Hej, jag får inte till värmen i sovrummet även om termostaten är på Max medan andra golv är jättevarma. Jag har öppnat upp en av”donen” på fördelaren och tittar på pinnen som om jag har uppfattat rätt ska styra flödet. När jag tog där donet från pinnen så fjädrade ej pinnen upp och min känsla är att den ska göra det ngn som kan rätta mig? Jag tog en polygrip och bocka lite men den känns mest lös och det kanske inte skall vara så? Jg bifogar en bild
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Kanske ett sent svar men det är själva ventilen som har "hängt sig". Står en ventil stängd en längre tid så finns det risk att ventilen "fastnar" i stängt läge. Har man tur så kan den släppa om man försiktigt drar stiftet upp och ner. Hjälper inte detta så får man stänga vattnet till fördelaren och skruva loss själva ventilen (den blanka) och se om man kan få loss själva delen som stiftet trycker på. Om inte detta heller fungerar så är det ny ventil som gäller.
Gäller detta även returventiler/injusteringsventil utan pigg? Dvs sådan man justerar med insexnyckel att själva ventilen kan smutsa igen eller fastna i stängt läge? Har en suspekt sådan ventil som bara snurrar runt oavsett vilket håll man vrider och domen kommer väl med kylan men det hade varit bra att veta ifall man ska börja leta rörmokare redan nu.R roli skrev:Kanske ett sent svar men det är själva ventilen som har "hängt sig". Står en ventil stängd en längre tid så finns det risk att ventilen "fastnar" i stängt läge. Har man tur så kan den släppa om man försiktigt drar stiftet upp och ner. Hjälper inte detta så får man stänga vattnet till fördelaren och skruva loss själva ventilen (den blanka) och se om man kan få loss själva delen som stiftet trycker på. Om inte detta heller fungerar så är det ny ventil som gäller.
Att returskruven/justeringen skall fastna i stängt läge tror jag inte är någon risk. Har inte öppnat och sett hur den ser ut invändigt men tror att det är en skruv med ventil som man öppnar mer eller mindre. Där emot så skulle den kanske kunna tätna men var skulle smutsen komma ifrån? Det är ju ett slutet system. Kanske rostflagor eller någon utfällning skulle kunna få den att tätna??
Redigerat:
Det är en sådan här returventil/injusteringsventil, se bild, postade i annan tråd men fick inte någon riktig klarhet. Har klurat på detta i över en vecka och det håller mig sömnlös på nätterna (nästan).R roli skrev:fastna i stängt läge tror jag inte är någon risk. Har inte öppnat och sett hur den ser ut invändigt men tror att det är en skruv med ventil som man öppnar mer eller mindre. Där emot så skulle den kunna tätna men var skulle smutsen komma ifrån? Det är ju ett slutet system. Kanske rostflagor eller någon utfällning??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vänstra går att vrida både åt vänster och höger utan att det tar stopp. Tog med den högra som exempel på hur det ser ut likadan ventil i fullt öppet läge (då det tar stopp, samtliga andra ventiler i systemet får stopp).
Den slingan fungerade utan problem (har inte kunnat bekräfta helt pga låga framledningstemperaturer såhär års) tills en rörmokare var här och bytte samtliga ventiler med piggar och styrdon. Dock vet jag inte om den snurrade tomt redan innan. Jag har inte stängt den innan utan noterade vid injustering efter röris var här.
Kanske har man plockat bort inre del i ventilen vid tidigare problem? Det är ju nästan den längsta slingan i systemet vilket inte innebär något problem om den står fullt öppen. (Förutom om man skulle behöva stänga den slingan)
Hej,V Vindens skrev:Det är en sådan här returventil/injusteringsventil, se bild, postade i annan tråd men fick inte någon riktig klarhet. Har klurat på detta i över en vecka och det håller mig sömnlös på nätterna (nästan).
[bild]
Den vänstra går att vrida både åt vänster och höger utan att det tar stopp. Tog med den högra som exempel på hur det ser ut likadan ventil i fullt öppet läge (då det tar stopp, samtliga andra ventiler i systemet får stopp).
Den slingan fungerade utan problem (har inte kunnat bekräfta helt pga låga framledningstemperaturer såhär års) tills en rörmokare var här och bytte samtliga ventiler med piggar och styrdon. Dock vet jag inte om den snurrade tomt redan innan. Jag har inte stängt den innan utan noterade vid injustering efter röris var här.
Kanske har man plockat bort inre del i ventilen vid tidigare problem? Det är ju nästan den längsta slingan i systemet vilket inte innebär något problem om den står fullt öppen. (Förutom om man skulle behöva stänga den slingan)
har du fått något svar? Jag har letat information om hur dessa fungerar länge utan resultat. Är det den lilla skruven som ska skruvas ut typ 0,5 varv eller 1,5 varv etc eller är det med med sexkantsnyckeln man ställer flödet eller?
//Inger
Hej,I IngerE skrev:
Ja, det är med sexkantsnyckel man justerar flödet.
Den lilla skruven håller ihop ventilen och skruvar man där så kommer det börja läcka vatten. I vårat fall hade hela ventilen kärvat sönder och fick bytas. Då vi ändå hade rörmokare på plats passade vi på att byta samtliga då dessa var över 20 år gamla.
Efter det har det fungerar utan problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden