Hej alla! Jag har en vattenledning som går via en gammal lagård för att eventuellt tina upp den om den skulle frysa har jag dragit med en golvvärmaslang med glykol i och kopplat in en 220v motorvärmare med pump som är till traktorer å dylikt.

Nu visar det sig att den lilla pumpen är för liten/klen så behöver ytterligare en cirkulationspump att koppla in på ledningen. Har googlat och hittat en liten pump till husvagnar visserligen dyr men den har tyvärr utgått, så är de någon som kan tipsa om en liten liten 220v cirkulationspump?

Obs den är inte tänkt att gå kontinuerligt utan bara när det eventuellt är frysrisk,
Mvh Ingvar Karlsson

Vad för pump nu , fabrikat och modell.

J jonaserik skrev:
Vad för pump nu , fabrikat och modell.
Som jag skrev är det en 220v motorvärmare avsedd för fordon köpt på en biltillbehörsfirma pumpen sitter i motorvärmaren säkert Kina tillverkad , då den är avsedd att bara pumpa runt vattnet i en motor räcker den säkert till det men som jag tänkt använda den är pumpen för klen så därför behöver jag en hjälppump, termostaten i värmaren slår till och från hela tiden vilket tyder på för lågt flöde
Mvh Ingvar Karlsson

Varför behöver den vara liten? En helt vanlig cirkulationspump borde fungera bra.

D Daniel 109 skrev:
Varför behöver den vara liten? En helt vanlig cirkulationspump borde fungera bra.
Ja men det behövs ju inte en stor som till ett helt hus, det jag söker är ju den minsta cirkulationspump som finns

B
Rätt många små cirkulationspumpar förbrukar ju från 5W, och kostar under 2000kr. Är det mening att jaga mindre än så med tanke på att existerande pump är för liten/klen?

En bra början för dimensionering av pump är ju gamla pumpens specifikationer.
Lite rördiameter, och längd är bra att ha.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Billigaste lösningen måste vara en begagnad klassisk cirkulationspump. Lämpligen på en timer så att den går en liten stund varje vecka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I in-ka skrev:
Ja men det behövs ju inte en stor som till ett helt hus, det jag söker är ju den minsta cirkulationspump som finns
Vad spelar det för roll om den är för stor? Enda nackdelen jag kan komma på är att den eventuellt drar onödigt mycket ström, men om syftet är att cirkulera vätska som värms med el så har det ju inte någon betydelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.