Tjena

Har fått installerat ny varmvattenberedare med koppartank. Förut hade vi rostfri beredare.

Märkte efter ca 1 månad att flickvännens hår blev grönt och väldigt torrt.

Kontaktar installatören och vattenanalys görs. För hög kopparhalt i varmvattnet, kommunens vatten orsakar korrosion i tanken. Installatören menar att detta är vanligt och avtar efter ca 1 år då de bildas en hinna på insidan av tanken, han vägrar ta ansvar.

Har frågat om detta i en stor grupp (värmepump & kylteknik) på facebook. Men kanske fel folk att fråga då dessa oftast bara installerar sen klart, blir väl ingen riktig återkoppling angående detta kan jag tänka mig?!

Nu vill ja fråga er andra konsumenter som möjligtvis har en varmvattenberedare klädd med koppar:

Är de någon som har haft liknande problem med koppartank och avtog det? Som det är just nu får flickvännen och dottern tvätta håret hos svärmor alternativt iskallt här hemma.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ska inte kommunen se till så vattnet har rätt ph?

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Är inte helt ovanligt i fall med egen brunn. Då får man lösa det med ett filter.
Det brukar även vara korrosivt mot kopparrör i systemet.
Vad säger kommunens VA-avdelning?
Om installatören är medveten om att ni har aggressivt vatten i området så borde de rekommenderat rostfri eller emaljerad beredare.

G GVR4 skrev:
Ska inte kommunen se till så vattnet har rätt ph?
7.2 enligt nibes analys och 7.5 median värde som kommunen går ut med. Chefen för vattnet i kommunen tycker Nibe gör de enkelt för sig att friskriva sig genom detta. Samma med ett företag som säljer filter, de tyckte vattnet såg bra ut och tyckte samma att Nibe gjorde de enkelt för sig.

L lordi skrev:
Är inte helt ovanligt i fall med egen brunn. Då får man lösa det med ett filter.
Om installatören är medveten om att ni har aggressivt vatten i området så borde de rekommenderat rostfri eller emaljerad beredare.
Tappvattnet i huset har kopparrör. Rostfri tank innan bytet, aldrig varit problem. Installatören bor i grannkommunen, när problemet uppdagades visste han väldigt mycket om vårt vatten.

L lordi skrev:
Enligt analysen ska de sitta emaljerad tank. Förra rostfria från ivt rosta sönder.

L Lechuza skrev:
7.2 enligt nibes analys och 7.5 median värde som kommunen går ut med. Chefen för vattnet i kommunen tycker Nibe gör de enkelt för sig att friskriva sig genom detta. Samma med ett företag som säljer filter, de tyckte vattnet såg bra ut och tyckte samma att Nibe gjorde de enkelt för sig.
Det borde inte vara något problem. Där jag bor har vi strax över 8 i pH. 5 dH-grader och det är inga problem med kopparberedare.
Kan det vara något annat i vattnet som orsakar detta? Har man tagit ett fullständigt vattenprov?

L lordi skrev:
Det borde inte vara något problem. Där jag bor har vi strax över 8 i pH. 5 dH-grader och det är inga problem med kopparberedare.
Kan det vara något annat i vattnet som orsakar detta? Har man tagit ett fullständigt vattenprov?
Ja man har tagit prov på kallvatten och varmvatten från Nibes sida, har även utlåtande från kommunen vilka värde de går ut med. De finns hög alkanitet också, men vad jag läser mig till det förstår jag inte riktigt vad de skulle göra med vattnet och korrosion.

Installatören menar att eftersom kopparen är helt ny är de normalt vid aggressivare vatten. Vill gärna tro honom men efter turerna med killen har jag ingen vidare tilltro för vad han säger

Bifogar analysen från Nibe:

Vattenanalysrapport med mätvärden för pH, alkalinitet och andra ämnen, plus en bedömning av vattens kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vad kommunen går ut med:

Tabell för vattenanalys från Trelleborgs kommun; resultat för mikrobiologiska och kemiska tester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Bifogar analysen från Nibe:
Jag skulle nog lita på Nibes analys och rekommendation.
Nibe friskriver sig egentligen inte. De rekommenderar ju en emaljerad beredare.
Med en emaljerad beredare så får man dock inte glömma att ha koll på offeranoden, annars rostar även den upp.
Tyvärr så kollade installatören inte upp förutsättningarna innan. Att din rostfria beredare hade rostat sönder borde ju ha ringt en varningens klocka.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag skulle nog lita på Nibes analys och rekommendation.
Nibe friskriver sig egentligen inte. De rekommenderar ju en emaljerad beredare.
Med en emaljerad beredare så får man dock inte glömma att ha koll på offeranoden, annars rostar även den upp.
Tyvärr så kollade installatören inte upp förutsättningarna innan. Att din rostfria beredare hade rostat sönder borde ju ha ringt en varningens klocka.

Vad är offeranoden?

Nej jag menar på samma sak!

L Lechuza skrev:
Vad är offeranoden?

Nej jag menar på samma sak!
Offeranod är en stav som sitter iskruvad i emaljerade beredare. Ofta av zink eller magnesium som "offras" istället för beredaren.
Den äts upp och måste bytas när den är slut.

C
Någon mer än jag som blir förbryllad över slutsatsen i Nibes analys?
De konstaterar lågt pH, men 7,3 är inte särskilt lågt och det är på den basiska halvan av skalan.
Vidare konstaterar de att hög alkalinitet kan orsaka korrosion, men hög alkalinitet är ju i sammanhanget bra.

Så här skriver t.ex. Eurofins i sin guide om vattenanalys:

Alkalinitet
Alkalinitet är ett mått på vattnets buffrande förmåga och har
tillsammans med pH och hårdhet betydelse för vattnets metall-
angripande egenskaper. Ju högre alkalinitet desto mindre
benäget blir vattnet att angripa metall. Halten bör överstiga 60
mg/l HCO3 för att korrosion på ledningar ska undvikas.

pH
pH-värdet visar balansen mellan vattnets sura och alka-
liska beståndsdelar. pH-värdet bör ligga inom intervallet
6,5–9,0. Ett pH-värdet under 6,5 kan medföra risk för
korrosionsskador på rörledningar av metall. Har man vatten
med lågt pH är det viktigt att spola ur ledningarna på
morgonen, då ledningssystemets metaller kan ha lösts ut i
vattnet. Överstiger vattnets pH-värde 10,5 ska det inte
användas varken som dricks- eller bruksvatten, då det
innebär risk för skador på ögon och slemhinnor.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hallå! Bumpar tråden. Fick ni ordning på det, i så fall hur?

Har liknande problem men kommunen kollade vattnet på kallsidan och allt är ok (pH 7,9, hårdhet 5,1 dH). Funderar på hur man gör ett test på varmvattnet. Förslag på var man köper ett sådant? Också nytt hus och en Nibe med kopparberedare.

Jag har samma problem. Nibe säger att mitt alkalinitetsvärde är för högt på 361mg/l. De avråder från kopparberedare om värdet är över 250mg/l.

Hur sjutton ska man kunna välja rätt med nyborrad brunn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.