Demmpa
Demmpa: Slingan är troligen de två avkapade kopparrören. Om du låssar blindpluggen eller termometern inklusive dykröret å blåser i det hål du tagit bort plugg/termometer så kommer du känna i vilka hål det blåser i, alla dessa hål tillhör tanken. Eller så blåser du i avtappningen.
1 svar · 573 läst
·
D
Dilato: Var i landet ligger stugan?
6 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: Du kan koppla på dig precis var du vill, enda fördelen med separat stick från värmepumpen är om värmepumpen har möjlighet till två kretsar. Men så fort du gör en ändring i värmesystemet så bör (behöver) du göra en ny injustering av värmesystemet genom injustering av förinställningen på varje rediator/golvvärmeshunt. Detta för att få så bra driftekonomi som möjligt, det
1 svar · 511 läst
Demmpa
Demmpa: Är ställdonet NO eller NC? Genom att ta bort ställdonet så går det att manuellt trycka ner stiftet. Man kan tex med hjälp av slangklämma trycka ner stiftet.
2 svar · 593 läst
·
J
Josth: Räkna med mellan ca 8000 - 11.000 kr per ny radiator inkl. allt.
1 svar · 769 läst
Grillen
Grillen: [citat] Ingen aning var och vad dom varit till riktigt. Vet bara att det går in 2 rör i ena sidan av huset och ut på andra gaveln och dessa går genom samtliga 4 fastigheter som ligger på rad längs med vägen men alla här har numera fjärrvärme. Känner ingen lukt från rören alls och verkar inte komma något när jag vrider på vreden
2 svar · 1,1k läst
·
M
Mats: Undvik delade lösningar är mitt råd. Man vet aldrig vad som händer på sikt. Sen bara generellt så brukar luftvärmepumpars utedelar gå tystare om de står på markfundament jämfört med väggmontage (inga resonansljud)
2 svar · 835 läst
Kvistian
Kvistian: [citat] Vi struntade i golvvärme, blev för krångligt och hade lite tidspress. Skulle planerat golvvärmen innan vi började renoveringen, då hade vi kunnat börja på ett annat ställe vilket hade gjort det hela lite lättare.
43 svar · 7,3k läst
·
K
koolla: Jag hade satsat på en lösning med teleskopstege och eventuellt förlängningsben på ena benet (om det finns) eller någon sorts "kloss" som du ställer på trappsteget nedanför. Om du varje gång ska kånka in en stor stege utifrån lär rengöringen av filtren bli lite väl sällan utförda. Alternativt om det går att öppna LVP nerifrån med en pinne och dammsuga filtren på plats i LVP
18 svar · 9,7k läst
·
J
jahallåja: Bara för att säkerställa med både livrem och hängslen.. Om jag stängt av korrekt med strypningar, så kan jag bekräfta att det är ok genom att öppna avluftningen lite försiktigt. När/om det slutar komma vatten så kan jag sedan ta bort pumpen från pumphuset utan att riskera mer vatten än vad som råkar finnas kvar i pumpen och rören precis intill.
6 svar · 1,8k läst
·
R
Raket`n: Hej. Har ett gammalt Mockfjärds hus från 50talet med enrörs system. Å tänkte höra om någon har koll på hur ventilerna ser ut innuti, vilket material till tätningar osv. Om d nu går att renovera över huvudtaget.
0 svar · 1,2k läst
·
Walle85
Walle85: Tack för informationen, ska ta reda på minsta flödet som behövs, har än så länge bara fått information om att jag bör ha minst 22mm kopparrör, oklart om jag ligger strax över 15mm maxflöde eller nära gränsen för 22mm. Anledningen till att jag frågar om flödesmätare är pga att en G20 variant inte var så dyr och en trevlig sak att ha för att se att allt fungerar som det ska.
3 svar · 1,2k läst
J
Jochi: [citat] * Större radiatorer i är bra om man har tvårörsystem. Vid ettrörs är det inte att rekommendera. Om man förstorar en radiator i början på ettrörslingan blir det sämre värme från alla mot slutet då de får kallare vatten. *
18 svar · 5,7k läst
·
R
RoAd: [citat] Vad menar du? Jag har ca 8C på kylbäraren till mina konvektorer, långt under daggpunkten i rummen. Man isolerar förstås rören och kopplar dränering till konvektorn.
10 svar · 4,1k läst
H
Harald Blåtumme: Men även där borde du hitta vettiga alternativ. Kört en hel del VirtualBox på iofs en PC, men ser inte att detta ger några enorma påslag på effektbehov. Men jag kör uteslutande på moderna cpu:er, på PC mest AMD Ryzen vilket visat sig vara mycket energieffektivt. Min poäng är bara: kolla över hårdvaran, du kan ha en massa gammalt ineffektivt junk där och kan tjäna massvis på att
6 svar · 1,2k läst
L
Lanbonden: [citat] Det ska ha använts som hemmakontor i början av 90 talet därav att där var snygga skitbruna vävtapeter på väggarna i ett garage. Drog igång det som ett lite snabbt projekt att bli av med tapeter. Laga skador i golv o väggar samt måla om och avslutningsvis fixa lite fast förvaring längs ena väggen men när man väl tömt utrymmet (var fullt med grejer när vi köpte huset) så
6 svar · 1,7k läst
·
J
Jochi: [citat] * Liknande fel kostade mig en ny värmepump för några år sedan. Det inträffar ibland små läckage i kopparrör. Ett stort företag med svepelektronmikroskop konstaterade att det berodde på en korroderad stålflis i kopparen. Fråga är om tillverkaren känner till orsaken. Jag misstänker att stålflisor kan hamna i koppargötet om någon i närheten slipat på stål med en rondel. *
20 svar · 2,2k läst
·
dof
dof: Min mor hade liknande problem. Hon har bergvärmepump och radiatorer.Efter div tester och utvärderingar slutade det med att jag satte in en luftvärmepump i källaren. Mycket bättre temp och kvalitet på luften där nu , hon är jättenöjd.
16 svar · 3,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det finns besiktningsmän/ kvinnor som enbart besiktar vs installationer.
4 svar · 1,8k läst
ulfben
ulfben: Yes, home assistant. Kör bara mot Mitsubishis molntjänst. Man kan köra Modbus men så engagerad är jag inte. :P
21 svar · 16,7k läst
·
joakim_j
joakim_j: [citat] De var helt tomma. Det syns som sagt väldig tydlig skillnad på slangarna som har legat i skugga, så det måste ha med ljuset att göra.
11 svar · 1,9k läst
ama3282
ama3282: [bild] [bild] Säkerhetsventilen bytt idag. Tog typ 30 minuter. Efter att den läckt i över ett år från lite dropp till lite mer konstant nu på slutet så är den nu helt tät.
4 svar · 1,7k läst
·
K
Kojfabriken: Intressant! Tack så mycket Josth och BSOD för svaren! Vattenbatteri till ftx:en går väl bort i så fall. Dock tveksam till att lägga till med en AC-enhet ute, möjligen så småningom. Kanske får avvakta och börja med att bara sätta upp lite vita rullgardiner för att reflektera bort solljus. En annan grej jag funderar kring är ifall man kunde få ned temperaturen en aning genom att
3 svar · 1,8k läst
J
Jochi: [citat] Vill tillägga att byte av radiatorer rimligen inte är motiverat av åldersskäl. Däremot kan det vara motiverat för att få större radiatorer som kan klara värmebehovet med lägre vattentemp från från en värmepump *
9 svar · 2,0k läst
V
Anonymiserad 137805: [citat] Ingen vitvara pröva i vvs tråden istället
1 svar · 905 läst
J
Jochi: [citat] Det är en tryckbart som löser ut vid gör högt tryck i värmepumpens köldmedium
72 svar · 49,2k läst
·
J
Jochi: [citat] * Om vedeldning Vill man basera en del av uppvärmningen på ved bör man ha en eldstad som lämplig. Bra är om den har roster och underliggande asklåda så man slipper raka ut aska ur en släckt eldstad. Bra är om asklådan har särskild lucka utöver eldstadens lucka så man man öppna askluckan när det är fyr. Eldstaden bör inte ha delar av stål utan av keramik eller gjutjärn
22 svar · 2,2k läst
Ulf123
Ulf123: Likadan panna som vi hade i vårt Gullringenhus från 80-talet. Vi hade dock en extra avstängning på inkommande vatten under pannan. Har du ingen annan avstängning, där inkommande vattnen fördelas i huset(i vårt fall i "proppskåpet")
13 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.