ny sådan skulle jag säga.
12 svar · 4,1k läst
·
J
Josth: Jovisst går det bra att sänka till 17 °C, varför skulle det inte det? Det är bra om värmepumpen har inbyggd el-patron som kan ta över uppvärmningen om det skulle bli något problem med värmepumpen när man är bortrest.
1 svar · 1,4k läst
Ulltand
Ulltand: Precis, panntemperaturen ska inte sjunka för att det blir kallt ut så det är nog något fel på patronen.
6 svar · 1,7k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Har innertemperaturen legat bra/stabilt höst-vinter-vår så har kurvlutningen varit bra/rätt inställd. Tex har innertemperaturen varit 21⁰ oberoende om det har varit +15⁰, 0⁰, -10⁰ eller -25⁰ ute så har kurvlutningen varit rätt inställd. Men om innertemperaturen har varit 20⁰ när det varit +15⁰, å 21⁰ vid 0⁰ och 23⁰ vid -20⁰ så kar kurvlutningen varit lite
4 svar · 1,4k läst
Demmpa
Demmpa: Du har samma energiförbrukning från fjärrvärmen oberoende om du har högtempertursystem eller lågtemperatursystem. Däremot så har vissa Fjv-bolag straffavgift om returtemperaturen är hög samtidigt som flödet är högt. Vi har just nu TV = 80,7⁰ TR = 34,1⁰ utan att något varmvatten har tappats senaste 30 minuterna, DeltT = 46,7⁰ Q = 0,062 m^3/h, steg precis upp till 0,080.
3 svar · 918 läst
·
M
M@ZE: [citat] Nja den är ju inte bättre än Luft/Vatten eller en ren BV pump, vet dock inte hur mkt det kommer att skilja med en ny Luft/vatten med inverter kompressor mot min 495 Twin idag med on/off kompressor och betydligt mindre kompressoreffekt. Ahh inser nu att du syftade på 495 vs 490 only.
9 svar · 8,5k läst
·
johnsilver
johnsilver: [citat]
9 svar · 3,7k läst
imported_Benno
imported_Benno: https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-slottsvred-komplett-15r-massing/ Det var dyrt. Kanske lönt att laga befintligt.
1 svar · 1,9k läst
·
M
Meestella: [citat] hur löste du situationen? Vi har en liknande. Har en gammal murstock men en pipa som har 2 insatsrör (satts av tidigare ägare). Nu är vi måste byta det ena röret till en större dimension (de har satt för smala rör och vi får inte drag i kakelugnarna) upptäcker vi att vi inte har någon vermikulit runt insatsrören. Jag inbillar mig ju att det är bra att det läcker lite värme
10 svar · 8,4k läst
Demmpa
Demmpa: Säg att ni kommer förbruka 20000kWh/år För enkelhetens skull sätter vi dyra priset året runt. (20000×0,76+4500)/20000=0,985 Alltså knappt en krona kilowattimmen inklusive fasta kostnaderna. En fjv-central håller minst 20 år utan någon service/underhåll. Fjv ger obegränsat med varmvatten och värme. Fjv passar bra till både högtempertursystem som lågtemperatursystem. Värmepumpar
2 svar · 1,4k läst
M
matz77: [citat] Om jag har returventilen öppen så är returen varm och tilloppet kallare.
4 svar · 1,9k läst
·
A
AndersTo: Jag skruvade upp flödesventilen, den högst upp med flödesmätaren, man lyfter de vita plastskyddet och roterar på den svarta delen, men man får akta sig för att skruva ur den helt, då sprutar det lite vatten. När jag började skruva på den så ändrades flödet.
10 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.