Hej,
Har en Villa Classic 75, 2001. Får inte ut någon värme i golvet.. Hur luftar man systemet?
 
S Släggavinkelslip skrev:
Hej, kan du skicka en bild på din golvvärmecentral?
Hej,
Skickar imorgon.
 
S Släggavinkelslip skrev:
Hej, kan du skicka en bild på din golvvärmecentral?
H Helen Jonsson1 skrev:
Hej,
Skickar imorgon.
Värmepump med kopparledningar, reglerventiler, och slangar i en teknisk installation. Etiketter och företagsnamn synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepump av märket Thermia med röranslutningar, instruktionspapper, i tekniskt utrymme med expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bilder på min anläggning. Dom bytte växelventilen igår men fortfarande kallt! Ska ringa igen men vill ha lite förslag på vad det kan vara för fel.
 
Fungerar cirkulationspumparna? De stålomspunna flexslangarna kan tyvärr bli igensatta med skräp/magnetit med åren och stoppa flödet. Särskilt om stålet är magnetiskt. Många får byta gamla slangar mot nya diffussionstäta dito.
 
J Josth skrev:
Fungerar cirkulationspumparna? De stålomspunna flexslangarna kan tyvärr bli igensatta med skräp/magnetit med åren och stoppa flödet. Särskilt om stålet är magnetiskt. Många får byta gamla slangar mot nya diffussionstäta dito.
Ska ringa tillbaka till firman o fråga om det kan vara felet. Han pratade om att lufta systemet men han hittade ingen luftningsventil! Vet du om det finns på denna modell?
 
Det du skicka på är värmepumpen, har du ingen golvvärmecentral?
 
S Släggavinkelslip skrev:
Det du skicka på är värmepumpen, har du ingen golvvärmecentral?
Värmesystemrörkopplingar, termostater, kablar, på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk apparat på vägg med sladdar och lysande gröna indikatorlampor. Adapters och kablar är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det dom här?
 
Ja, på bilden med golvvärmerören bör du ha en avluftningsskruv upptill. Det är precis som att avlyfta ett element, vattnet som kommer är varmt så bränn dig inte.
 
S Släggavinkelslip skrev:
Ja, på bilden med golvvärmerören bör du ha en avluftningsskruv upptill. Det är precis som att avlyfta ett element, vattnet som kommer är varmt så bränn dig inte.
Är det den som är högst upp på bilden? Utan slang.
 
Det borde sitta en luftningsventil på golvvärmefördelaren men det kan bero på hur gamla grejerna är. Att lufta ett helt golvvärmesystem är annars en ganska komplex operation då man måste spola igenom en slinga i taget och det kräver både mycket tid och utrustning.
 
J Josth skrev:
Det borde sitta en luftningsventil på golvvärmefördelaren men det kan bero på hur gamla grejerna är. Att lufta ett helt golvvärmesystem är annars en ganska komplex operation då man måste spola igenom en slinga i taget och det kräver både mycket tid och utrustning.
Golvvärmefördelare med termostatventiler och flödesmätare, rör och elektriska kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon av dessa som är en luftningsventil?
 
Ingen ventil jag känner igen. Frågan hur det ser ut ovanför där bilden tar slut?
 
H Helen Jonsson1 skrev:
[bild] [bild] Är det dom här?
Eller är det den röda?
 
Avluftningen ska sitta upptill. Du får ta bättre kort.

Vad har du för tryck i systemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.