J jonaserik skrev:
Med olja så kommer tempen att stiga rätt häftigt i systemet och då kan säkerhetsventilen lösa och släppa ut vatten, sen när VP går in så sjunker trycket , mindre varmt. Så fyll inte på mer syrerikt vatten, trycket kan variera mellan 1,5 ner till 0,8 bar och fungera bra.
Problemet är att det blir luft i lgh högst upp när trycket sjunker till under 1bar och det går inte att lufta ur.
Kanske att förtrycket är för lågt då?
 
Sitter det en automatluftare på topp, så blir det problem , den ska vara stängd. med ventil under. Säkerhetsventilen är den på 1,5 bar , byt till 2,5 bar och höj trycket till ca 2, 2 bar och lufta , ha pumpen avstängd vid luftningen och håll koll så det inte går under 2.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sitter det en automatluftare på topp, så blir det problem , den ska vara stängd. med ventil under. Säkerhetsventilen är den på 1,5 bar , byt till 2,5 bar och höj trycket till ca 2, 2 bar och lufta , ha pumpen avstängd vid luftningen och håll koll så det inte går under 2.
Ja undra om det inte satt en sån där?
Rött är på 1.5 så då bör jag byta den då?
 
Jepp byt till 2,5 bar så kan du höja trycket till 2 - 2,2 bar. element/pannor/tankar klarar 3 bar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Någon som vet var jag ska köpa säkerhetsventil om jag ska byta bef mot en 2.5bar, den här verkar vara 2bar

Tryckmätare på rörledning med ventiler och kopplingar, möjligen en del av VVS-installation eller uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Märkning på toppen

Röd säkerhetsventil med text och rörledningar i suddig bakgrund, teknisk installation, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkerhetsventil bytt till 2.5bar, trycket kollat i kärlet, nu ska det väl funka får man hoppas...

Rörledningssystem med tryckmätare, ventiler och kopplingar under en betongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Kortet taget vid fyllning, därför är trycket lågt)
 
Trycket är bra för ett hus upp till 10 meters höjd och kommer att stiga ytterligare när det börjar värma på vattnet, så fyll inte mer nu. 1 bar räcker gott.
 
J jonaserik skrev:
Trycket är bra för ett hus upp till 10 meters höjd och kommer att stiga ytterligare när det börjar värma på vattnet, så fyll inte mer nu. 1 bar räcker gott.
Skulle upp till 2 för att vi skulle kunna kolla att allt var tätt och så jag slipper springa ihjäl mig när jag ska lufta, är 3 trappor och en jäkla massa element att lufta.
Men jag lägger mig nog strax över 1 bar när det är klart.

Det syntes i gamla ventilen att det läckt vatten så nu får man hålla tummarna 🙂
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.